הגזרה הנוחה: התקיפה בסוריה שלשום בלילה, בתגובה לחשיפת זירת המטענים סמוך למוצב צה"ל במובלעת הישראלית בדרום רמת הגולן, נועדה להעביר מסר לסוריה ולאיראן כי על כל פעולת טרור והפרת ריבונות שתתבצע מסוריה, ישראל תגיב באופן בלתי מידתי לכאורה.

תקיפת צה"ל בסוריה. צילום: דובר צה"ל

על פי ההיגיון הזה, כל ניסיון פיגוע בגבול ברמת הגולן והפרת ריבונות מצד גורמים עוינים בסוריה יובילו לתקיפות חיל האוויר נגד מטרות סוריות ואיראניות כאחד. ככל שהאירוע חמור יותר, כך גם התגובה תהיה חריפה יותר.

זירת המטענים שנחשפה בגבול סוריה (צילום: דובר צה''ל)
זירת המטענים שנחשפה בגבול סוריה (צילום: דובר צה''ל)

ישראל כבר תקפה בהיקפים ובעוצמות גבוהות יותר, אבל יחסית לסיבת התקיפה – חשיפת מטענים שלא התפוצצו - היקף התקיפות הפעם רחב ומשמעותי לאירועים דומים בעבר, שבעקבותיהם ישראל הסתפקה בתגובות סמליות הרבה יותר.

מדובר בהתנהלות שונה לגמרי מזו שבחזית מול רצועת עזה. סביר להניח כי אירוע של חשיפת מטען חבלה ללא נפגעים בקרב חיילי צה"ל בגזרה זו לא היה מוביל אפילו לתקיפה של צה"ל.

תשתיות הטרור שמנסים ארגון חיזבאללה וכוח קודס להקים ולהפעיל באזור הגבול ברמת הגולן נועדו להטריד את ישראל ולהפוך את הגבול בגולן לגבול נוסף של טרור. בישראל מבינים שעל מנת לעצור את המגמה הזו התגובה של צה"ל חייבת להיות ברורה ועקבית כבר מההתחלה, בשונה ממה שמתרחש בדרום כבר שנים.

תומכי חיזבאללה (צילום: רויטרס)
תומכי חיזבאללה (צילום: רויטרס)

בחודשים האחרונים ירד היקף התקיפות של צה"ל בסוריה. זה קשור בין השאר לכך שגם האיראנים, על רקע הקורונה והמצוקה הכלכלית, מעבירים פחות אמצעי לחימה לסוריה. ועדיין, האיראנים לא ימהרו לוותר על סוריה.

מבחינת ישראל, חשיפת מטעני החבלה סיפקה הזדמנות להזכיר לאיראנים ולנשיא סוריה בשאר אסד כי ישראל תמשיך לפעול בסוריה על מנת להגן על האינטרסים שלה. זה לא מגרש פתוח לחלוטין מבחינתה של ישראל ומגבלות הפעלת הכוח קיימות גם כאן, בעיקר בשל הנוכחות הרוסית בסוריה והרצון שלא להסלים את המצב הביטחוני בגזרה הצפונית, מסוריה ועד גבול הלבנון מול חיזבאללה. ועדיין, נראה שבגזרת רמת הגולן ישראל מאפשרת לעצמה חופש וגמישות פעולה רחבים יותר מאשר בגזרות המבצעיות האחרות.