מחקר חדש קובע כי הסמארטפון גורם לבעיות קשב וריכוז לאחר שימוש בו לפני השינה. עמית גרין שביצע את המחקר, סיפר היום (שני) לגבי גזית ב-103FM: "ניגשנו למחקר הזה בעקבות עבודת הדוקטורט שלי שבדקה את השפעת המסכים על התפקוד היומי שלנו ועל השינה שלנו. ביצענו שלושה מחקרים שהתנהלו במקביל. אחד מהם עסק בשינה,שימוש במדיה דיגיטלית והרגלי שינה".



 



כנשאל האם קיים הבדל בין צפייה בטלוויזיה לפני השינה לבין צפייה בסמארטפון לפני השינה השיב גרין: "לכאורה לא אמור להיות הבדל. רוב האנשים שמשתמשים בנייד בלילה צורכים תוכן. אותי כחוקר זיהום עור לא עניין התוכן אלא המסך הדיגיטלי מסוג לד שפולט אור מיוחד. האור הוא באורך טווח קצר שאופייני לשעות הבוקר".



"בכך", המשיך גרין, "המוח שלנו מקבל במהלך הלילה אות שאמור להישלח אליו בשעות הבוקר והוא מתבלבל. מכאן מתחילה הבעיה. הסתבר שזה משבש לנו כל מערכת אפשרית בגוף. זה משבש לנו את המערכות שמווסתות את הפרשת ההורמונים במהלך השינה לגופנו, את המערכות שמווסתות את טמפרטורת הגוף במהלך הלילה ומקשה עלינו להירדם".



לדברי החוקר, השינה שלנו הופכת להיות קטועה ופחות מרעננת. "בכך אנחנו פחות מרוכזים עם קשב פחות טוב. שני המבחנים שלנו הראו כי אנשים שהשתמשו בסמארטפון לפני השינה היו מרוכזים פחות בבוקר שאחרי מאלו שלא השתמשו בנייד כלל. לכן אני לא ממליץ להתעסק עם הסמאטרפון לפני השינה. יש להימנע שעתיים לפני השינה מהצריכה במסכים ואף קורא לסנן את האור הכחול של מסך הסמארטפון במהלך הערב".



עריכה: איתמר זיגלמן