דו"ח מרכז המידע והידע, שמוכר בתקשורת כדו"ח אגף המודיעין של צה"ל, למרות שהאחריות על המרכז שאותו מפעילים קציני המודיעין היא של משרד הבריאות, הוציא אתמול הערכת מצב שמצביעה על מגמת התחלואה בנגיף הקורונה החמורה בישראל.

תיעוד מזירת סיכול הפיגוע ברמת הגולן

במרכזה של הערכת המצב הטענה כי מספר בתי חולים צפויים להגיע בקרוב מאוד לסף הספיקה שלהם מבחינת היכולת לעמוד בעומסים ובחולים נוספים. חשוב להדגיש כי ההערכה זו אינה מתייחסת לסף הספיקה של מחלקות הקורונה באותם בתי החולים אלא ליכולת לטפל בחולים ובנפגעים נוספים באותם בתי חולים. במשרד הבריאות מקבלים את ההערכה הזו ואת דו"ח הערכת המצב שכתבו קציני אגף המודיעין. 

גורמים במערכת הביטחון אמרו ל"מעריב", כי הטענה שעומסים של כמה מאות חולים כבר מביאים את סף יכולת הטיפול במספר בתי חולים צריכה להטריד אותנו מאוד בכל הקשור למלחמה הבאה שעלולה לפרוץ בצפון.

אחד הגורמים אמר כי "הנתונים הללו מצביעים על בעיה לאומית ביכולת הטיפול של המדינה במצב חירום מאסונות טבע ועד מגפות, אבל גם מהווה איתות אזהרה לכך שבמקרה ותפרוץ מלחמה בצפון, הצפויה להביא להרס וכמות נפגעים גדולה יותר מאשר במלחמות ישראל הקודמות, ישאל לא תוכל לטפל בנפגעים אם כמה מאות חולים מביאים מספר בתי החולים לסף הקיבולות שלהם".

כוננות בצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוננות בצפון (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף לכך הדו"ח קובע כי בקצב התחלואה הנוכחי, גם אם תחול ירידה בקרוב, ידרשו יותר משלושה חודשים להגיע ליעד הממשלה של פחות מ-400 נדבקים ביום.

מספר החולים החדשים ליום בממוצע שבועי ממשיך להיות הגבוה בעולם ביחס לגדול האוכלוסייה, כאשר לראשונה עברה ישראל בימים האחרונים את ארצות הברית במספר המתים ליום מקורונה, ביחס לגדול האוכלוסייה. עוד עולה מהדו"ח כי בחודש האחרון יש עליה של 70 אחוזים במספר החולים קשה ויותר מפי 10 בשלושת החודשים האחרונים, כאשר רק בשבועיים האחרונים נרשמו 237 חולים קשה יותר שמאושפזים בבתי החולים. ממספר החולים החדשים למיליון איש, אחוז הבדיקות החיוביות ומספר המתים ביחס לגודל האוכלוסייה ישראל נמצאת בצמר הרשימה העולמית, גם לאחר נרמול של כמות הבדיקות הגבוה שמבוצע בישראל.

במקביל לכך משרד הבריאות פרסם אתמול כי על פי נתוני בתי החולים מספר החולים קשה עומד על על מעל 800 חולים קשה. הרף שהוגדר בתחילה ככזה יקשה מאוד על רמת הטיפול בבתי החולים, למרות שלאחרונה אמרו בכירים במערכת הבריאות כי הרף האמיתי עומד על כ-1300 חולים.

מתוך 811 החולים קשה, 239 מוגדרים במצב קריטי, כך שמספר המתים בישראל צפוי להמשיך לעלות משמעותית גם בימים הקרובים.