במהלך הלילה אותרה כתובת שרוססה בספריי צבע על גבי קיר חיצוני של בית משפט העליון "לא הורסים בית כנסת רוצים מדינה יהודית", בשל דיון בבג"צ שיקבע היום (רביעי) אם בית כנסת בגבעת זאב ייהרס. גבאי בית הכנסת טוען כי בשל הכוונה להרוס את בית הכנסת מאות מתבצרים בו כעת והם נמצאים עם בלוני גז: "יהיו כאן הרוגים ומתאבדים למען בית הכנסת. אחד מהמתפללים אף הצהיר שהוא יתלה את עצמו עם חבל וגז בבית הכנסת אם תהיה הריסה וכמה מהמתפללים אפילו אמרו שהם מוכנים לממן לו את החבל והגז".



העותרים לבג"ץ לטובת הריסת בית הכנסת בגבעת זאב דוחים מכל וכל את טיעוני המשטרה, המבקשת לדחות את ההריסה בשל חשש כי הדבר יוביל לפעולות "תג מחיר". בתשובה שהגישו לבית המשפט הם מגדירים את בקשת המשטרה "מסוכנת". "בכך, למעשה, אומרת המשטרה, כי היכן שיהיו איומי אלימות, הרי שחשש זה יכתיב את סדרי אכיפת החוק", נכתב בתשובה. "המשטרה מובילה לכך שאיומים אלה מוכחים כאפקטיביים".



"הריסת המבנה טומנת פוטנציאל לפעילות ימין קיצוני"


אתמול כאמור, הגישה המשטרה בקשה דחופה לעיכוב ביצוע נוסף של פסק הדין, שקובע כי יש לממש את צו ההריסה שניתן למבנה המשמש בית כנסת באדמות אלג'יב, בסמוך ליישוב גבעת זאב. הבקשה, החתומה באופן אישי על ידי ניצב צ'יקו אדרי, מפקד מחוז ירושלים, מציינת כי "להערכת המשטרה, הריסת המבנה מושא העתירה, בימים אלה, על רקע אווירה טעונה, טומנת בחובה פוטנציאל גבוה למחאות ולפעילות ימין קיצוני כנגד ערבים וכנגד סמלי דת מוסלמים".



בתגובה שהגישו היום באי כוחם של העותרים להריסת המבנה, עורכי הדין שלומי זכריה ומוחמד שקיר מארגון "יש דין", הם מבקשים מבג"ץ לדחות את בקשת המשטרה. "האם הריסות מבנים אחרות, אשר בוצעו במזרח ירושלים ובמקומות אחרים, תוך שיתוף פעולה של משטרת ישראל, בין היתר בחודשים האחרונים, לרבות הריסות מבנים של משפחותיהם של חשודים בפעולות טרור, אין בהם כדי להוביל ל"תחושת מרירות, תסכול ותסיסה"? שואלים העותרים.



ארגון יש דין: "נבנה על קרקע פלסטינית פרטית"


תגובת ארגון "יש דין" שמייצג את בעל הקרקע עליו נבנה בית הכנסת: "בג"ץ כבר הכריע באופן ברור כי יש להרוס את בית הכנסת, היות והוא נבנה על קרקע פלסטינית פרטית, עמדה שגם המדינה תומכת בה. אולם, במקום להוציא את פסק הדין לפועל, המשטרה מחפשת פעם אחר פעם תירוצים כדי להימנע מלבצע את עבודתה. האירועים בשטח מוכיחים שאוזלת היד וההשתהות הממושכת רק מעודדים הפרת חוק, וכפי שניתן לראות – פעולות תג המחיר כבר החלו. בית הכנסת 'איילת השחר' נבנה על אדמתו של רבאח אללטיף, תושב הכפר הפלסטיני ג'יב, שהלך לעולמו לפני כשנה. עם כל הצער הנובע מהריסת בית כנסת נהרס, לא ראוי שבית תפילה יהפוך לסמל של גניבת קרקעות".



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה ויו"ר השדולה לביצור מעמדו של שלטון החוק התייחסה לגרפיטי: "הכתובות שרוססו על קיר בית המשפט העליון הם תוצאה ישירה של ההתבטאויות הקשות של חברי הכנסת. מדובר בעוד יום עצוב לדמוקרטיה בישראל ולפגיעה הקשה במעמדו של בית המשפט העליון ושלטון החוק. ביום שלישי הבא אקיים כינוס חירום יחד עם ח"כ רוויטל סוויד של השדולה המשותפת לביצור מעמדו של שלטון החוק. מבית המחוקקים תצא אמירה ברורה כי הפגיעה בבית המשפט היא כפגיעה בנו, המחוקקים".



המכון הישראלי לדמוקרטיה הגיב לריסוס הכתובת על בית המשפט העליון: "זוהי תוצאה של דברי הבלע שהופצו נגד בית המשפט". יוחנן פלסנר, נשיא המכון אמר: "על ראש הממשלה ומנהיגי המפלגות להיעמד כחומה בצורה מול פורעי החוק ולהבהיר כי קיים קונצנזוס במערכת הפוליטית לגבי מעמדו של בג"ץ".