כשהוכרז על הקמת אלפבית, כתב המנכ"ל ואחד ממייסדיה, לארי פייג': "גוגל אינה חברה קונבנציונלית, ואנחנו לא מתכוונים להיות אחת כזאת... עשינו דברים משוגעים לאורך השנים. כעת לרבים מהם יש מיליארדי משתמשים, כמו גוגל מפות, יוטיוב, כרום ואנדרואיד. ולא עצרנו שם. אנחנו עדיין מנסים לעשות דברים שאנשים חושבים שהם מטורפים, אבל אנחנו מאוד מתרגשים לגביהם". הוא כנראה שכח שאת יוטיוב הם בכלל רכשו ב־1.65 מיליארד דולר ב־2006, אחרי שכבר הצליחה בכוחות עצמה. והנה ההסבר שלו: "מהי אלפבית? היא בעיקר אוסף של חברות, שהגדולה שבהן היא כמובן גוגל... אנו חושבים שזה יאפשר לנו יותר גמישות ניהולית, כי נוכל לנהל עצמאית דברים שאינם בהכרח קשורים זה לזה".



אז מה אפשר להגיד על החברה? שהיא כוללת מספר חברות בת ונועדה בגדול לאפשר לחברות ולפרויקטים השונים להיכשל. למשל, אם היוזמה לרכב אוטונומי תיכשל, הדבר לא יגרום לקריסה של מניית החברה. היא גוף נפרד מגוגל המצליחה. זאת כנראה גם הסיבה שתחת המותג גוגל נשארו רק הפרויקטים שכבר הוכיחו את הצלחתם, כמו יוטיוב, אנדרואיד ומנוע החיפוש כמובן, המוכר פרסומות במיליארדים. למנכ"ל גוגל מונה סונדאר פיצ'אי, שעד כה היה סמנכ"ל החברה. מעליו מכהן לארי פייג', מנכ"ל אלפבית. בנוסף, כחלק מהרה־ארגון, גייסה גוגל בחודש מאי את רות פורת, סמנכ"לית הכספים של מורגן סטנלי, לתפקיד זהה בחברה, ותהיה אחראית לכל הצד הפיננסי בחברה החדשה.




מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי. צילום: רויטרס



מטרה נוספת של אלפבית היא היכולת לעודד חדשנות – אחד האתגרים הגדולים של ענקיות כמו גוגל, מיקרוסופט, IBM ואחרות. לאחר שהחברה פורקה לכמה חברות, כעת כל חברה או יחידה עצמאית תוכל לקבל החלטות ניהוליות ולייצר דברים חדשים, בלי הצורך להתמודד בכל פעם עם המערך המפלצתי של גוגל הגדולה.



ועל פי האנליסטים, כנראה הסיבה המרכזית למיתוג החדש ולרה־ארגון של החברה היא הצורך להתמודד עם רגולציה ברחבי העולם. רשויות במדינות רבות החלו לפעול נגד גוגל במגוון תחומים, מהפגיעה בפרטיות ועד מונופול פרסום. עם המיתוג החדש יוכלו באלפבית למסמס חלק מהביקורת, לפחות ציבורית, אם לא משפטית. זה כבר לא הענק שידו בכל. לפחות כך הם רוצים שנחשוב.



פייג' הכריז גם שכצעד ראשון, יציגו גוגל ואלפבית את תוצאותיהן בנפרד מיתר החברות ברבעון האחרון של השנה, כשהמטרה היא כאמור ליצור בידול. אנקדוטה מעניינת שגילו בכלי התקשורת היא העובדה כי המנטרה המפורסמת Don’t be evil, שליוותה את החברה מהקמתה, כבר לא מופיעה במסמך המדיניות של אלפבית.




מנכ"ל אלפבית, לארי פייג'. צילום: רויטרס



ממה מורכבת אלפבית?


גוגל – תחתיה ימשיכו לפעול מנוע החיפוש, יוטיוב, מערכת האנדרואיד, גוגל תמונות, גוגל מפות, וגם: גוגל מודעות, גוגל פליי ודפדפן הכרום. כל אלה הם המוצרים המוכרים והמצליחים של החברה. כך ניתן ליצור בידול בין הגוף הרווחי לגופים האחרים והחדשניים, גם במקרה שייכשלו.



גוגל איקס – אחרי גוגל, ייתכן שזאת הזרוע המעניינת ביותר של החברה. זוהי למעשה הזרוע המרכזת כמעט את כל פעילות החדשנות בחברה. בין הפרויקטים שתחתיה נמצא את משקפי גוגל, את המכונית האוטונומית, שעליה גוגל עורכת ניסויים כבר מזה שנתיים, פרויקט הלוויינים וצילום הירח של גוגל ועוד.



