ציבור הקשישים בישראל מעולם לא היה בלב השיח הציבורי, כמו שהוא נמצא בתקופת מגיפת הקורונה. הוראות הבידוד הנוקשות, המיועדות לשמור עליהם בתקופה שבה ישראל חוזרת לשגרה, מותירות רבים מתוסכלים בגלל קשיים בקיום קשרים טיפוליים רציפים עם קשישים הזקוקים לכך.

הסטארט־אפ הישראלי MemoApp (מֶמוֹאַפ), שהקימה אסנת אפשטיין - בעלת תואר שני במערכות מידע ומומחית בתחום בינה עסקית - פיתח מערכת יחידה מסוגה המבוססת על מסך גדול שמותקן בבית הקשיש ומאפשר לנהל עמו קשר טיפולי וויזואלי, כולל שיחת וידיאו 24/7.

פריצת דרך חשובה בתחום ה־TeleCare

מדובר במערכת המהווה פריצת דרך חשובה בתחום ה־TeleCare. המסך, בגודל 32 אינץ', תלוי במקום מרכזי ובולט בדירתו של הקשיש, מחובר לרשת האינטרנט הביתית ומציג לקשיש את סדר היום ואת התוכניות והמטלות שעליו לבצע באותו היום, כגון זמני הארוחות, זמני נטילת התרופות, רחצה וביקורים. זאת בנוסף להצעות לפעילות, תזכורות והודעות אישיות, תמונות וסרטונים, דרישות שלום מהמשפחה ואף אפשרות לשוחח עמו בשיחת וידיאו, בדומה לזום, אך עם שני משתתפים בלבד, ללא צורך מצדו להפעיל ולתפעל את המערכת.

כדי להשתתף בשיחת הווידיאו, על הקשיש פשוט להתקרב למסך ולדבר. מדובר במימוש חדש ומיוחד של פיצ'ר שיחת וידיאו שאינו דורש יכולת טכנולוגית ואף לא לחיצה על כפתור.

הפיצ'ר הוא חלק מהמערכת שפותחה על ידי MemoApp, והוא מותקן במסך הייעודי בבית הקשיש, כשמעליו מותקנת מצלמת WebCam רגילה. לכל בני המשפחה נשלח קישור, שבאמצעותו הם יכולים, בזה אחר זה, לבצע את שיחת הווידיאו דרך הטלפון הנייד שלהם. המערכת של MemoApp, אשר פותחה כולה בישראל, מורכבת משלושה חלקים מרכזיים.

הראשון - מסך זיכרון חלופי (AMA), המהווה את הרכיב המרכזי בה. השני, אפליקציה, יישום אינטרנטי המותקן בקלות בכל טלפון נייד, טאבלט, מחשב נייד או במחשב האישי, ובעזרתו בן משפחה מטפל או מטפל גרונטולוג יוצרים ועורכים את התוכן עבור הקשיש. המרכיב השלישי הינו השיטה, אשר פותחה לאור הניסיון הרב שהצטבר בעקבות הטיפול באב המשפחה ובקשישים רבים נוספים.

השיטה היא מאוד קלה להבנה ולמימוש, והתוצאות מרשימות ביותר. רופאים ואנשי מקצוע החלו להמליץ על המערכת המותקנת כיום בעשרות בתים של קשישים בישראל ועוזרת למשפחות רבות להתמודד עם אתגרי תקופת הקורונה.