לכל מדינה הבעיות שלה, ובכל מדינה מנסה הממשל לספק לאזרחים מענה לבעיות אלה. אך מסתבר שזה לא מספיק, כך לפחות במרבית המדינות בעולם.



אולי מפני שמנגנונים ורשויות הם גדולים ומסורבלים מטבעם, ולכן אינם עומדים בקצב השינויים החברתיים־טכנולוגיים, ואינם מצליחים לתת מענה ראוי לבעיות הקיימות והצפויות. כך צמח לו תחום אתגרי החדשנות, שבו קוראים לציבור להציע פתרונות יצירתיים ולזכות על כך בפרסים המוענקים מטעם הרשויות. השיטה מבוססת על עיקרון מוכר מעולם הניהול שנקרא "עקרון ג'וי", ולפיו "לא משנה מי אתה, רוב האנשים הכי חכמים עובדים בשביל מישהו אחר". ונראה שזה הכי נכון כאשר מדובר בשירות הציבורי. כבר ב־2010 התקיימו אתגרים במימון הרשויות בארצות הברית, פינלנד, אוסטרליה, דנמרק, קנדה, ניו זילנד, גרמניה, אנגליה, נורווגיה, הולנד וספרד. אך אין ספק כי ארצות הברית היא המובילה בתחום זה כיום.



בחמש השנים האחרונות הצליח הממשל האמריקאי לתת מענה לבעיות מגוונות בעלויות נמוכות יחסית, באמצעות תחרויות אתגר הפתוחות לציבור הרחב. 450 פרסים חולקו לכ־200 אלף פרטים בסכום של 150 מיליון דולר. סכום זניח עבור הממשל האמריקאי. תחת הכותרת Challenge.gov ניתן למצוא גם היום מאות פרויקטים פעילים שבהם מחפשים פתרונות וזוכים.



בשבוע שעבר, באירוע לציון חמש שנים לפעילות האתגרים של הממשל האמריקאי, הכריז הנשיא ברק אובמה על התחייבות הממשל להכפיל את הסכום המושקע באתגרים לשיתוף הציבור. בכנס שערך הבית הלבן באוניברסיטת ג'ורג'טאון נדונו בין היתר אתגרים חדשים בנושאים מזון ומים, אנרגיה וסביבה, אוקיינוסים וחופים, מענה לתושבי החוף בעת אסונות, אגמים ונהרות, מעקב אחר בצורת, בריאות ועוד. בנוסף הוכרז על הקמת רשת גלובלית להחלפת רעיונות, המתוקצבת ב־244 מיליון דולר, שתנוהל על ידי USAID בשותפות עם 70 מדינות.



הצעת החלטה חדשה שהוגשה בשבוע שעבר לקונגרס בנושא זה נועדה להקל את התהליך של הפניית כספים לצורך אתגרים שכאלה. בהצעה נכתב: "הדבר יוביל למיקסום היעילות בהוצאת כספי משלם המסים... כיוון שהתשלום ניתן רק עבור הצלחה... כדי לעודד שיתוף ציבור רחב בתהליך החדשנות... וכדי לעודד שיתוף ציבור וגורמים נוספים בפתרונות לאתגרים".



עוד נכתב כי לאתגרים המופנים לקהל הרחב יש יתרונות רבים: שיפור הביצוע של שירותי ממשל בהוצאה כספית נמוכה יותר; חיבור הציבור לסוכנויות הממשל השונות; איסוף ידע ונתונים משטח רחב ויצירת מאגר ידע גדול; אפשרות לאזרחים לתת מענה לבעיות בקהילה שלהם; שיפור האוריינות המדעית של הציבור ועוד.



בארצות הברית השיטה הזאת פופולרית בכל רמות השלטון. למשל ברמה העירונית: העיר בירמינגהאם אלבמה הציעה 70 אלף דולר פרס לרעיונות שיכולים להפוך את העיר ל"מגניבה ותוססת יותר". הצעות הגיעו מ־37 מדינות מסביב לגלובוס, והרעיון הזוכה היה המרה של מגרש חניה ישן ל"מתחם הבנוי משמונה חלקים, החוגג את הקהילתיות המחודשת של תושבי העיר". ברמה המדינתית: מדינת קולורדו השיקה אתגר הקורא לעסקים לשתף סיפורים אישיים של למידה מכישלונות ואחריות בלקיחת סיכונים. במחלקה לחדשנות הצטברו מאות סיפורים בעניין, והזוכה הייתה חברה המציעה פתרונות השקיה חכמים, שזכתה ב־50 אלף דולר. כעת מוצריה נמכרים באמזון וב־Home Depot.