נסט – חברה שאותה רכשה גוגל ב־2014, המתמקדת ביצירת פתרונות לבית חכם ומכשירי חשמל חכמים, שהשליטה בהם היא קלה. זאת הזרוע המתעסקת ב־Internet of things.



Wing – חברה העוסקת בפיתוח דרונס, כלי טיס ללא טייס, דמוי הליקופטר. החברה הציבה לעצמה מטרה לייצר כלי טיס המיועדים למשלוחים בתוך העיר ושביכולתם להגיע לכל בית. על יוזמה דומה עובדת גם חברת אמזון.



Sidewalk labs – חברה חדשה שהושקה רק ביוני השנה. החברה עוסקת בפתרונות לאתגרי בנייה ותכנון אורבניים.



גוגל פייבר – ניסיון בפיתוח אינטרנט אולטרה־מהיר של 1 ג'יגה בשנייה, הפועל כעת במספר ערים ניסיוניות ברחבי ארצות הברית – אטלנטה, קנזס סיטי, אוסטין ואחרות.



Life Sciences – מחלקה שהפכה לחברה העוסקת בפיתוחים רפואיים המצילים חיים ומשפרים אותם. המנטרה שלהם: "האויב שלנו הוא המוות".



Calico – חברה העוסקת גם היא במחקר ובפיתוח בתחומי הביו־מדיקל ומתמקדת במניעת תהליכי הזדקנות.



גוגל קפיטל – זרוע ההשקעות של אלפבית.



גוגל ונצ'רס – קרן המציעה מימון בשלבים מוקדמים של פיתוח בשלב סיד.



גוגל הציגה ברבעון האחרון הכנסות של 17.7 מיליארד דולר, כשרובן מגיעות ממנוע החיפוש ומהפרסום באתרים השונים של החברה, נוסף למערכת האנדרואיד. המניה של גוגל זינקה השנה ב־25%, כך שברור מדוע מעוניינת החברה להציג דוחות כספיים נפרדים וליצור מיצג של בידול בין היוזמות הרווחיות ובין אלה שעדיין בגדר פוטנציאל.




מוצר - שומרים אנרגיה



יצרנית הרכב החשמלי טסלה פונה לשוק חדש עם סוללה לבית המכונה PowerWall, אשר תיתן מענה לכל צורכי החשמל שלכם באמצעות ניצול אנרגיית השמש או טורבינות רוח. המוצר מבוסס על הסוללה המותקנת ברכבי טסלה, צורתו היא כשל שריון אביר, והוא מותקן על הקיר בבית. הסוללות מגיעות בשני הספקים: אחד של 10 קילוואט (במחיר 3,500 דולר) והאחר - 7 קילוואט (במחיר 3,000 דולר). בנוסף מציעה החברה דגם תעשייתי המספק 100 קילוואט.



מנכ"ל החברה אילון מוסק, שהשיק את המוצר החדש של החברה, הציג את הסוללה החדשה כפתרון להפסקת חשמל באזורים שבהם החורף הוא קשה, וכפתרון אפשרי גם במדינות מתפתחות, שבהן רשת החשמל היא מוגבלת.



למעשה הסוללה הזאת אמורה לצבור את האנרגיה ממתקנים סולריים, ובכך לבטל את הצורך בשימוש במערכת החשמל המסורתית. "יש לנו בשמיים כור אטומי נגיש, הנקרא שמש. לא צריך לעשות כלום, זה פשוט עובד. הוא מגיע לעבודה כל יום ומציע כמויות אדירות של אנרגיה", אמר מוסק.



למעשה מדובר במצבר לכל דבר ועניין, אך עוצמתו יכולה להספיק לבית גדול. כמו כן הוא יכול להיטען על ידי מערכת החשמל בשעות של תעריפים נמוכים, ואף להתבסס רק על השמש.



כמו בפרויקט הרכבים השאפתני שלה, טסלה מבקשת לחולל מהפכה בתחום החשמל הביתי, ובאמת שאין סיבה לא להשתמש בשמש, אם אפשר לעשות כן. אחרי ארצות הברית וקנדה, השוק הבא שאליו פונה טסלה עם המוצר הזה הוא אוסטרליה, שם התחיל השיווק כבר בשבועות האחרונים.



מול טסלה נמצאות בשוק מספר מתחרות גדולות בתחום הסוללות לאגירת אנרגיה סולרית, למשל סמסונג עם Solar Juice.



