בתום דיון ארוך וסוער, שרי קבינט הקורונה אישרו הלילה (שלישי) את פתיחת כל מערכת החינוך בערים ירוקות וצהובות, בעלות תחלואה נמוכה. המתווה של פתיחת כלל הלימודים ביישובים אלה הוסכם על ידי שר הבריאות יולי אדלשטיין, בתמורה להקפאה של חודש בפתיחה של עוד חלקים במשק. על פי מתווה משרד החינוך שאושר, תלמידי בתיכונים יחזרו ללימודים בראשון הקרוב. שבוע לאחר מכן, ב-6 בדצמבר, ישובו תלמידי חטיבות הביניים ללימודים. כמו כן, היקף הבדיקות לתלמידים ולצוותי הוראה יוגדל.

שר החינוך, יואב גלנט, התייחס להחלטה. "תלמידות ותלמידים יקרים - בשעה טובה כולכם חוזרים לבית הספר - ללימודים, למורים ולחברים. המנהלים והמורים ערוכים לפתיחת מוסדות החינוך השונים ויחד עם גורמי הבריאות נגדיל את היקף הבדיקות לתלמידים ולצוותי ההוראה, כדי לשמור על בריאותם".

מתווה החזרה ללימודים (צילום: משרד החינוך)
מתווה החזרה ללימודים (צילום: משרד החינוך)


מוקדם יותר, הקבינט אישר את פתיחת של קניונים לפי מתווה פיילוט, החל מיום רביעי ולמשך שבוע. שר האוצר, ישראל כ"ץ, צייץ בטוויטר: "קבינט הקורונה אישר הלילה את היציאה לדרך של הפיילוט לקראת פתיחת הקניונים. מחר יאושרו התקנות ומחרתיים יצא לדרך הפיילוט לפתיחת 15 קניונים למשך שבעה ימים לקראת פתיחתם של כלל הקניונים בישראל".

תלמידות ותלמידים יקרים - בשעה טובה כולכם חוזרים לבית הספר - ללימודים, למורים ולחברים. בתום דיון ממושך, שרי הקבינט...

Posted by ‎יואב גלנט - Yoav Gallant‎ on Monday, November 23, 2020

במהלך הדיון תקף גנץ את נתניהו, "בשביל מה אנחנו יושבים שלוש שעות, אם החלטת להוריד סעיפים שהחלטנו לקבל עליהם החלטות? לכולנו יש הרבה דברים על הראש". רה"מ הוסיף כי "הדיון הזה לא יגיע לשום מקום. נשמע פיילוטים, נשמע את המומחים, נשב עוד שלוש שעות ולא נקבל שום החלטה".

בתגובה לדבריו של נתניהו, הגיב גנץ כי הוא לא רוצה לקבל החלטה פוליטית. "זו לא החלטה פוליטית, זה העתיד של ילדנו. אסור שתהיה איפה ואיפה בחינוך", אמר גנץ.

בתחילת הדיון הציע שר החינוך יואב גלנט מתווה חדש לפיו תלמידי ז' עד ט' ילמדו בחצאי כיתות, למידה משולבת לפחות יומיים בבתי הספר. י' עד י"ב חצאי כיתות, למידה משולבת, לפחות יומיים בבתי הספר במתווה בגרויות.

בהמשך הדיון אמר שר הבריאות, יולי אדלשטיין כי הוא "מסכים עם הדעה של של משרד החינוך כי סולם הערכים שלנו וסדר עדיפות לאומי נכון מחייב להחזיר את התלמידים למוסדות באופן מיידי", והתנה את חזרת כיתות ז'-י"ב: "כיתות ז-יב יום א 29.11 באופן דיפרנציאלי בערים ירוקות וצהובות. אם יחליטו רק על זה בלי שום הקלה נוספת מיום ראשון לעוד שבועיים, אני ומשרד הבריאות נתמוך בתכנית משרד החינוך".

שר הפנים אריה דרעי המשיך לטעון כי הסיבה היחידה לעליית התחלואה היא הגדלת מספר הבדיקות ופנה לשר הבריאות: "אני לא זוכר פעם אחת שמשרד הבריאות הציע לפתוח את מערכת הבריאות בתנאי שלא נפתח דברים נוספים. אני מברך על עמדת שר הבריאות שתומך בפתיחת מערכת החינוך". 

כואב לי מאד מצב הפריפריה והשכבות החלשות ששם אין משאבים ועזרה לתלמידים מחוץ לכותלי בית ספר. אין גורמים מחוץ לבתי הספר שיכולים לעזור לתלמידים בפריפריה. ולכן, מבחינת הערכים שלי, הנושא החינוכי קודם לכל דבר. בעניין הזה אין קואליציה ואין אופוזיציה, הנזק לילדים גדול מאד ועלול אצל חלק להיות לא הפיך, בעיקר בשכבות החלשות. הסיכון לנפש הילדים גדולה מסיכוני הקורונה. אנחנו חייבים להחליט שביום ראשון הקרוב אנחנו פותחים את כל מערכת החינוך על פי המתווה שהציג שר החינוך". 

