ההודעה של פייסבוק מהשבוע שעבר, לפי היא תעשה שימוש במידע הנמצא באפליקציית המסרים המיידיים וואסטאפ הנמצאת בבעלותה, עוררה סערה רמה ברחבי העולם. משתמשים רבים מתלבטים האם להמשיך ולהשתמש ביישומון הפופולרי, או  לעבור לאפליקציה מתחרה. לפני שתקבלו את ההחלטה, חשוב להבין שההודעה של פייסבוק לא משנה בצורה משמעותית את המצב, שכן וואסטאפ משתפת מידע עם חברת האם מאז 2016.

השינוי שיחול ב-8 בפברואר הוא למעשה הרחבת השימוש של פייסבוק במידע, זאת לצורך התאמת פרסום מדויק יותר, ובהמשך - למען הגדלת רווחי החברה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי ביממה בה פורסמה ההודעה של וואטסאפ, הורידו את סינגל למעלה ממאה מיליון משתמשים ברחבי העולם. 

כעת, המשתמשים יכולים לבחור בין ארבע אפשרויות:
1. להישאר בוואסטאפ: כולם משתמשים בה, כך שלהתנתק לחלוטין יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי
(להורדה: iOS / Google Play)

2. טלגרם: האפליקציה זכתה למוניטין כפלטפורמה אנונימית, ובעבר דווח כי נעשה בה שימוש כדי לארגן הפגנות מחאה במספר מדינות (בהן רוסיה ואיראן). כמו כן, עצם היותה אנונימית, מאפשרת תכנון של פשעים ופיגועי טרור. ההודעה בה אינן מוצפנות כברירת מחדל, ולא ברור מה היא כן מצפינה - שכן טלגרם מבוססת קוד סגור שאיש לא בדק. חשוב לשים לב שהאפליקציה יכולה להיות מסוכנת יותר מהרשתות החברתיות עצמן משום שהיא מספקת אנונימיות כמעט מוחלטת, וניתן לראות זאת כאשר מסתכלים על כל אותם המקרים בהם תמונות וסרטוני עירום מופצים, וכן על השימוש שעשו "טלגראס" באפליקציה.
(להורדה: iOS / Google Play)

3. סיגנל: האפליקציה התפרסמה לאחר שהמדליף אדוארד סנודן ציין כי הוא משתמש בה לתקשורת עם סביבתו. היא ממוקמת כיום בראש טבלת ההורדות בחנויות האפליקציות, ואחת הסיבות לכך היא ככל הנראה הציוץ של אילון מאסק מסוף השבוע האחרון, בו המליץ לעבור אליה (עם זאת, מאסק גם צייץ בעבר נגד פייסבוק, והודיע על מחיקת חשבונותיו וכן החשבונות של החברות שלו). אחד האירועים הנוספים שהובילו לזינוק במספר ההורדות הוא מותו של ג'ורג' פלויד, כאשר בשבוע שלאחר מותו מספר ההורדות זינק פי חמישה לעומת השבוע הקודם.
(להורדה: iOS / Google Play)

4. הודעות סמס: כן מדובר באותם המסרונים, אשר כיום משמשים אותנו בעיקר לקבלת קודי אימות שונים, או פרסומות של חנויות בהן רכשנו. בכל מקרה, מדובר בפתרון לא ישים במיוחד, שכן בחיי היומיום שלנו (ובמיוחד בתקופת הבחירות) סמסים נתפסים לעיתים כמטרד, ולא ככלי תקשורת יעיל. 

הכירו את האפליקציה

סיגנל היא אפליקציית מסרים מיידיים חינמית, המאפשרת העברה של תמונות, מסמכים וקטעי קול. כמו כן, ניתן לבצע בה שיחות וידאו וקול בין משתמשים בודדים. היא זמינה למכשירי אייפון ואנדרואיד, וגם למערכות ההפעלה השונות במחשבים, ולמעשה מאפשרת את כל התכונות המוכרות והאהובות מוואסטאפ. המידע היחיד שסינגל שומרת, הוא מספר הטלפון הנייד איתו נרשמתם, והעובדה שהיא מוסד ללא כוונת רווח, אומרת שבעצם אין לה שאיפות מסחריות - והמידע שמועבר בה אינו מעניין אותה. 

ההבדל העיקרי הוא האבטחה והצפנת המידע, שכן בניגוד לווטאסאפ, סיגנל מצפינה את כלל התקשורת, כולל את הגיבויים. למעשה, היישומון שבנוי כולו בקוד פתוח, נחשב כיום כיישומון שליחת ההודעות המאובטח ביותר.