מחלקת המחקר והפיתוח של משרד החוץ נלחמת מזה כתשעה חודשים בחשבונות טוויטר פיקטיביים המפיצים חדשות מפוברקות, במטרה לנסות ולהשפיע על דעת הקהל הישראלית, כך עולה מדיווח שפורסם היום (חמישי) בג'רוזלם פוסט. על פי הפרסום, המשרד הזהיר עיתונאים ישראלים רבים הפעילים בטוויטר מפני אותם החשבונות.
הכל החל לאחר שהעיתון איתר תרמית, לפיה אתר אחר העמיד פני מכון בלפר באוניברסיטת הרווארד. באתר נכתב כי ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו, טען כי שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן הוא מרגל רוסי. החשבון שהפיץ את הידיעה למספר עיתונאים, ונשא את השם בינה מלמד נמחק מאז. פרדו עצמו הכחיש את האמירה המדוברת.
עיתונאים אחרים קיבלו קישורים לידיעות מזויפות אחרות, בהן כאלו הטענו כי יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה השקיע בדובאי וכן כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הוא יהודי בחשאי. משרד החוץ הסביר באזהרה שמסר לעיתונאים כי "דרכי הפעולה שניסו באמצעותן להשפיע על השיח הפוליטי בישראל, דומות לאלו שנעשה בהן שימוש בבחירות לנשיאות ארצות הברית, במהלך משאל העם על הברקזיט וכן בבחירות בצרפת. הרשת החברתית המועדפת עליהם היא טוויטר, הנתפסת כמדיה חברתית הנמצאת בשימוש של גורמים משפיעים ומובילי דעת קהל".

עוד נמסר כי "השיטה שבה הם פעלו היתה יצירה של סיפור פיקטיבי שנראה כאילו פורסם באתר מפוקפק, שליחה של הקישור לעיתונאים באמצעות חשבון פיקטיבי. כמו כן, הם השתמשו ברשת בוטים כדי להפיץ את הקישור. המטרה של הפעולות האלה היא לגרום לעיתונאי לפרסם את הסיפור וכך לתת לו לגיטימציה במרחב הציבורי".