פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו צפוי למסור הערב (שבת) הצהרה מיוחדת, לקראת סיום הסגר בכל הארץ. כמו כן, הוא צפוי להתייחס גם להגבלות שיוטלו על ערים אדומות שישארו בסגר.

בתחילת דבריו ניסה פרופ' גמזו לצמצם את התלהבות הציבור מ"היציאה מהסגר" והדגיש כי מדובר בהקלת המגבלות: "בעת הזו אני גאה להיות ישראלי. זו איננה יציאה לשגרה - זה הקלות. צמצמו מפגשים גם אם מותרים. תתאפקו מהפגישות עם חברים. זכרו - מסיבות טבע, חתונות ואירועי התקהלות אסורים. הם יחזירו אותנו אחורה. הרבה מובטלים. בבתי החולים 700 קשים. 200 יותר מהיום שהתחלנו. יש ערים שהפחיתו מאוד תחלואה. הם עדיין עם גרעיני תחלואה".

מחלקת הקורונה בבית החולים רמב"ם, קרדיט דובר צה"ל

על אותם גרעיני התחלואה אמר גמזו: "הם עלולים להתפרץ. הכל מתנהל ביסודיות. התושבים חייבים להקפיד ולא לזלזל. בחלק מהרשויות יש עצירה ונסיגה. בעיר ראש העין רהט נצרת בת ים ואלה רק חלק. האתגר האמיתי עוד לפנינו. אני מבקש בעניין זה לשתף פעולה ולהיבדק יותר. זה המודיעין נגד הקורונה. חיובי חייב לשתף פעולה עם החקירות. שנדע לבודד. מוקדי הבדיקות יפרסו בערים רבות ובדיקות חופשיות בקופות החולים".

פרופ' גמזו התייחס לפתיחה החלקית הצפויה של מערכת החינוך החל ממחר: "מחר נפתחים הגנים לגיל הרך. פתיחה שמחייבת ניהול קפדני. בדיקה של גננות אפשרנו בימים האחרונים. אנחנו צריכים לשים לב שהגנים מתנהלים נכון. לפתיחה אין שום מסר של פתיחת מערכת החינוך. פתיחה בגילאים נוספים לא מאושרת. מסוכנת בנערים ומנוגדת לחוק. עלולה לגרום להחזרה של חלק מהערים ולהתפשטות החלואה מחדש. מבקש להימנע מפתיחה של מערכות חינוך לגיל בוגר יותר. חינוך הוא ערך עליון אבל רק באופן בטוח".

פרופ' גמזו התייחס לירידה המשמעותית בתחלואה בערים האדומות ושיבח את הציבור החרדי: "ירידת תחלואה מרשימה. כל הכבוד לחרדים. עדיין רובם מעל ציון 8 ברמזור. שיעור בדיקות חיוביות גבוה. תחלואה שחלקה נחבאת". פרופ' גמזו הדגיש כי לא מעורבת כל פוליטיקה בהחלטה על הערים האדומות.

פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
פרופ' גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בנוגע לתכניות להמשך המאבק במגפה אמר: "התחלואה בפתח, יכול לקרות כל רגע. היעד הבא הוא לשמור על מקדם 0.8 ולהגיע לפחות מ-1,000 מאומתים. אלה תנאים שיסללו את כל הדרך לשלב השני שמבוסס על מערכת החינוך". מבחינתו של ממונה הקורונה, נדמה כי המאבק כעת מתרכז במציאת "חולים נסתרים". בשל כך חזר וביקש מספר פעמים ללכת להיבדק בהקדם. לבסוף, סיים את דבריו בהבעת אמון בציבור ואמר כי "יש לנו את כל הכלים ואנחנו מלאים תקווה להמשך המאבק".

מוקדם יותר היום, פרופסור גמזו ואיימן סיף, ראש דסק חברה ערבית ״במגן ישראל״, ביקרו בבישופות חיפה במסגרת ביקוריהם ליישובים הערביים והשגחתם על מצב התחלואה בהם. הבישוף יוסף מתא, ראש הכנסייה היוונית הקתולית של עכו, חיפה, נצרת וכול הגליל, התייחס לחשיבות אכיפת ההנחיות, הצורך בקבלת הנחיות ממוקדות וספציפיות יותר בכל הקשור לכנסיות והסוגיות הדתיות.

הבישוף ביקש לתת לממונים מאנשי הדת ומקבלי ההחלטות לנהל את הסוגיות האלו, בהתאם לגודל מקום התפילה, ולפי ההנחיות. הבישוף חנא קלדאני הגדיש את הנושא הזה בתורו. המשתתפים התייחסו, כל אחד בתורו, לנושאים שונים: ההנחיות, נהלי הקבורה לקורבנות הקורונה כך שהנפטר ישמור על כבודו, ונושאים אחרים.