האתגר למניעת התקפי לב. צילום מסך



אחד הפרויקטים המעניינים שקיים כרגע הוזמן על ידי משרד הבריאות האמריקאי, ומטרתו "למנוע מיליון התקפי לב עד שנת 2017". על פי הנתונים, לאחד מכל שלושה אמריקאים יש לחץ דם גבוה, ורק כמחציתם מודדים ומשגיחים שלא יעלה. לאתגר יכולים לגשת רק גופים, מרפאות ומערכות בריאות שהצליחו לייצב לחץ דם גבוה אצל יותר מ־70% ממטופליהם, והאתגר עדיין פתוח ומזמין פניות גם מחוץ לארצות הברית.



מתי אצלנו?



ב־2012 הכריזה ועדת הסחר הפדרלית על אתגר לרעיון טכנולוגי שמטרתו למנוע שיחות מוקלטות לאזרחים, שמי שיענה לו יזכה ב־50 אלף דולר. חצי שנה אחר כך הוכרז הזוכה –


Nomorobo – שנוצר על ידי אזרח לצורך האתגר בלבד. הכלי הזה מאפשר למשלם דמי המינוי לנתב את השיחות שלו לקו אחר שיודע לזהות אם מדובר בשיחת סרק ולנתק אותה. כיום יש לשירות כבר 25 אלף משתמשים, ואת סכום הפרס שקיבל מהמדינה.



במסגרת אתגר של הרשות להגנת הסביבה האמריקאית הוצע לייצר מוניטור אוויר לשימוש פרטי. המוצר הזוכה מסוגל לעדכן כמעט בזמן אמת את מצב מזג האוויר, וניתן להכניסו לכיס. עלותו היא 20 דולר בלבד. הזכייה באתגר העניקה ליזמים 100 אלף דולר - פרס ראשון.



ב־2011 הציע משרד הבריאות האמריקאי אתגר הקורא להציע פתרונות שיבטיחו שחולים שהיו מאושפזים בבית חולים ישובו לביתם בשלום לאחר שחרורם. המוצר הזוכה הוא אפליקציה המאפשרת שידור שוטף של נתונים על החולה במעבר בין בית החולים לתחנה אחרת או לביתו, וכך גם המטופל וגם הצוות הרפואי יכולים לעקוב אחר מצבו, עד להגעתו ליעד בבטחה.


יש עוד מאות דוגמאות לאופן שבו שיפרו תוצרי האתגרים הללו את חייהם של רבים, ועל הדרך גם הפכו את הממציאים לאנשים אמידים.



בישראל, למרבה הצער, נעשה ניסיון אחד שכזה, לפני כשנתיים, וגם מקורו הוא ביוזמה מחו"ל. המדען הראשי במשרד הכלכלה נענה לקריאה והציע מענקים ליזמים במסגרת תוכנית Grand Challenges העולמית, המחפשת פתרונות טכנולוגיים לאתגרים בתחום הבריאות במדינות מתפתחות.



חוזרים למכולת



המחאה החברתית יצרה מודעות צרכנית המבקשת לחסוך בהוצאות ומבקרת את התאגידים הגדולים על מחיריהם. אנשים רבים מעדיפים לקנות במכולת השכונתית, אפילו אם זה עולה כמה שקלים יותר. שוק המזון בישראל מגלגל 65 מיליארד שקל בשנה, כשהסכום מתחלק בערך באופן שווה בין הרשתות הגדולות לבין מכולות וסופרים קטנים. כאן נכנס לתמונה "סל קניות", אתר חדש המציע לציבור הרחב משלוחים ממכולות. “רוב האנשים לא יודעים, אבל כל המכולות מבצעות משלוחים. הבעיה היא שזה מסורבל, כי זה בטלפון", מספר אבירם לוי, יזם "סל קניות".



באתר slk.co.il תוכלו למצוא את המכולת הקרובה לביתכם (עובד לפי זיהוי מיקום, וכרגע רק באזורים נבחרים), ולהזמין משם משלוח, כשהמטרה היא לרשת את כל הארץ בעסקים קטנים ומכולות. "בעלי מכולת לא יכולים להרשות לעצמם להשקיע באתר למשלוחים. אנחנו רוצים לגשר על הפער הזה, לחסוך להם את העלויות. אנחנו מבקשים סכום סמלי מכל מכולת לצורך הפרסום, ומאפשרים לבעליה למכור בכמה שיותר משלוחים. המטרה היא להעצים את המכולות. לתת פייט לרשתות הגדולות, שבהן צריכים לקנות במינימום 250־300 שקלים ולחכות יום־יומיים למשלוח. כאן תוכלו להזמין הזמנות קטנות ולקבל אותן כעבור שעה־שעתיים", אומר לוי.



"הרשתות רוצות שתגיע, כי הן מציעות לך במקום מבצעים שונים. בפועל אתה לא קונה רק מה שאתה צריך, ואנשים זורקים עד 40% ממה שהם קונים. באמצעות משלוח מיידי אתה מונע את זה. אתה יכול להזמין פעמיים בשבוע ירקות ופירות, ולמעשה המכולת היא המקרר שלך. כלום לא צריך להתקלקל", הוא מוסיף.



