הילדים והגננות חזרו היום (ראשון) לגני הילדים לאחר תקופה ממושכת בבתים. במהלך הסגר הגננות אמנם היו בקשר עם רוב הילדים והמשפחות, אך עם זאת ילדים רבים היו חשופים שעות רבות למסכים, לא בכל הבתים היה סדר יום קבוע ומאורגן והאינטראקציות החברתיות של כולם היו מועטות מאוד. 

הגננות קיבלו ילדים שונים מאלו שפגשו לפני הסגר, ילדים שלא נפגשו זמן רב עם חברים ובני משפחה וגם מעט התקשורת שניהלו עם דמויות שאינן מהמעגל הקרוב, נוהלו מבעד למסכות או מסכים, מה שלא מאפשר לזהות מחוות והבעות פנים. כיוון שהחזרה דומה לחזרה מחופשת הקיץ וייתכן שהפרידות מההורים יהיו קשות בבקרים, כדאי שהגננות יעמיקו מחדש את ההיכרות עם הילדים והמשפחות, יחזקו את הקשרים בין הילדים לבין הצוות ובין הילדים לבין עצמם, ויעודדו אותם לבטא רגשות בדרכים מגוונות. מומלץ לבנות מחדש את גבולות וחוקי הגן בשיתוף הילדים באופן שיעורר בהם את האחריות והרצון לממש אותם. 

כמו כן, כיוון שרוב הילדים פעלו שעות רבות באופן עצמאי במחשב או צפו בטלוויזיה, יש לחזור בהדרגה ולקדם מיומנויות חשובות כמו משחק חברתי, שירים, ריקודים, הצגות, יצירה ומשחקי כאילו חופשיים, המהווים הזדמנות לביטוי רגשי ולחיזוק קשרים חברתיים.

גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גן ילדים, אילוסטרציה (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בנוסף, כדאי שהגננת תשים לב לאיתותי מצוקה אצל ילדים והורים ותבנה מחדש את מערכת האמון בינה לבין להורים.

במקביל, מומלץ שההורים יסייעו לילדים לחזור לשגרת יום מסודרת הכוללת התעוררות מוקדמת בבוקר, ארוחות מסודרות והליכה לישון בזמן. אל דאגה, החומר הלימודי שהילדים "הפסידו" במהלך הסגר יילמד בהמשך חייהם בגן ובבית הספר וגם אלו העולים לכיתה א' יגיעו מוכנים. 

המלצות להורים

חזרה לסדר יום קבוע ומאורגן.

הכנת הילדים כל ערב ליום שלמחרת (שינה, אוכל, תיק, בגדים, פרידה).

להפחית לחץ! אין משהו שהילדים הפסידו בתקופה הזו שלא יהיה ניתן להשלים אותו. 

לסמוך על הגננות שיתנו מענה איכותי ומקצועי לילדים. 

המלצות לגננות

המשך היכרות מעמיקה עם הילדים וההורים ועבודה בקבוצות קטנות לפי תחומי עניין של הילדים.

בנייה או תזכורת של "חוקי הגן".

דגש על הפן הרגשי-חברתי ולא על השלמת ״פערים לימודיים״.

חיזוק הקשר עם ההורים.

איתור איתותי מצוקה של ילדים והורים.

הכותבת היא מרצה ומדריכה פדגוגית במכללת לוינסקי לחינוך ומנחת הורים