חוזרים ללימודים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)
חוזרים ללימודים (למצולמים אין קשר לכתבה) (צילום: מארק ישראל סלם)

בנוסף, אישר קבינט הקורונה פה אחד את תקנות התחבורה העדכניות. ההחלטה התקבלה בהתאם לעמדות המקצועיות של משרדי התחבורה, הבריאות והמל״ל ובכך יגדלו אחוזי התפוסה באוטובוסים ל-75% על מנת לתת מענה לאיזון בין הביקושים לשירותי התחבורה הציבורית לבין שמירה על בריאות הציבור. התקנות ייכנסו לתוקף תוך יממה ויובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, הציג בסקירתו את התמודדות מערך הבדיקות והבהיר: "יש עלייה יפה במספר הבדיקות במגזר הכללי ועלייה מתונה במגזר הערבי".  בנוסף, ציין כי יש יציבות בתחלואה בגילאי 6 עד 10 שחזרו ללמוד וירידה בתחלואה בגילאי 0 עד 6.

בלשכת נתניהו הסבירו אתמול כי הישיבה נדחתה כדי לאפשר לשרים זאב אלקין ויזהר שי לסיים את שלב ההכנות לגיבוש הצעה על קידום האמצעים הדיגיטליים במקום איכוני השב"כ, במקביל או במקום היישומון מגן 2. שר החינוך, יואב גלנט, עדכן בטוויטר לקראת הדיון כי הוא ידרוש להחזיר את כיתות ז'-י' לבתי הספר בשבוע הבא. בדברים שנשא היום שר הביטחון בני גנץ אמר כי הוא "מקווה שהפעם קבינט הקורונה יתפזר עם החלטות".

שר הפנים אריה דרעי אמר מוקדם יותר אתמול: "אני מתכוון הערב בקבינט הקורונה לקרוא לחזרת כל התלמידים בכל הכיתות ללימודים באופן מיידי. ביחד עם ידידי שר החינוך יואב גלנט, ננסה לשכנע את חברי הקבינט כי כל התלמידים חייבים לשוב ללימודים. אסור לנו לאבד דור שלם של ילדים".

ההצעה לקידום האמצעים הדיגיטליים, שמקודמת על ידי אלקין ושי, מתבססת על ההנחה שלפיה כלי של השב"כ אינו יעיל וגם פוגע בצנעת הפרט של האזרחים. על פי הרעיון המתגבש, היישומון החדש יהווה חלק מדרישות התו הסגול וכל המקומות שמקבלים קהל יחויבו להשתמש בו.

פרופ' נחמן אש בביקור בקלנסווה (צילום: דוברות משרד הבריאות)

היישומון מזהה את כל המגעים שהיו לבעלי המכשיר הנייד, ובהמשך, במקרה של מגע עם חולה קורונה, מדווח על כך לבעלי המכשיר וגם למשרד הבריאות. המדינה לא תקבל הודעה מפורטת שכוללת פרטים אישיים כמו היכן ועם מי בעל המכשיר בא במגע, אלא הודעה לקונית בלבד על כך שאזרח מסוים חייב להיכנס לבידוד.

לעומת זאת, האזרח עצמו יקבל הודעה מפורטת, הכוללת את כל הפרטים הרלוונטיים. על סמך ההודעה על האזרח להחליט: האם הוא מסכים עם ההודעה ונכנס לבידוד, או שמא מעדיף לערער על הודעת משרד הבריאות ובכך לחשוף את פרטי שהייתו בזמן המגע עם חולה קורונה מאומת. 

הנתונים שיוצגו בקבינט הקורונה by maariv on Scribd

בנוסף, משרד הבריאות עדכן אתמול את נתוני הקורונה במדינת ישראל. אתמול אובחנו 745 חיוביים חדשים לנגיף הקורונה שהתגלו מתוך 33,671 בדיקות שנערכו בכל הארץ. 320 בני אדם מוגדרים במצב קשה, מתוכם 130 מונשמים. עד כה נפטרו מהמגפה 2,806 בני אדם.