מטרה נוספת שיש לרשת הזאת, מלבד הרצון להרוויח, היא ליצור קבוצת מיקוח של מכולות, כוח קנייה אל מול הספקים.



בינתיים יצרה החברה שיתופי פעולה עם רשתות כמו חינאווי, Wine & More, ניצת הדובדבן ואחרים, ומנסה לייצר עוד שיתופי פעולה בכל רחבי הארץ. 


באתר ניתן למצוא את הקטלוג המלא של החנות, וניתן לחפש ולבחור את המוצרים. אפשר גם פשוט להגדיר רשימת קניות קבועה, למי שלא רוצה להתחיל לחפש ולבחור. המשלוח יגיע.




"סל קניות". צילום מסך



איך זה התחיל? מהמקום הלא צפוי. "גרתי בפלורנטין, ויום אחד פשוט התעצלתי ללכת למכולת. אמרתי לעצמי 'איזה באסה שאין לי אפליקציה שאני יכול לעשות את זה דרכה'", מספר לוי. "ואז לפעמים כשאתה עצלן יוצא שאתה עובד יותר קשה. אז אני עובד כבר שנתיים על האתר הזה. כיום אנחנו ארבעה שותפים".



אז אם בא לכם לחזק את המכולת השכונתית במקום את הרשת הגדולה, ואם לא בא לכם לצאת מהבית, "סל קניות" יכול להיות פתרון פשוט וחסכוני עבורכם.



מבזקים

תרומה נדיבה



המנכ"ל החדש־ישן של טוויטר, ג'ק דורסי, הוא גם המנכ"ל של חברת Square, העוסקת בתשלומים באמצעות הטלפון הסלולרי. במסמכי ההנפקה של החברה חשף דורסי כי הוא נותן 20% מהחברה ל־Start Small Foundation, ארגון ללא כוונות רווח המסייע לקהילות במצוקה. הפעילות הראשונה של הארגון תהיה בפרגסון, מיזורי, שם אירעו מספר אירועים ועימותים על רקע גזע בשנה האחרונה. מדובר ב־15 מיליון מניות, וזאת בנוסף ל־40 מיליון דולר מהונו שכבר התחייב להעביר לארגון. "אני מעדיף שיהיה לי חלק קטן במשהו גדול מאשר חלק גדול במשהו קטן", כתב דורסי במסמכים. שוויו של דורסי, אחד מארבעת מקימי טוויטר, מוערך בכ־2.3 מיליארד דולר, כך שמדובר בתרומה שבהחלט יש ביכולתו לעמוד בה. עוד לא ברור מתי תצא לפועל ההנפקה של Square ולפי איזה שווי. 




צרכנים מזייפים


חברת אמזון הודיעה כי תתבע יותר מאלף אנשים שכתבו חוות דעת מזויפות על מוצרים המוצעים למכירה באתר. כיום מציעות חברות רבות ברשת כתיבת חוות דעת מזויפת ב־5 דולרים בלבד. על פי מחקר של נילסן כ־45% מהלקוחות באתרים נעזרים בחוות דעת הנכתבות על המוצר לפני רכישה, וכשני שלישים מהם סומכים על מה שהם קוראים. לעומת אמזון, ואולי בשיטה יעילה יותר, החליט אתר ביקורת המסעדות Yelp לפעול דווקא נגד המסעדות שקיבלו חוות דעת מזויפות. תחילה ציין האתר "אזהרה לצרכן" בעמוד, ואם לאחר 90 יום לא מוכח כי הן אותנטיות, הוא מסיר את המסעדה באופן מלא מהאתר.




איתכם הסליחה



התנצלות מפייסבוק היא משהו שלא רואים כל יום. זה קרה לפני מספר ימים, כשהחברה הודתה שהאפליקציה שלה מחסלת את הסוללה של מכשירי אייפון. "מצאנו כי יש לנו 'ספין' במערכת, שזה כמו ילד באוטו ששואל כל הזמן 'מתי מגיעים? מתי מגיעים?'", אמר ארי גרנט, מנהל ההנדסה של החברה בפוסט בפייסבוק. "הבקשה החוזרת הזאת גורמת לאפליקציה לצרוך יותר סוללה". כמו כן ציין גרנט כי תהליכי הקלטת הקול המשיכו לפעול גם לאחר שהמשתמש סגר את האפליקציה. "הדבר דומה למצב שבו אתה מאזין למוזיקה מאפליקציה, ורוצה להמשיך להאזין בזמן שאתה עושה דברים אחרים. אך האפליקציה אינה עושה דבר", הוסיף גרנט. פייסבוק שחררה גרסה חדשה ומתוקנת לאפליקציה שלה.