הדלקת נרות ומשחק בסביבון הם שתי פעולות שנחשבות למובנות מאליהן עבור מרבית האוכלוסייה, אך הן אינן אפשרויות עבור חלק מהילדים עם צרכים מיוחדים. הצוות ההנדסי במפעל מלמ של התעשייה האווירית, המפעל המסווג ביותר, שאחראי על פיתוח מערכות כגון מערכת הנשק האסטרטגית חץ 3 (ונוספות שלא ניתן לספר עליהן) סייעו לילדים הללו להגשים חלום - ולהצליח להדליק חנוכיה, ולשחק בסביבון בעצמם, ללא עזרה חיצונית.

הפרויקט המיוחד נוצר עם מילבת-שיבא במרכז הרפואי שיבא תל השומר, כחלק מפעילות משותפת עם התעשייה האווירית, בסיוע והנגשה של עזרים שונים לילדים מיוחדים. כאמור, באמצעות היכולות ההנדסיות הנרחבות הקיימות בתחברה הצוות המתנדב מפתח ומייצר פתרונות נגישים וטכנולוגיים מיוחדים. לאורך השנים, פותחו כלי נגינה ייחודים ועזרים למשחקים, והשבוע לרגל חג החנוכה - נוצרו חנוכייה וסביבון מונגשים לילדים. 

סביבון מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים. צילום: אשכול גני לימן

יהודה קרבצי'ק ממפעל מלמ מוביל צוות של מהנדסות ומהנדסים , אנשי ייצור וטכנאים המתנדבים לאורך שנים רבות, כאשר בפרויקט החנוכה לקחו ביחד עימו חלק גם יהודה ערן, נאמן, סבינה וחמדה. "אנחנו פועלים בתיאום מלא והדוק עם מוסדות החינוך, מגדירים איתם את הצורך (סוג המשחק או כלי העזר, מבינים את האתגר הפיזיולוגי) ובהתאם לזה מפתחים את הפתרונות – מילבת מלווה לאורך כל הדרך – כגוף מקצועי מלווה", סיפר. 

הוא הוסיף: "בשנים קודמות עשינו חנוכיות מונגשות אבל אחרות אבל השנה לאור אילוצי הקורונה יצרנו חנוכייה אלחוטית שניתן להדליק דרך אפליקציה ייעודית, שתוכל גם תוכל לשמש את הילדים להרמת דגלים ביום העצמאות). קרבצ'יק ציין עוד כי "בימים אלו מקדמים פיתוח בניית קיטים של משחקי הרכבה לערכות הורה ילד לשימוש ביתי". 

ספר על תהליך העבודה על הפיתוח
"מדובר בתהליך הנדסי, כאשר בדומה לכל טכנולוגיה אחרת שמפותחת בארגון – אנחנו מאפיינים את הצרכים, יושבים עם הצוות החינוכי בבית הספר ומקבלים מהם בעצם הסבר ופירוט של מה הם צריכים. אחר כך אנחנו בודקים כיצד נוכל לעזור, מוצאים פיתרון, מכינים דגם, בודקים אותו, חוזרים לשולחן השרטוט ומשפרים את הנדרש עד שמגיעים למוצר שלם המותאם למטרה".

איזה תגובות קיבלתם?
"קיבלנו תגובות שמחממות את הלב, וזה הפרס האמיתי שלנו. אין לי מילים להסביר את התחושה הזו כשרואים ילד או ילדה מתרגשים כל כך מלהדליק חנוכיה או סביבון בעצמם, ואני שמח מאוד מכך שיש לי את הזכות לעזור, ולהביא שמחה ואור, וכך שכל ילד וילדה יוכלו להדליק חנוכיה, ולסבוב סביבון".

הסביבון המיוחד שיצרו מהנדסי מערכת חץ 3 (צילום: אשכול גני לימן)
הסביבון המיוחד שיצרו מהנדסי מערכת חץ 3 (צילום: אשכול גני לימן)

יעל שקד ברגמן, מנהלת יחידת מילבת-שיבא במרכז הרפואי שיבא תל השומר, סיפרה על החיבור המיוחד: "מדובר בשיתוף פעולה ארוך שנים, במסגרתו עובדי מלמ מתנדבים בפעילות מילבת מזה 20 שנה, ומפתחים אביזרי עזר ומשחקים מיוחדים לרבבות אנשים עם מוגבלויות, גנים ובתי ספר בחינוך המיוחד, לבתי חולים ועוד".

ספרי על הפיתוחים לחנוכה
"המהנדסים פיתחו חנוכייה חשמלית ייחודית שניתן להפעיל אותה באמצעות אפליקציה בטלפון סלולרי. הפיתוח מאפשר לילדים עם מוגבלות פיזית, שכלית לחגוג את החג כמו שאר חבריהם, ולהדליק את החנוכייה באופן עצמאי ובטיחותי. הדבר גם עוזר לשמור על בריאותם של הילדים בתקופת הקורונה, כאשר קבוצת ילדים יכולה להדליק במשותף את הנרות כאשר כל ילד מדליק את הנר עם הטלפון שלו (ולא צריך לגעת במתג שילד אחר נגע בו). מתקן נוסף שהוכן הוא מעמד מיוחד שניתן לחבר אליו את הסביבון,  ובאמצעות תנועה קלה של לחיצה על הידית - ניתן להנות ממשחק בסביבון".

חנוכייה לילדים עם צרכים מיוחדים. צילום: אשכול גני לימן

איזה תגובות קיבלתם מההורים ומהילדים?
אנחנו מקבלים תגובות רבות שמחממות את הלב ומעודדות אותנו להמשיך ולחשוב על עוד רעיונות ולפתח אביזרי עזר נוספים כדי להעניק שמחה ועצמאות לילדים".

מה הרעיון הבא?
"זאת שאלה מצוינת - והתשובה היא שאנחנו כל הזמן שומעים בקשות מהילדים ומהמשפחות ומפתחים דברים חדשים. אני מזמינה כל אדם שיש לו צורך או רעיון, ליצור קשר עם הצוות במילבת -שיבא כדי שהמתנדבים המופלאים שלנו יוכלו לעזור לו. 

טלפון 07-222-30-007
מייל [email protected]