נתוני התחלואה שהוצגו לקבינט מראים כי מקדם ההדבקה הכללי (על סמך מאומתים חדשים ומאושפזים חדשים) עומד על 1.07, מקדם ההדבקה הכללי (על סמך חולים חדשים במצב קשה) עומד על 1.08, מקדם ההדבקה במגזר הערבי הוא 1.11, מקדם ההדבקה במגזר החרדי הוא 0.91 ומקדם ההדבקה במגזר הכללי הוא 1.04. ממוצע הנדבקים השבועי עומד על 742 ביום, יחד עם תשע ערים אדומות ו-22 ערים כתומות.

קורונה - קניון ריק, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)
קורונה - קניון ריק, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אבשלום ששוני)

בתוך כך, על רקע החשש ממהימנות נמוכה מדי של הבדיקות המהירות לאבחון קורונה מסוג סופיה, מדווחים במשרד הבריאות כי "נבדקות כל העת טכנולוגיות חדשות, כולל אפשרות של בדיקות רוק", כך נמסר ל"מעריב". מחקרים מצאו כי בדיקות רוק לאבחון הקורונה (בייחוד בשלביה הראשונים) הן מהימנות יותר מבדיקות מטוש. מדינות מערביות אחרות, בהן ארה"ב, כבר אימצו אותן. 

בראיון שקיים מנכ''ל משרד הבריאות פרופסור חזי לוי בגל''צ, הסביר המנכ''ל כי פתיחת המסחר יחד עם הלימודים תהיה לא נכונה, "למרות התשוקה לחזור לשגרת חיים, ראינו היכן היינו ומה קרה לנו", טען. "הדברים נעשים בזהירות, כבר פתחנו בעבר את המסחר ועלינו ל-9000 חולים ביום. אני בטוח שגם השר גלנט לא חושק בכך. המחיר של פתיחת מערכת החינוך הוא צמצום של דברים אחרים", הוסיף פרופסור לוי.

לדבריו של המנכ''ל הצטרף גם פרופסור ינון אשכנזי, חבר הצוות המייעץ לקבינט הקורונה, שהתייחס לפתיחת הקניונים ואמר כי "זה יכול לעבוד, אך גם להיכשל קשות. קניונים יכולים לייצר הדבקה המונית. אם הייתי צריך לבחור, הייתי מעדיף לפתוח קודם כל את מערכת החינוך". פרופסור אשכנזי התייחס לנתוני ההדבקה בבתי הספר והסביר כי עד כה לא ראו התפרצות בבתי הספר. "אפשר לעבוד עם מערכת חינוך פתוחה, אבל אנחנו לא יכולים לעבוד בצפיפות המקורית של בתי הספר", הסביר.

נתונים שיוצגו בקבינט מטעם חוקרי האוניברסיטה העברית by maariv on Scribd

לעומתם, שר הכלכלה עמיר פרץ טען ברשת ב' כי הדיון לא צריך להיות על כמה יפתחו, אלא איך יפתחו. "אנחנו צריכים להתנהל אחרת. יש עוד כמה חודשים טובים עד שיגיע החיסון. ככל שתפתח יותר חנויות, תפזר את הקונים יותר מהר", הוסיף פרץ. שר הכלכלה אמר לפני תחילת הדיון כי ידרוש להחיל באופן מיידי את פיילוט הקניונים ואמר: "כבר מספר ימים שמתקיימים דיונים ארוכים בין משרדי הכלכלה, הבריאות האוצר , המשפטים והמל"ל, על אופן ביצוע הפיילוט. אין סיבה לחכות שיסתיימו הדיונים ואז לקבוע מועד. אני אדרוש לאשר את הפיילוט כבר היום, ולקבוע מועד התחלתו״.

שוק הכרמל סגור בגלל הקורונה  (צילום: מארק ישראל סלם)
שוק הכרמל סגור בגלל הקורונה (צילום: מארק ישראל סלם)

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב מוקדם יותר בחשבון הטוויטר שלו בביקורת על התנהלות הממשלה: "‏‏תלמידים סוג א' לעומת סוג ב' וההנחיות בהתאם. לא יתכן שבזמן שמונעים הידרדרות של בנות במגזר החרדי, יש ילדים שמונעים מהם לרכוש השכלה, חברים וערכים. כמו שכבר קראתי בעבר, יש לפתוח את מערכת החינוך בכל הגילים ולהילחם בתופעת הדור האבוד שצומח כאן".

גם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס דורש לפתוח את מערכת החינוך וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏שר הביטחון הבוקר בידיעות מדבר בעד פתיחת בתי הספר. שר החינוך אומר לנו אתמול שהוא בעד, השרה לשוויון חברתי הייתה אצלי השבוע ואמרה שבעד, האוצר גם הוא בעד. שר המדע התבטא בעד, גם הכלכלה ושלא נדבר על שר הפנים. אם כולם בעד ויש רוב ברור בקבינט אז למה שלא תגלו אומץ וגם תעשו במקום לדבר?".