מחאה שהפכה לזירת אלימות שלא נראתה בתל אביב שנים: 46 שוטרים ומפגינים נפצעו הערב (ראשון) במהלך עימותים חריפים בין שוטרים ומפגינים בני העדה האתיופית.



המפגינים נעו מתוך כיכר רבין, שם נהדפו בידי השוטרים, וחסמו את קטע רחוב אבן גבירול הצמוד לכיכר. את הרחוב גדשו אלפי מפגינים זועמים. המשטרה ניסתה להכיל את האירוע, אך במהלך הערב איבדה את סבלנותה כלפי ההפגנה, שמוגדרת כבר משעות אחר הצהריים כלא חוקית. 



רחוב אבן גבירול נראה כמו שדה קרב. במשך זמן רב נשמעו הדי פיצוצים, הרחוב התמלא באבנים גדולות ושברי בקבוקים. בשיאה של המהומה שיצאה מכלל שליטה, השליכו כמה מהמפגינים אבנים ושברי בקבוקים לעבר השוטרים. המשטרה הגיבה ברימוני הלם ובגז מדמיע. 



במשטרה השתמשו בגז מדמיע, והחליטו על פינוי בכוח של ההפגנה, כשאל זירת ההתקהלות המרכזית, בצומת הרחובות אבן גבירול וצייטלין, נשלחו בהדרגה עוד ועוד כוחות יס"מ. עשרות שוטרים בלבוש אזרחי סייעו לשוטרי היס"מ שירו גז מדמיע ורימוני הלם אל הקהל בניסיון להפסיק את האלימות. 



מלחמה בלב תל אביב. צילום: אבשלום ששוני


מאות שוטרים בלבוש אזרחי ביצעו מעצרים



כוחות מד"א נכנסו אל זירת ההפגנה, כדי לטפל בפצועים כתוצאה מהחיכוך. מאות צעירים בני העדה האתיופית חזרו והסתערו אל עבר כוחות המשטרה הגדולים, למרות קולות הפיצוץ העז שהחרידו את ת"א, ולא נרתעו מחסימת הרחוב, כשהם צועקים "מדינת משטרה". המשטרה הדפה את המפגינים בירי עז של רימוני הלם וביצעה גל מעצרים, על ידי שוטרים בלבוש אזרחי ומקביל ניסו לפנות בכח את קהל המפגינים. 
 
אחד ממפקדי הכח במקום אמר למעריב: "החלטה להשתמש בשוטרים בלבוש אזרחי התקבלה על ידי הפיקוד הבכיר של המשטרה בניסיון שלא להגביר את הזעם העצור במפגינים כנגד לובשי המדים". הפינוי התרחש בכח רב כלפי המפגינים שנהדפו על המדרכות ושם נעצרו. עשרות מפגינות מבוהלות ביקשו מקלט בתוך החנויות בכיכר רבין, ומיררו בבכי על חבריהם שנעצרו.

קודם לכן המפגינים נעו לעבר בניין עיריית ת"א אליה הגיעה  שרשרת חיה של שוטרים, חלק  מהמפגינים השליכו  חפצים לעבר השוטרים.  בקרב קהל האלפים התלהטו הרוחות ונשמעו גם קריאות להפסיק את השלכת החפצים לעבר השוטרים. עם זאת הרוחות סירבו להירגע במשך שעות ארוכות, המפגינים צועקים לעבר השוטרים: "שוטר אלים צריך להיות בפנים". 




יצאה משליטה. העימותים הערב בת"א. צילום: אבשלום ששוני


קודם לכן נשמעו  באזור ההפגנה קולות פיצוץ עזים. המשטרה ירתה גז מדמיע  אל עבר המפגינים, והשתמשה ברימוני הלם כדי להרחיקם מבניין  עיריית ת"א. אלפי מפגינים נסוגו בבהלה מאזור העירייה בזעקות שבר כלפי השוטרים. אל המאמץ לפזר את ההפגנה הצטרפו כעת פרשים של המשטרה אלך תוך הקהל הגודש את רחוב אבן גבירול בניסיון להדוף את המפגינים מהכיכר. 

הקהל אינו מתפזר, וברגע שכח השיטור נע בתוך הרחוב כדי לפנות אותו, אלפים נעים אחריו וסוגרים את ציר אבן גבירול בת"א. הכיכר עצמה ריקה מאדם, כל המפגינים עברו אל תוך רחוב אבן גבירול והכיכר עצמה,  לבסיס משטרתי לכל דבר, כשעשרות שוטרים עם ציוד לפיזור הפגנות ופרשים נאספים בתוך הכיכר. כח השיטור היחיד שבא במגע עם המפגינים הוא כרגע שוטרים ללא אמצעי פיזור הפגנות. 



עימותים בין המפגינים למשטרה בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

מפגין שנוכח במקום, אברה, בן 28 מתל אביב, סיפר על התחושות הקשות: "באתי להזדהות עם העדה האתיופית בגלל שגם אני אתיופי וגם אני סבלתי מכך הנגע הזה של הגזענות ואני פה בשביל לתמוך".
 
הוא הדגיש כי "אני לא תומך ביידוי האבנים וכל מי שמנסה לזרוק אנחנו כן מנסים לעצור אותו. כמובן שכל זה התחיל אחרי שהמשטרה החליטה להביא את הפרשים ולנעוץ את הפרשים בתוך האנשים ופגעו באנשים. כמובן שאחרי שפגעו באנשים הדליקו פה את כל ההמון".


כוחות המשטרה באזור כיכר רבין. צילום: אבשלום ששוני

כמה עשרות  מהמפגינים ניסו להידבר עם כוחות השוטרים במקום. אחד מהם, אלון, אמר  למעריב: "אנו קוראים לשוטרים שנהוג באיפוק ולהבין שמתפרץ כאן כאב שאנו נושאים כבר שנים, עם זה היה קורה בצבא זה היו נפתחים נפתחים תחקירים, אבל במשטרה לא הפיקו לקח, עד הסרטון שגילה לכולם את המציאות הכואבת שאנחנו חיים איתה יום יום. אני קורא למפכ"ל המשטרה שנמצא פה, במקום לנסות לחנך אותנו לבוא ולקחת את מאות השוטרים פה להרצאה בביה"ס לשוטרים ולתת להם להבחין מאיפה נובע הכאב שלנו. עוד לא מאוחר". 

בעלי העסקים זועמים על המשטרה: "השוטרים העיפו את הריהוט"

בעלי עסקים ברחובות הסובבים את כיכר רבין זועמים על המשטרה שהדפה את מאות המפגינים אל המדרכות כדי לפנות את הכבישים הסובבים את הכיכר. נזקים ברכוש נגרמו לכמה מבתי העסק סביב הכיכר בעלת מסעדה ברחוב מלכי ישראל אומרת למעריב: " אני מקווה מאוד שהמשטרה תפצה אותנו על הנזקים. שכל המעצרים האלימים שבוצעו היו על חשבוננו. כי מאות המפגינים נהדפו אל תוך החנויות וניסו להתגונן באמצעות כיסאות ושולחנות. השוטרים העיפו את הריהוט בניסיון לעצור אותם בכוח וגרמו לנו לנזקים עכשיו אנחנו נאלצים לסגור את החנויות ולאמוד את הנזקים". 
 
כמה מהשכנים דיירי הרחוב פתחו את הבניינים והעניקו מקלט לצעירים המפגינים שנותרו בחדרי המדרגות, ונמלטו מהגז המדמיע שהמשטרה המשיכה  להשתמש בו כדי לפנותם.