נאמני רשת השיווק מגה המליצו אתמול לבית המשפט למכור את הרשת על כל 127 סניפיה, לחברת יינות ביתן תמורת 405 מיליון שקל. 50 מיליון שקל נוספים ישולמו בכפוף לביצועים העסקיים של החברה. העסקה כוללת גם את מלאי החברה המוערך ב־130 מיליון שקל. שווי החברה לצורך השלמת העסקה נאמד בסכום הגבוה לפחות ב־100 מיליון שקל ביחס להצעות שהוגשו רק לפני כחודשיים. נאמני החברה קיבלו שש הצעות לרכישת החברה כמקשה אחת, שכולן היו משופרות מהותית ביחס לאלו שהוגשו בתחילת הליך המכירה.



מבחינת הנאמנים - עו”ד אהוד גינדס, אמיר ברטוב וגבי טרבלסי, מכירת הרשת בסכום זה הנו הישג של ממש. השלושה ספגו בחודשים האחרונים ביקורת קשה על כך שלא השלימו את העסקה כבר לפני חודשיים, וכעת מתברר כי תפעול הרשת באופן יעיל סייע לנאמנים להשיג עבורה מחיר גבוה הרבה יותר ממה ששוער בתחילה.



על פי הצעת יינות ביתן, בבעלות נורית ונחום ביתן, ישנה כבר הסכמה לניהול מו”מ עם ההסתדרות וועד עובדי החברה, מה שאמור להבטיח את המשך העסקת העובדים ברשת תחת הסכם קיבוצי, לתקופה ארוכה. העסקה תלויה באישור בית המשפט, שעל פי כל ההערכות, צפוי לאשר אותה. גם הממונה על ההגבלים העסקיים חייבת לתת את הסכמתה לעסקה וגם פה, על פי ההערכות, הסכמה זו תינתן למרות שככל הנראה יינות ביתן תאלץ למכור מספר סניפים של הרשת, בהתחשב במיקומם הגיאוגרפי. בנוסף, יהיה צורך באישור נושי החברה. אם העסקה תושלם תהפוך יינות ביתן לרשת השנייה בישראל בגודלה, אחרי שופרסל, כאשר במקום השלישי נמצא רמי לוי.



מזכ”ל ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הגיב אתמול על ההמלצה של הנאמנים. “יינות ביתן הגישה את ההצעה הטובה ביותר לרכישת מגה כמקשה אחת”, פסק ניסנקורן. “היא עשתה צעד חשוב לא רק למען 3,500 משפחות העובדים, אלא למשק כולו וענף המזון בפרט”.



יינות ביתן היא חברה פרטית שהוקמה ב־1993 על ידי נחום ונורית ביתן. הרשת החלה בתור חנות יין קטנה באשקלון, וכעבור שנתיים כבר נפתח הסופרמרקט הראשון בעיר הדרומית. בשנת 2006 רכשה יינות ביתן, את רשת הסופרמרקטים סופר רמה שמנתה ארבעה סניפים, כעבור שנה נרכשו עוד שלושה סניפים של רשת יד יצחק. בשנת 2012 מכרו האחים רני ועדי צים, את רשת מחסני כמעט חינם המונה 34 סניפים, וכך הפכה יינות ביתן לרשת השלישית בגודלה. כיום מפעילה הרשת 71 סניפים.



היקף המכירות של הרשת באמצעות האינטרנט עומד על כ 1.5% מסך הפדיון. הרשת מפעילה 11 מסעדות בסניפיה עליהם מופקד השף צ’רלי פדידה. השנה רכשה 50% ממועדון כאל 365. המועדון המשותף נותן פתרון כולל למזון, ביגוד והנעלה, בישום ואיפור, פארם, תיירות ודלק ומונה כ־200 אלף חברים.



אילנית שרף מבית ההשקעות פסגות הסבירה כי אם העסקה תאושר, יינות ביתן תהפוך לרשת השנייה בגודלה, עם 206 סניפים, “ותהווה תחרות מחודשת בעיקר לרשת שופרסל, שלה נוכחות גבוהה במרכזי ערים ופריסה רחבה בדומה לזו של יינות ביתן לאחר העסקה”. העסקה, אם תתממש, מעלה כמה שאלות, בהן יכולת המימון על ידי יינות ביתן, ההשלכות הצפויות על האסטרטגיה התפעולית של הרשת, וההשפעה על הרשתות האחרות על שופרסל ורמי לוי.