המבנה בו שוהים שני קוסמונאוטים ואסטרונאוט בחלל החיצון נאלץ לבצע תמרון חריג, זאת בשל עצם, המוגדר כ-"פסולת חלל" שהתקרב לעברם במהירות. תחנת החלל הבינלאומית ביצעה במהלך הלילה (בין שלישי לרביעי) תמרון חירום, במטרה לחמוק מהתנגשות עם האובייקט הבלתי מזוהה, ובכך למנוע אסון.

כאמור, תחנת החלל הבינלאומית, המשייטת מעל כדור הארץ בגובה 420 ק"מ, הפעילה את המנועיה במשך למעלה משתי דקות, במטרה לסטות מהמסלול. התמרון התבצע לאחר שמרכז הבקרה ביוסטון זיהה "פסולת חלל" שעושה את דרכה במהירות אל עבר תחנת החלל.

תחנת החלל הבינלאומית (צילום: רויטרס)
תחנת החלל הבינלאומית (צילום: רויטרס)

במידה והתמרון לא היה מתבצע, העצם היה חולף במרחק של 1.3 ק"מ בלבד מתחנת החלל, מרחק קצר יחסית, שהיה עתיד לסכן את שני קוסמונאוטים והאסטרונאוט שנמצאים בה. "פסולת חלל" מורכבת מחלקים ישנים של חלליות, חלקי מנועים וטילים, נוזלי קירור, לוויינים שיצאו משימוש ועוד.

במסגרת התמרון, קיבלו השלושה הוראה לעבור לחללית ה-Soyuz MS-16, שעוגנת על גבי תחנת החלל מאז אפריל השנה, כצעד ראשון למילוט חירום מתחנת החלל. לאחר ששינוי המסלול הושלם בהצלחה, נפתחו הפתחים שמחברים בין החללית לתחנת החלל, והאסטרונאוטים שבו למקומותיהם. עם זאת, המצב טרם נרגע בסוכנויות החלל, שכן הלילה, ב-01:21 שעון ישראל, עתיד החפץ הבלתי-מזוהה לעבור בסביבת המיקום שבו היתה אמורה להיות תחנת החלל הבינלאומית. רק לאחר מכן, יוכלו כולם לנשום לרווחה.