חברת התרופות מודרנה, שנמצאת גם היא בשלבי פיתוח החיסון לקורונה, הודיעה היום (שני) כי בתום השלב השלישי שנבחן, החיסון נמצא יעיל ב-94.5% מהמקרים. בנוסף, הודיעה החברה כי תפעל להגשת אישור חירום לשימוש בחיסון כבר בשבועות הקרובים. בנוסף, בהשוואה לפיתוח של "פייזר", עדכנה מודרנה, כי לפיתוח שלה יש חיי מדף ארוכים יותר.

השלב השלישי החל בסוף באוקטובר, וכלל יותר מ-30 אלף משתתפים בארצות הברית, ומתקיים על פי הסטנדרטים של סוכנות ה-FDA האמריקאית. הוא נעשה בשיתוף פעולה עם המכון הלאומי למחלות זיהומיות כמו גם הרשות הממשלתית לחקר ופיתוח ביו-רפואי.

בחלקו הראשון של שלב זה, בוצע ניתוח של כאלו שאובחנו בנגיף, אך הוא נבחן רק לאחר שבועיים מקבלת המנה השניה של החיסון. ניתוח שלב הביניים התבסס על 95 מקרים, בהם 90 מהמקרים קיבלו טיפול פלסבו, וחמישה מקרים טופלו בחומרי החיסון. החלק השני בשלב זה, ניתח 11 מקרים של חולים במצב קשה, כפי שהוגדר מראש על פי הפרוטוקול. כל 11 הנבדקים נוסו בטיפול פלסבו. ניתוח הביניים לא העלה חשש משמעותי לביטחונם של החולים, כאשר מרבית תופעות הלוואי היו קלות עד בינוניות בחומרתן.

רגע ההודעה למשתתף הנבחר לקבל ראשון את החיסון לקורונה

בחודש יוני דווח כי ישראל חתמה על הסכם עם החברה, כאשר מדובר בסיכום משמעותי משום שהוא מבטיח שבמידה ויימצא חיסון יעיל לנגיף - ישראל לא תימצא בסוף רשימת ההמתנה לרכישתו. ההסכם כולל בתוכו סעיפים שקובעים את מספר המנות שתוכל ישראל לרכוש בשעת הצורך. כמו כן, החוזה מבטיח כי במידה וחיסון כזה ייכנס לשוק לפני טווח השנה שהוקצה לגילוי כזה על ידי מומחים, יוכלו להשתמש בו בארץ. במקביל לכך, חברת התרופות "פייזר" הודיעה גם היא במהלך השבוע על תוצאות חיוביות בניסויה, לקראת פיתוח החיסון. 

מנכ"ל "פייזר", אלברט בורלה, בירך על התוצאות: "אני מתרגש לשמוע את החדשות הטובות על הפיתוח של 'מודרנה'. שתי החברות פועלות למען מטרה משותפת, להביס את המחלה הזו. אנו מברכים את צוות החברה ושמחים לאור התוצאות המעודדות הללו". 

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בתגובה לפרסום החברה: "'מודרנה' היתה חברת החיסונים הראשונה איתה חתם משרד הבריאות כבר לפני חודשים. הודעת החברה היא בשורה מצוינת לאזרחי ישראל. הפעילות של משרד הבריאות בחודשים האחרונים מוכיחה את יעילותה ואת הצלחתה באיתור, התקשרות ורכישה של החיסונים המובילים בשוק. יחד עם זאת, עדיין דרך ארוכה לפנינו ואסור לנו להיות שאננים".