תעשיית ההייטק הישראלית וזירת הסטארט-אפים בישראל מושכות בשנים האחרונות את תשומת לבם של משקיעים בעולם בזכות החדשנות והיצירתיות, ומתברר כי גם הסינים גילו את הישראלים.



לפני שבועיים נערך כנס משותף בקמפוס גוגל בתל אביב ובבייג’ינג שנועד להציג סטארט־אפים ישראליים בפני משקיעים בסין. במהלך הכנס נערכה תחרות שבה הוצגו 15 סטארט־אפים, כל אחד בעשר דקות בלבד, וזו שודרה בשידור ישיר לסין, שם נערך כנס דומה בנוכחות שגריר ישראל בסין מתן וילנאי, בכירים במשטר הסיני ובעיקר למעלה מ־ 1,000 משקיעים סינים, שלמדו קצת על החברות הישראליות ותחומי הפעילויות שלהן ובחנו אפשרויות השקעה בישראל, בפעם הראשונה עבורם.

סטארט־אפים ישראליים מובילים שהשתתפו בכנס

njoin- חברה העוסקת בפתרונות המבוססים על האינטרנט של הדברים בפיתוח טכנולוגיות למפעלי תעשייה שנועדו למקסם את הייצור וכן לצמצם את שיעור הפסולת והזיהום וכך את הפגיעה באיכות הסביבה.

Mapme- פלטפורמה אשר מאפשרת להקים קהילות מבוססות אזור גיאוגרפי ולהציג נתונים על גבי מפה.
cortica- חברה העוסקת בפיתוח טכנולוגיות זיהוי אובייקטים בתמונות המאפשרת למחשבים לפרש תכנים המופיעים בקטעי וידיאו, תמונות וקליפים, וכן למיין אותם על פי מילות מפתח ופרמטרים נוספים. בעזרת טכנולוגיה זו ניתן להציג פרסומות רלוונטיות למשתמש.
Cellint- חברה המתבססת על ביג דאטה, שמתקבל מאיכון סלולרי, לניתוח מידע ולהפקת אינפורמציה על עומסי תנועה, מהירות ממוצעת בכבישים ותאונות. במידע זה ניתן יהיה להשתמש לתכנון תחבורה עירונית יעילה
Night-Sense- החברה מפתחת שעון חכם המתריע מפני היפוגליקמיה (מחסור בסוכר בדם) בלילה אצל חולי סוכרת, שמספרם בעולם עומד על למעלה מ־ 90 מיליון איש. ההתרעה על אירוע כזה, שמתרחש במהלך השינה, בלי שהחולה מרגיש, יכולה לצמצם נזקים ולהציל חיים.
Meekan- החברה פיתחה טכנולוגיה לתיאום בין יומנים של משתמשים שונים ונועדה להקל על קביעת פגישות רבות משתתפים, שלעתים משתמשים ביומני רשת בפלטפורמות שונות ולעתים נמצאים במקומות שונים בעולם. המערכת מתחברת ליומנים של גוגל, אפל ומיקרוסופט ומתאמת פגישות תוך התחשבות בשיקולים שונים כגון משתנים כמו זמינות, אזורי זמן שונים ושעות עבודה בכל מקום.
Aniways- החברה פיתחה חבילת תוכנה (SDK) לשילוב באפליקציות צד שלישי המכילות ממשק צ'אט ומציעה להן מקלדת וחבילת אמוטיקונים. למפתחי האפליקציות היא מאפשרת לייצר הכנסות מאמוטיקונים באמצעות הפיכתם לפרסומות.
Ginger- מקלדת חכמה שנועדה לעזור למשתמשים לכתוב טוב יותר ומתקנת שגיאות כתיב ודקדוק בשפה האנגלית.
שוברים את החומה- שישה טיפים לחברות ישראליות לעבודה מול משקיעים בסין
שלמה פרוינד, מנכ”ל הסטארט־אפ 'נודל', המציע את שירות AppInChina, העוסק בחיבור של אפליקציות ישראליות לשוק הסיני ובפיתוח עסקי, מסביר איך מייצרים שיתוף פעולה נכון עם הכלכלה הגדולה בעולם (בחודש שעבר נקבע רשמית כי סין עקפה את ארה”ב וזכתה בתואר המכובד):

1. ודאו שלמוצר שלכם יש גם זווית סינית. ההקשר הסיני ימשוך משקיעים משם ולכן מומלץ לחשוב מראש על אפשרויות רלוונטיות: לייצר בסין, לתת רישיון לשימוש בסין או לפתח בסין. משקיעים סינים הם משקיעים סולידיים ולכן יעדיפו שהפיתוח ייעשה אצלם.

2. בשלות. עסקאות רבות נופלות מכיוון שהפרויקט נמצא בשלב מוקדם מדי. משקיעים סינים מעדיפים להיכנס להשקעה בחברות בשלות יותר, שלהן הערכת שווי גבוהה כדי להוריד את הסיכון מבחינתם.

3. סבלנות. עסקאות עם סין הן משהו שלוקח זמן. זו חלק מהמנטליות הסינית, שנועדה לפתח את הקשר, וזו גם חלק מטקטיקה של משא ומתן.  

4.השקעה. השקיעו זמן וכספים בסין. זו לא יכולה להיות מטרה צדדית של חברה קטנה כי כך הדברים לא יקרו.

5. העתקות וחיקויים. כנראה שכבר חשבו על הרעיון שלכם בסין, ולא כי גנבו אותו. עולם היזמות בסין התפתח מאוד בשנים האחרונות ולכן יש לקחת בחשבון שמישהו פיתח את מה שאתם מפתחים כבר קודם.

6. ודאו שלמשקיע שלכם יש קרן דולרית. רוב המשקיעים מחזיקים בקרנות דולריות אבל לא כולם. כשהקרן מתנהלת במטבע הסיני, הין, לחברה קשה יותר להשקיע מחוץ לסין.