לקראת פתיחת השנה האקדמית, החוג למקרא בבית הספר למדעי היהדות ולארכיאולוגיה באוניברסיטת תל אביב משיק בימים אלה תוכנית ראשונה ויחידה מסוגה בעולם: לימוד ומחקר של כתבי הקודש של יהדות אתיופיה.

התוכנית, המכונה "תופסי האורית", על שם התנ"ך האתיופי, מיועדת כיום לתלמידי תואר שני, עם תקווה להרחיבה בהמשך גם לתואר ראשון ולדוקטורט. קבוצת הסטודנטים שתחל את לימודיה בתוכנית בשנה"ל תשפ"א מורכבת בעיקר מסטודנטים בני העדה המודעים למורשתם ומבקשים לקחת חלק במאמץ לשימורה.

יוזמת ומובילת התוכנית, פרופ' רום־שילוני, מסבירה: "בניגוד לחוקרים שאינם בני העדה, הסטודנטים בתוכנית יודעים אמהרית ויש להם גישה לקייסים המבוגרים".

היא מוסיפה: "כתבי הקודש של ביתא ישראל מלווים במסורות בעל פה של תרגומים ופירושים לתנ״ך, וכן תפילות שחיברו הקייסים עבור קהילותיהם לאורך הדורות. אוצרות תרבות אלה עלולים להיכחד אם לא ייעשה עכשיו מאמץ לתיעודם ולשימורם, וזוהי מטרתנו העיקרית".

המרצים והמנחים בתוכנית החדשה יהיו אנשי הסגל של החוג למקרא, וכן ד"ר אנבסה טפרה, ראש התוכנית לבלשנות שמית בחוג ללשון העברית ולבלשנות שמית, וד"ר רן הכהן מהחוג לספרות. לטענת אנשי הצוות, המחקרים שיבוצעו במסגרת התוכנית יתרמו לחיזוק הזהות היהודית של קהילת יהודי אתיופיה בישראל, יגבירו את המודעות לתרבותם בקרב כלל האוכלוסייה, וגם יבססו את מקומם של הלימוד והמחקר של מורשת יהודי אתיופיה.