הזווית הישראלית לסיפור הזה היא חברת סולאראדג', שתייצג את טסלה כמשווקת במדינות שונות מסביב לעולם במכירת הסוללות החדשות הללו ובהתקנתן. החברה מהרצליה מייצרת ממירי מתח ובקרה בתחום החשמל הסולרי, ונחשבת למובילה בעולם בתחום זה. החברה הונפקה בבורסה בארצות הברית בחודש מרץ האחרון, אז גייסה 126 מיליון דולר, ולאחר הנפקתה זינק שווי החברה על פי ההערכות לכ־800 מיליון דולר.




הסוללה הביתית של טסלה. צילום: רויטרס

מבזקים



מעבירים כרטיס



55 סנט – זה המחיר שתעלה לכם ססמה גנובה לשירותי סטרימינג באינטרנט, דוגמת נטפליקס ודומיו. כך על פי מידע שאספה חברת McAfee Labs. המחקר עוסק במכירה ובקנייה של מידע גנוב ברשת, הכולל למשל מספרי כרטיסי אשראי. מידע כזה נמכר ב־5־8 דולרים לכרטיס אשראי אמריקאי אחד, וב־25־30 דולרים לכרטיס מאחת ממדינות האיחוד האירופי. גם בין כרטיסי האשראי יש הבדלים: יש מספרים המיוצרים על ידי תוכנה שמכירה את הקוד של חברות האשראי, ויש מספרים קיימים של אזרחים, שכל פרטיהם נגנבו. כמו כן פרטי הגישה לחשבונות הבנק נמכרים באופן יחסי ליתרה הקיימת בחשבון; למשל חשבון שבו יתרה של 1,000־2,000 דולר יימכר ב־50־120 דולר, ואילו חשבון שבו יתרה של 8,000 דולר יימכר במחיר של 200־300 דולר.



"החזקה פלילית של מידע דיגיטלי המקביל להחזקה של כרטיס פיזי, מאפשר לבצע רכישות או משיכות ללא ידיעה של בעלי הכרטיס וללא קשר עמו, עד אשר בעל הכרטיס מבין את המצב ומדווח", טוען ראג' סאמאני, מנהל טכנולוגי ראשי של אינטל אבטחה באזור אירופה והמזרח התיכון, שבבעלותה גם חברת McAfee.




סופה של תביעה



גוגל יכולה לנשום לרווחה באחת התביעות הייצוגיות הגדולות של השנים האחרונות. בית המשפט לערעורים בניו יורק קבע כי פרויקט גוגל לסריקה ולדיגיטציה של מיליוני ספרים אינו מפר זכויות יוצרים. התביעה הוגשה בשנת 2005 על ידי גילדת הסופרים ומספר סופרים עצמאיים, שטענו לפגיעה בזכויותיהם והכנסותיהם בסריקת הספרים.



התביעה המדוברת נדחתה בעבר בבית משפט מחוזי ב־2013, מה שהוביל לערעור מצד התובעים. בפסק הדין המקורי כתב השופט, דני צ'ין, כי פרסום קטעים מתוך עשרות מיליוני ספרים מהווה "שימוש הוגן" לפי חוקי זכויות היוצרים של ארצות הברית. שלושת השופטים בערעור קבעו כי אומנם הפרויקט "בוחן את גבולות השימוש ההוגן", אך הוא עדיין נמצא בתוך מגבלותיו.



אושיות ברשת



על פי המגזין "פורבס", מקום ראשון ברשימת המרוויחים הגדולים ביותר ביוטיוב הוא PewDiePie, שהרוויח בשנה שעברה 12 מיליון דולר. מדובר בפליקס קיילברג, בן 25 משוודיה, אשר יוצר סרטונים שבהם הוא נראה משחק במשחקי מחשב וקונסולות שונים. הערוץ של קיילברג צבר עד כה 10 מיליארד צפיות. עיקר ההכנסה של קיילברג היא מחברות שונות המשלמות לו כדי שמוצריהן יופיעו בסרטונים שלו. זאת נוסף לפרסומות, שבהן הוא חולק את ההכנסות עם יוטיוב.



במקום השני נמצאים צמד הקומיקאים Smosh העוסקים במתיחות והאחים בני ורפי פיין המייצרים סרטוני Kids react to. כל אחד מהצמדים הרוויח בשנה שחלפה 8.5 מיליון דולר רק מיוטיוב. עוד ברשימה הכנרת הרוקדת לינזי סטירלינג, הקומיקאים רט ולינק ופרשן משחקי המחשב KSI.