הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס, התראיינה הבוקר (ראשון) בגלי צה"ל והתייחסה להמשך מבצע החיסונים וגם לעלייה הנמשכת בתחלואה. "אני גאה במבצע החיסונים, וזה שאפשר להגיד שככל הנראה לא תהיה לנו בעיה עם מספר מנות החיסונים הזמינות, בזמן שמדינות אחרות רודפות אחרי החיסונים", אמרה בראשית דבריה והתייחסה לאופן בו יפעלו מול האנשים שלא מעוניינים להתחסן: "נפנה אליהם עם נתונים מדעיים המוצגים בצורה שקופה. לא נהיה במצב שמכריחים אנשים להתחסן. נראה להם נתונים, וגם כמה זה בטוח ויעיל להתחסן. נשכנע אותם בעזרת המדע", הסבירה.

היא נשאלה לגבי המקרה של הרב לאו, שנדבק בקורונה לאחר שחוסן במנה השנייה של החיסון, והשיבה: "אין יעילות של מאה אחוזים במניעת ההדבקה, בנוסף יכול להיות שמדובר בווריאנט שהחיסון מגן ממנו פחות טוב". היא ציינה כי "יתבצע ריצוף בכל מקרה בו אנשים יחלו בקורונה לאחר הזריקה השנייה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את החיסון לקורונה (צילום: TPS)

כמה מהמתחסנים דיווחו עד כה על תועפות לוואי?
"אנחנו מצפים לקבל את הנתונים המלאים מבתי החולים וקופות החולים, ומשמיעת המחוסנים בשטח עולה כי יש יותר תופעות לוואי אחרי המנה השנייה. מדובר בתופעות לוואי לא חמורות יותר מחום, כאבי שרירים והרגשה רעה. זה מראה שמערכת החיסון עובדת ובכל מקרה תופעות הלוואי עוברות אחרי יומיים שלושה".

תבקשו להאריך את הסגר?
"אני מקווה שזה יקרה, צריך להסתכל על בתי החולים וקופות החולים - שם יש עומסים אדירים. בתי החולים מתמודדים עם מספרי חולים קשים גבוהים מאוד, בכל יום נוספים כמאה חולים קשים נוספים, שיא במספר החולים על אקמו ושיא במספר החולים המונשמים. זה יוצר עומס אדיר על המערכות וכולנו מסתכלים על זה. אני רוצה לדבר גם על קופות החולים - מצד אחד אנחנו מבקשים מהם לחסן בכמות מרשימה, כי זו משימה לאומית, ומצד שני הם מטפלים בלפחות 70 אלף מאומתים בקהילה. חייבים להוריד את התחלואה, ראינו שיאים במספרי נפטרים, גם בגל השני לא עברו את ה-50 נפטרים ביממה. 

הארכה של שבוע אחד תספיק?
"השבוע הקרוב יהיה שבוע קריטי, כאשר יהיה אפקט של קבלת מנת החיסון השנייה, עם ירידה בכמויות החולים הקשים והקריטים. נקווה שזה ישפיע, כי אף אחד לא רוצה להאריך את הסגר יותר משנדרש. לא נראה הגיוני להגיד כבר עכשיו שבועיים, ראוי להגיד שמשפיעים על חיים של אנשים, כלכלה, פרנסה וחברה".

סגר שלישי, מחסומי משטרה (צילום: אבשלום ששוני)
סגר שלישי, מחסומי משטרה (צילום: אבשלום ששוני)


בהמשך הראיון היא נשאלה על ההתקהלויות אשר נמשכות גם בימי הסגר. "הן מסוכנות, הקורונה היא מחלה שהורגת וכבר ראינו חתונות שיצאו מהן הלוויות", הסבירה. היא התייחסה לישראלים המרותקים לביתם מנסיבות שונות, שלא התחסנו עדיין לקורונה: "אנחנו עובדים ביחד עם קופות החולים כדי למצוא פתרון עבורם".

אלרעי פרייס ציינה כי הפתרון הראשוני עליו חשבו היה שימוש בחיסוני מודרנה, אך התברר כי זה לא פשוט. "גם את הבקבוקונים הללו אי אפשר לטלטל אחרי המנה הראשונה", הסבירה, "אנחנו עובדים מסביב לשעון, אולי נמצא עובדים שיעזרו לאותם אנשים לצאת מהבתים כאשר זה אפשרי. אחד הרעיונות שעלו הוא לעשות מעין 'מרכז חיסונים' בבית האדם - לבקש ממנו להביא למקום את בני משפחתו, כך שלא יתבזבזו מנות החיסון האחרון בבקבוק. זה תהליך מורכב".

במקביל, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש התייחס בראיון בכאן ב' למגמה המדאיגה: "אני מעריך שלא תהיה ברירה אלא להאריך את הסגר בשבוע נוסף - עדיין לא ירדנו במספר החולים הקשים, העומס על המחלקות גדול, נראה לי שלא תהיה ברירה". הוא הוסיף כי "בשבוע האחרון ישנה התייצבות מסוימת בנתונים ואנחנו מחכים שנראה ירידה מסוימת כתוצאה מהשפעת החיסונים, זה לוקח זמן, השבוע הנוכחי יהיה שבוע מפתח".

מחסום לאכיפת הסגר בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
מחסום לאכיפת הסגר בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

אש הסביר כי "כל הנכנסים לארץ צריכים לבצע בדיקת קורונה, ובמידה ולא יעשו זאת - יישלחו למלונית קורונה, כך זה בשבועיים האחרונים. אנחנו עובדים כדי לוודא שכל מי שעולה על מטוס לישראל יעבור בדיקה שלילית לקורונה. זה מאוחר אבל מוטב מאוחר מלעולם לא, אנחנו עושים כל מאמץ כדי למנוע כניסה של וריאנטים".

הפרויקטור נשאל על המוטציה הרוסית לנגיף, ואמר: "אני לא יודע לומר משהו ספציפי עליה, כל הזמן יש מוטציות לנגיף, ואנחנו מסתכלים על וריאנטים שמתנהגים אחרת רפואית". לדבריו, כל וריאנט נבחן באופן נקודתי. הוא סיכם: "נהנה מההשפעה של החיסונים בעוד כחודש, לאחר המוטציה הרוסית. הנגיף עורר מוטציות כל הזמן, אנחנו מסתכלים על וריאנטים שמתנהגים אחרת רפואית. כל וריאנט כזה אנחנו בוחנים מה שנסיים את חיסון האוכלוסיות בסיכון, וכשנשלים את כל המסה בסוף מרץ נוכל ליהנות יותר. גם אז, עדיין נצטרף להישאר עם המסכות".