מאז פרוץ מגיפת הקורונה החלו מערכת החינוך והאקדמיה להשתמש בתוכנות כמו זום לצורך למידה מרחוק. המעבר לדיגיטל היה קשה לחלק מהקבוצות, אך לא בצבא - שם יחידות מסוימות כבר היו מוכנות ללימודים המקוונים.

בית הספר למקצועות הגנת הסייבר ותקשוב היה מוכן לתרחיש מהסוג הזה שנה וחצי, וחלק מהשיעורים כבר מועברים בצורה מקוונת. "ברור שיש תכנים מסוימים, כמו ערכים וחיילות, ולחבר את הצוערים למהות של צבא, שלא ניתן לעשות בצורה מקוונת כשהם נמצאים בבית בפיג'מה", הסבירה סא"ל לירון גרשון, מפקדת בסמ"ח.

"מרבית ההכשרות מתבצעות במתכונת קדם־צבאית, והקורס האחרון שנפתח בשבוע שעבר החל למעשה רק בצורה מקוונת, ואנחנו מקווים שנצליח השבוע לקלוט אותם בצורה מסודרת לבסיס - כשכולם בריאים ושלמים", היא מדגישה.

"אחד הדברים המהותיים שאנחנו דוגלים בהם בהכשרות זו למידה מותאמת אישית, כשכל אחד מהחניכים בוחר למעשה איך ללמוד - אם לשבת בכיתה סטנדרטית, ללמוד לבד או ללמוד בצורה מקוונת, ומדהים לראות איך לאורך הקורס חניכים משנים את שיטות הלמידה שלהם.

"הם מקבלים חניכה צמודה של הסגל, כדי שכל אחד יוכל להגיע לרמה הכי גבוהה שהוא (או היא) יכולים", מדגישה סא"ל גרשון, שמציינת כי מדובר בלמידה מאוד אינטנסיבית - "קורס התכנות למשל נמשך 25 שבועות, והוא הופך בתוך חצי שנה אנשים חסרי רקע לאנשי מקצוע לכל דבר ועניין, ומאפשר לכל אחד מהם לגלות אצלם את היכולות שהם לא ידעו שקיימות".

איך עושים את זה בצורה מקוונת? יש שוני בין למידה בתוך בסיס במסגרת קורס, לבין למידה בבית, כמו שאמרת - בפיג'מה?
"התכנים שלנו תמיד זמינים לחניכים בצורה מקוונת, גם לפני הקורונה. הקורסים שלנו מאוד פרקטיים, וכוללים הרבה התנסות ולמידה עצמית, אבל בכל מקרה עדיין יש שוני בלמידה מרחוק לעומת בכיתה. אין תחליף לראיית האדם יושב מולך. אין לי ספק שעוד יהיו מחקרים על הנושא הזה ואנחנו דנים בסוגיה ומפיקים לקחים, אבל בפירוש אין ספק שזאת למידה אחרת ולא בהכרח קלה יותר".

סא"ל גרשון הוסיפה כי השאלה היום היא: "איך מתעלים את הפרעת הקשב שיש כמעט לכולם, ואת המאפיינים של דור ה־Z שרוצה להוכיח את עצמו, ללמידה נכונה". לדבריה, מורה ומפקד טוב יכול לקחת כל נושא ולהפוך אותו למעניין. "כאחת שעברה קורס תכנות לפני 25 שנה - אני עדיין זוכרת את השיעורים שהיו לנו", שיתפה, "תמיד ניסו ליצור עניין, כי זה קשה לשבת וללמוד המון שעות ברציפות.

"הקורסים מאוד אינטנסיביים - משמונה בבוקר עד שעות הערב המאוחרות", היא מדגישה, "כך שזה מאוד קשה לקיים קורס כזה בצורה מקוונת לכל אורכו. לכן בחרנו להעביר את ההתחלה באונליין, ובכל מקרה, אנחנו ערוכים להעביר גם מעבר לזה מרחוק".

עוד ציינה גרשון כי "גם בהכשרה יש הרבה זמן לתרגול עצמי. בהיבטים האלה אין הבדל - אם ביום רגיל שאין קורונה אני שולחת אותם לשבת ללמוד לבד חומר, ולחקור וללמוד, והם צריכים להתמודד לבד, אז זה אותו דבר. מצפים מהם ללמוד לבד ואנחנו עוזרים להם וזמינים עבורם לשאלות ותשובות. זה מקל עליהם בעתיד שהם נדרשים ללמוד דברים לבד".