חברת הסייבר הישראלית קלירסקיי חשפה היום (שישי) פעילות איראנית חובקת עולם להפצת "פייק ניוז" על ידי 150 אתרים שונים, ב-98 גופי תקשורת בלמעלה 30 מדינות בעולם. מהדוח שהחברה פרסמה עולה כי הפעילות פונה לגולשים ב-29 שפות שונות, ובעיקר במדינות בעלות אינטרס מנוגד לאיראן, כמו ארצות הברית, הודו, סעודיה, ישראל, טורקיה ותימן וכי נעשה שימוש במאות פרופילים מזויפים ברשתות החברתיות.
שיטת הפעולה של מערך ההתחזות האיראני היא גניבת כתבות נבחרות מאתרי חדשות לגיטימיים ומוכרים, על מנת לייצר אמינות לאתרי הדיסאינפורמציה, ועריכתן כך שיתאימו לאינטרסים האיראנים. בשלב השני והמשלים של הפעילות, הוקמו עמודים ייעודים ופרופילים מזויפים ברשתות החברתיות אשר שימשו להפצת התכנים ברחבי הרשת. כחלק מהתשתית האיראנית, קלירסקיי חשפה לפני כחודשיים פעילות בשפה העברית באמצעות האתר "תל אביב טיימס" אשר הפיץ כתבות ערוכות מכלי תקשורת ישראליים.

אתר חדשות מזויף ובו אופציות למספר שפות. צילום מסך, קלירסקיי


אתר רוסי מזויף שתומך במדיניות איראנית. צילום מסך קלירסקיי

 
מהחברה נמסר כי "תשתית הפייק ניוז האיראנית מנוהלת על ידי קבוצה מאורגנת הכוללת עשרות בעלי תפקידים כגון כתבים ועורכים דוברי שפות שונות, מעצבים גרפיים, מפתחי תוכנה, מומחים לרשתות חברתיות ואחרים. חלק מהאתרים אף כוללים אפליקציות ייעודיות שהוקמו כאמצעי הפצה נוספים". באתרים אחרים, האיראנים מפיצים אפליקציה הנקראת Quds Day לקידום יום התמיכה בהתנגדות הפלסטינית, המצוין באיראן ביום השישי האחרון של הרמדאן בהפגנות סוערות כנגד ישראל. גורמים בקלירסקיי הוסיפו כי "איראן הצליחה להשפיע באופן מסוים על עיצוב דעת הקהל במספר מדינות במשך שנים רבות".

בועז דולב, מנכ"ל חברת הסייבר קלירסקיי הסביר: "אנחנו רואים כאן מאמץ יוצא דופן של האיראנים לייצר שינוי גלובלי בתודעה הציבורית במטרה להסתיר את השאיפות האמתיות של המשטר באיראן". לדבריו, מדובר בחשיפה של תמנון תודעתי רחב היקף המראה את הכוונות והיכולות של המשטר האיראני - ליצור שינוי תודעתי בעולם ולקדם את האג'נדה של המשטר באמצעות האינטרנט החופשי. "התשתית הזו מכוונת לפעול ברמה התודעתית ובמקרים מסויימים היא אף יכולה לשמש כדי לשבש פעילות של מוסדות שונים ברחבי העולם, דבר שיש להכיר אותו, כדי לדעת כיצד להתגונן מפניו", סיכם.