יתכן שיצא לכם לשמוע על אזורים אפלים באינטרנט שאליהם אין לכם גישה, או בשמם המוכר Darknet. "הרשת האפלה" היא שם כולל לשורה של רשתות פנימיות, אסורות, שלא ניתן לגשת אליהן באמצעות דפדפנים רגילים, כמו כרום ואקספלורר, ולא ניתן למצוא את האתרים שלהן במנועי חיפוש כמו גוגל. הסיבה לכך היא שהרשתות הללו כתובות בקוד אחר, מוצפן ושונה מהקוד של "הרשת הפתוחה". 



במקור יועדו הרשתות המוצפנות הללו לאפשר לפעילים פוליטיים לתקשר זה עם זה באופן אינטימי ומוגן, ללא פיקוח של השלטונות המעוניינים למנוע כל התארגנות של אופוזיציה במדינות דוגמת סין, רוסיה, צפון קוריאה, איראן ואחרות. אך כיום הרשתות הללו מאופיינות בעיקר באתרי הקניות שלהן, שבהם ניתן לרכוש כמעט כל דבר שאינו חוקי – סמים, נשק, מתנקש בתשלום, פורנוגרפיה של ילדים, סרטי סנאף ועוד, והכל באופן מוצפן, רחוק (תיאורטית) מעיני סוכנויות הביון וחברות הסייבר. למשל, רשימת שמות המשתמשים באתר הבגידות "אשלי מדיסון" פורסמה ברשת האפלה, כדי שלא ניתן יהיה לעלות על מקור הפרסום. 
 
ההערכה היא שכיום יש כבר כשלושה מיליון משתמשים ברשת האפלה, רבים מהם אנשים שומרי חוק, שפשוט חוששים מאיסוף המידע האינטנסיבי על כל אחת ואחד מאיתנו, במיוחד לאור דבריו של איש הביון האמריקאי אדוארד סנודן, על מערכות ענק שאוספות כמעט כל פרט על אודות כל אזרח ברחבי העולם. 
 

כדי לגשת לרשת האפלה, יש להיעזר בדפדפנים מיוחדים ומוצפנים. המוכר שבהם הוא Tor – במקור המצאה של יחידות המודיעין של חיל הים האמריקאי, שרצו לאפשר לאנשיהן לגלוש ברשת באופן לא מזוהה למטרות שונות. כיום Tor הוא פרויקט ללא כוונת רווח, המאפשר לאנשים לגלוש ברשת המוכרת וברשת האפלה ללא זיהוי ואיסוף מידע עליהם. 
 
איך זה עובד? הדפדפן Tor מקבל מהגולש בקשה לגישה לאתר ושולח אותה דרך מחשבים רבים ברחבי העולם, כך שאם הגולש מעוניין לגלוש באתר פורנוגרפי, הבקשה שלו תישלח דרך מחשבים מתוניס, רוסיה, צ'ילה ואחרים, כך שלא ניתן יהיה לסמן אותו כגולש רגיל. כתוצאה מכך, הגלישה מעט יותר מסובכת וגם יותר אטית, אך כאמור שומרת על פרטיות הגולש. 
 
גם הלינקים הרבה יותר מסובכים ומוצפנים ברשת האפלה, והרשת דורשת את הלינק המדויק. למשל בסוף הכתובת של אתר מכירות גדול מופיעה המילה Onion; למה דווקא מילה זאת? כמו השכבות הרבות של הבצל, כך הרבדים הרבים של הרשת האפלה. 


כמו בצל, הרבדים הרבים של הרשת האפלה. צילום: אינג' אימג'
כל ההתנהלות הכלכלית ברשת האפלה מתבצעת באמצעות מטבע הביטקוין (התמחור מוצג בדולרים, אך הרכישה בביטקוין), המטבע הווירטואלי שלא ברור מאיפה התחיל ומי מרוויח ממנו, אך כיום כבר מתבצעות באמצעותו עסקאות בשווי של מיליארדים. כדי לרכוש תעודת זהות מזויפת או סמים לא חוקיים, יש לרכוש חלקיקי ביטקוין (ביטקוין שווה היום כ־300 דולר), ועדיף לעשות זאת דרך שוק מקומי, כדי שלא יהיה לכך רישום. 

לא נקייה לגמרי ממעקב
אף שהדארקנט חדשה יחסית בפופולריות שלה, כבר נרשמו בה שיאים. האירוע המוכר ביותר הוא הרשעתו של רוס אולבריכט בן ה־31, בוגר פיזיקה וחבר הצופים האמריקאים בילדותו, שנידון למספר מאסרי עולם ללא אפשרות חנינה, באשמה שהפעיל את אתר הקניות הגדול ביותר ברשת האפלה –Silk Road – שבו נמכרו סמים, כלי נשק ועוד, ביותר ממיליארד דולר. אולבריכט הואשם בגרימת מותם של מספר לקוחות של האתר שמתו ממנת יתר. אנשי ה־FBI, שעצרו אותו ב־2013 בספרייה בסן פרנסיסקו בזמן שהפעיל את האתר, החרימו ממחשביו ביטקוינים בשווי של 150 מיליון דולר. 
 
כך שהרשת הזאת אינה נקייה לגמרי ממעקב של רשתות הביון. הנה, למשל, בחור בשם צ'נג לי בן 22 מניו יורק, שהורשע בקנייה ובתכנון למכור רעל מסוג רייסן, שאותו קנה מגורם בשם Dark_Mart. אותו מוכר היה למעשה אחד מאנשי FBI שטמנו לצ'נג פח – הם שלחו לו את החומר ועקבו אחריו בעת שניסה למכור אותו, ועצרו אותו מיד בביתו, שם התגלתה מעבדה כימית גדולה. 
 
לא רק סמים ונשק ניתן לקנות ברשת האפלה, אלא גם פרטים אישיים של אנשים, לצורכי גנבת זהויות. בחודש אפריל נפרצו כמה מערכות מחשוב של הממשל האמריקאי, ונגנבו פרטים אישיים של 14 מיליון עובדי מדינה. הפרטים הללו נמכרים היום בסכומים קטנים של 50 סנט עד 10 דולר למקבצי נתונים באתרי מכירות ברשת האפלה דוגמת Silk road, Silk road 2.0, Silk Road 3, Agora, Evolution, Abraxas.
 
עד כאן הדברים המאוד רעים של הדארקנט. אך חשוב לזכור שהרשת הזאת נועדה לאפשר שיח ומחאה לגורמי אופוזיציה במשטרים חשוכים, דבר הנמנע היום במדינות רבות באמצעות הרשת הרגילה וברשתות החברתיות, המנוטרות באופן שיטתי. כמו כן, רבים מהמשתמשים ברשת הזאת אינם עוסקים בפעילות בלתי חוקית או רוכשים דברים אסורים, אלא מנהלים שיח ומשתפים במידע חוקי ולגיטימי, רחוק מעיניהם המתבוננות של גורמי הביון. חלקם אף חושפים מידע על שחיתות והתנהלות לקויה של משטרים ברחבי העולם, כמו במקרה של ג'וליאן אסאנז', מייסד אתר ויקיליקס.