ההחלטה של מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג ומנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי לחסום (מי באופן זמני ומי לצמיתות) את חשבונותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היא החלטה מתבקשת לנוכח האירועים האחרונים במדינה, בהם ההתפרעויות בגבעת הקפיטול, שהביאה למותם של חמישה בני אדם, בהם שוטר.

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

מדובר בהחלטה שהיתה צריכה להתקבל ממזמן, זאת לנוכח העובדה כי הנשיא, שחייב במובן מסוים חלק מכהונתו (ויש שיטענו כי גם את עצם היבחרו לתפקיד מלכתחילה) לרשתות החברתיות, מפלרטט מזה זמן מה עם החוקים, אותן הרשתות הקשיחו מאוד במהלך שנות כהונתו. עם זאת, בשלב הזה, פחות משבועיים לפני סוף כהונתו של טראמפ, ייתכן שהיה מספיק לחסום אותו למשך כמה ימים ולא לחלוטין כפי שעשו בטוויטר.

השינוי במדיניות היה הדרגתי, ודי נדרש בתקופה הזו, בעיקר בשל פרשת "המעורבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב", המוכרת גם כ"רוסיה-גייט". כחלק מלמידת הלקחים מהאירועים הללו, שכללו בין היתר מספר עדויות מתוקשרות של בכירי הרשתות החברתיות, ש"נצלבו" ע"י הרשויות בארה"ב.

חשבונו החסום של דונלד טראמפ (צילום: צילום מסך טוויטר)
חשבונו החסום של דונלד טראמפ (צילום: צילום מסך טוויטר)

ה"רומן" של טראמפ עם הרשתות החברתיות בכלל, וטוויטר בפרט, היה כל כך משמעותי, שזמן קצר אחרי היבחרו לנשיאות, אחד ממייסדי טוויטר צוטט בראיון כשהוא אומר שהוא מצר על כך שטוויטר סייעו, במובן מה, לניצחונו. לא פעם, הנשיא היוצא בחר לעשות שימוש ברשתות החברתיות, כדי לפנות אל האזרחים בצורה ישירה, במקום לעשות זאת דרך אמצעי התקשורת הממוסדים, אותם הוא תקף לא פעם לאורך כהונתו. בין היתר, במהלך ארבע השנים האחרונות הוא פיטר מספר אנשים או הודיע על מינויים בציוץ ששיגר, ובין המפוטרים דרך הטוויטר – ניתן למצוא בכירים בממשלו, בהם שרים וגורמי ביטחון. 

כאמור, לאורך מרבית כהונתו, הרשתות החברתיות היו סבלניות למדי לסערות שעוררו ציוצי הנשיא, אך המצב החל להתערער לפני כחודשיים – כאשר הן החלו לסמן פרסומים שלו ככאלה שמכילים מידע מוטעה ומזיק, לצד הפנייה למידע מהימן בנושא. אני מעריכה שטראמפ, שבינתיים הספיק לפתוח ערוץ טלגרם, לא יוותר. בכל מקרה, ההחלטה היתה יכולה להיות משמעותית יותר, אם היתה מתקבלת בשלב מוקדם של הכהונה, בו היתה סכנה שטראמפ ינקוט במהלכים שיפגעו (או לפחות יקשו על הרשתות החברתיות).