ביום חמישי השבוע, ה-4 בפברואר, יצוין יום הסרטן הבינלאומי. אלא שייתכן כי בעתיד כבר לא יהיה צורך לציין יום שכזה והמחלה תהפוך להיסטוריה, זאת בגלל התפתחות תחום הגנטיקה, שעשוי לאפשר לרפואה לאבחן מי יחלה בסרטן. 



"בגלל הדרך בה עובדת מערכת הבריאות, אנחנו עדיין לא יכולים להזמין דרך קופת חולים עובר בריא ללא סכנה לרבע ממחלות הסרטן הקיימות היום", אומר ל"מעריב" ד"ר איליה בר, יו"ר רשת המרפאות הפרטיות 'המרכז הרפואי לפוריות'. "תחום טיפולי הפוריות גלש כבר מזמן לתחום הגנטיקה. בעבר, הבירור הגנטי בא למנוע לידת עוברים עם מומים. היום יש ביכולתנו לזהות אצל ההורים רבע מהנשאות של גנים, כשמדובר בלמעלה מ-20 אלף גנים שונים. בתום תהליך זה מסומנים הגנים הבעייתיים של בני הזוג, מה מונע לידת עוברים עם הגנים הללו ועוגמת נפש, ניתוחים וטיפול סרטן לדור הבא".



על איזה גנים למשל מדובר?
"גנים לסרטן השד הנפוץ כל כך היום, לסרטן השחלות שהוא קטלני במיוחד לסרטן המעי הגס שהוא בשכיחות של כאחוז באוכלוסיה והוא קטלני ועוד רבים אחרים"



לפי מה שאתה אומר אנג'ילינה ג'ולי לא היתה מגיעה לעולם?
"היתה מגיעה לעולם היתה אנג'לינה ג'ולי אחרת שלא היתה צריכה לעבור כריתת שדיים וכריתת שחלות".



ד"ר איליה בר. צילום: יח"צ
ד"ר איליה בר. צילום: יח"צ



איך זה עובד?
"הורים שרוצים להביא ילד לעולם עוברים ייעוץ גנטי ובהתאם לייעוץ נשלחים למעבדה לעבור בדיקות גנטיות. כשיש חשד לנשאי גנים לסרטן יש אפשרות לבדיקות אונקו-גנטיות במעבדות כמו המעבדה האונקו-גנטית בתל השומר".



כמה זה עולה?
"ייעוץ ראשוני לזוג עולה 850 ש"ח וכולל פגישה אחת או שתיים ולאחר מכן הם נשלחים לבדיקות מעבדה וזה עולה 2,000 עד 4,000 ש"ח למעבדה".



אין השתתפות של קופות החולים? הביטוחים המשלימים או הפרטיים? סל תרופות?
"לצערי לא. בשום מקום בעולם עדיין לא תומכים בבדיקות הללו, למרות שבארצות הברית 15% מהנשים שעוברות טיפולי פוריות עוברות את הייעוץ והבדיקות הגנטיות באופן פרטי. באירופה, אם יש בעיה, אומרים 'לא נורא לא נעשה ילדים. ניקח כלב'"



מה אחרי הבדיקות?
"בשלב השני, העוברים שנוצרים מהחיבור של הזרע והביצית של בני הזוג, עוברים אף הם אבחון גנטי בימים הראשונים שלאחר ההפריה. מתוך העוברים בוחרים את אלו שאינם נושאים את הגנים של מחלות ההורים ורק הם מוחזרים לרחם האשה".



לדברי בר, לאפשרות למניעת העברת מחלות לדור הבא יש השלכות מרחיקות לכת, שיביאו לתוחלת חיים של 100 שנים בדורות. כמו שמחלות ומגפות שהפילו בעבר חללים רבים עברו מהעולם או ממוגרות כיום בעזרת תרופה, כך יהיה גם עם הסרטן, הסוכרת ומחלות רבות אחרות.