על פי הנתונים הרשמיים של האו"ם, יותר מ־800 מיליון בני אדם ברחבי העולם הולכים לישון רעבים מדי יום, כאשר אחת הבעיות המשמעותיות היא מחסור בקרקע פורייה לחקלאות. מה שגורם לחוסר בפוריות הוא עודף מליחות בקרקע, שנוצר מההצטברות האיטית של המלח, כתוצאה מעליית מפלס הים ומי התהום, מדישון יתר ומריסוסים. הסטארט־אפ Salicrop פיתח דרך טיפול בזרעים המאפשרת לגידולים לצמוח ואף לשגשג בקרקע מליחה, ללא הנדסה גנטית.

בחברה מסבירים כי הטיפול מתבסס על פתרון לוויסות הלחץ ה־אי ביוטיק (ABS) בתוך הזרע באמצעות השרייתו בתמיסה מיוחדת שנמצאת בתהליך רישום פטנט ושמורכבת מחומרים הבטוחים לשימוש על ידי תקנות ה־GRAS האמריקאי. לאחר ההשריה, הזרעים מיובשים ומוחזרים לחברת הזרעים או לחקלאי.

בחברה הוסיפו: "פתרון זה מאפשר גמישות והתאמה לגידולים וזנים רבים. עד היום הצלחנו להגדיל כך עד 30% ביבול בתנאי מליחות של עגבניות, פלפלים, תרד, אורז, חיטה ותירס בישראל ושדות אורז בהודו. החברה עתידה לחדור גם לשווקים בארה"ב, אירופה ואסיה".

שדה בו נזרעו זרעי סאליקרופ (צילום: סאליקרופ)
שדה בו נזרעו זרעי סאליקרופ (צילום: סאליקרופ)


שוק טיפולי הזרעים העולמי שצופה צמיחה כלכלית בשנים הקרובות, בין היתר עקב שינויי מזג האוויר הקיצוניים וצמצום המשאבים הטבעיים בכדור הארץ, כולל שימוש בחומרים ביולוגיים, פיזיים או כימיים על זרעים לפני השתילה. תמיסת ההשריה הייחודית של הסטארט־אפ סאליקרופ, שפועל בתחום האגטק משנת 2014, פותחה במשך חמש שנים, והיא נמצאת כיום בהליך רישום פטנט בארה"ב.

מנכ"ל החברה דותן ברונשטיין אמר: "אנחנו מחזקים את החקלאים ואת חברות הזרעים על ידי פיתוח פתרון שיכול לחולל מהפכה של ממש, בכך שיאפשר לאדם להתמודד בהצלחה עם בעיית הגידול בקרקעות עם מים מליחים. אנו רואים בכך שליחות עצומה".