הפגנות נגד מתווה מונופול הגז התקיימו זה השבוע השלישי ברציפות.



במטה מאבק הגז החליטו שלא לקיים הפגנה בתל-אביב השבוע, כפי שאירע בשבועיים האחרונים. הפגנות התקיימו הערב (שבת) בירושלים, קיסריה ובאר שבע.



בירושלים החלה צעדת מחאה מגן הסוס שבעיר ועד למעונו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. במקום נאמו אור-לי ברלב, הרב דוד מנחם, נחום גוטנטג ואלברט סוויסה. 



ברלב, ממובילות המאבק, אמרה כי "לאחר חצי שנה של משא-ומתן חשאי בין הממשלה לטייקוני הגז, הציבור כבר מבין שמשהו כאן לא בסדר. מדובר בהליך לא-דמוקרטי ולא תקין, ולכן ה'מתווה' אינו לגיטימי והשימוע הציבורי שנגזר ממנו אינו לגיטימי – השימוע הציבורי האמיתי הוא התנגדות הציבור להנצחת מונופול הגז ומחיריו המופקעים".



נחום גוטנטג, כלכלן וחבר הפורום המשפטי למען א"י, הוסיף: "קרה לנו נס עם הגז, קיבלנו מתנה. אנחנו צריכים לחלק את משאב הטבע הזה באופן שכולנו נהנה ממנו".



"הציבור נחוש להילחם"



בבאר שבע, ההפגנה התקיימה במרכז מורים. המפגינים הרימו שלטים בהם נכתב: תשובה, תן גז" ו"ג גז גזלן ממומן". הם החלו בתהלוכה שחצתה את העיר ברחובות מצדה - טשרניחובסקי - שמעוני - המשחררים ועד המשכן לאומנויות הבמה, שם העלו מיצג אמנותי. בין הדוברים שהגיעו למקום: יוסי דורפמן ממובילי מטה מאבק הגז ורמי הוד, מנכ"ל המכללה החברתית כלכלית. 



מור גלבוע מנכ"ל מגמה ירוקה שנמצא בהפגנה בבאר שבע, אמר כי "שבוע אחרי שבוע יוצאים אזרחי ישראל להפגין נגד מתווה הגז של ממשלת נתניהו. הנחישות והמחויבות של אלפי אזרחים בכל הארץ מראים שהציבור הישראלי נחוש להילחם על כך שמשאב הטבע האדיר שלנו יישאר הנכס האסטרטגי של מדינת ישראל לעוד עשרות שנים ארוכות".



גלבוע הוסיף: "אנחנו דורשים לבטל את מתווה קנדל לאלתר, לפרק את המונופול ולקבוע מחיר מקסימום לשוק המקומי של 3 דולרים בלבד ליחידת אנרגיה. הגז הטבעי יוכל לעשות פלאים לתעשייה המקומית בפריפריה, להוזיל משמעותית את מחירי החשמל והמים ולהוריד את יוקר המחיה וזיהום האוויר.


השוד הגדול של הגז הטבעי התחיל באחוזי הייצוא המופרכים שקבעה מדינת ישראל, לטובת רווח מהיר לטייקונים. גם את ההחלטה הנוראית הזאת לחוסנה האנרגטי והכלכלי של המדינה, אנחנו דורשים לבטל".



יוסי דורפמן, ממובילי המאבק, אמר לפני ההפגנה כי "מאבק הגז יישאר ברחובות עד שמתווה מונופול הגז יושלך לפח האשפה של ההיסטוריה. לא נקבל כל 'מתווה' מרוכך. לא נאפשר לטייקוני הגז להשתלט על משאבי הטבע שלנו".



אלון וייסר ממארגני ההפגנה בדרום, הוסיף: "תגליות הגז הישראליות הן הזדמנות אדירה לכלכלה הישראלית ולמדינת ישראל כולה. גז טבעי במחיר של 3$ יוזיל משמעותית את חשבונות החשמל ואת יוקר המחייה. העניין אף ישפיע על התעשייה והכלכלה בכל הארץ וגם בנגב. בכך יוכלו המפעלים בדרום להתחרות עם שווקי העולם תוך זיהום מינימאלי של הסביבה. לא ניתן לממשלה להעביר החלטות במרתפים חשוכים שלא לעיני הציבור. לא ניתן להעדפת מקורבים וקבוצות עניין קטנות על חשבון שאר הציבור".



הפעילים והאזרחים בהפגנה בקיסריה הגיעו להפגין מול ביתו של ראש הממשלה.