כמדי שנה, ופחות משבוע לאחר פרסום נתוני דוח העוני השנתי של הביטוח הלאומי, שעורר סערה ציבורית סביב הנתונים הקשים שהעלה, מפרסם היום ארגון לתת את דוח העוני האלטרנטיבי, בכנס הארגון למאבק בעוני במכללה האקדמית תל אביב־יפו.



הדוח מבוסס זו השנה השנייה על מדד רב־ממדי. לעומת מדד העוני הרשמי, התוחם את קו העוני כמחצית ההכנסה החציונית במשק ומתייחס רק להיבט ההכנסה, המדד הרב־ממדי אומד את מידת המחסור של אדם בחמישה תחומים: דיור, השכלה, בריאות, ביטחון תזונתי והיכולת לעמוד ביוקר המחיה.


בעוד שדוח העוני הרשמי הצביע על 22% מהישראלים כעניים, הרי שמדד העוני הרב־ממדי מתייחס גם לכל האנשים שחיים על סף קו העוני במאבק קיומי מתמיד, והוא מדבר על 31.9% מהאוכלוסייה, כלומר 2,624,000 ישראלים שחיים במצב זה, מתוכם כמיליון ילדים.



לנתונים ייחשפו הבוקר באי הכנס, ובהם שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרדו שי באב"ד, שישמעו מראשי לתת, היו"ר ז'יל דרמון והמנכ"ל ערן וינטרוב, דרישה חד־משמעית: "אי אפשר להשלים עם מציאות שבה יותר מ־30% עניים וכמעט מיליון ילדים עניים אך עדיין אין תוכנית רב־שנתית לטיפול בנושא".


בין יתר הנתונים הקשים שמעלה הדוח: 62% מההורים נתמכי הסיוע נאלצו לוותר על תרופות או על טיפול רפואי עבור ילדיהם באופן קבוע (12%) או לעתים (50%). 37% מהילדים הנתמכים דילגו על ארוחות או צמצמו אותן בשל מצוקה כלכלית. 27% מהילדים הנתמכים חשו רעב במהלך השנה האחרונה. 14% התמודדו עם מצב שבו לא אכלו יום שלם והתנסו בגניבת אוכל או בקיבוץ נדבות.



בנוסף, לא פחות מ־90% מהקשישים הנתמכים אינם מסוגלים לעמוד בתשלומים עבור סיעוד או עזרה בבית. 43% מהקשישים נתמכי הסיוע סובלים ממחסור בארוחות מזינות. 58% מנתמכי הסיוע עברו בשנה האחרונה תהליך של הוצאה לפועל, תביעות משפטיות או פינוי מדירה. 54% מנתמכי הסיוע נותקו בשנה האחרונה ממים או מחשמל כי לא הצליחו לשלם עבורם. 47% מנתמכי הסיוע עובדים אולם חיים בעוני. 46% עובדים במשרות חלקיות ו־71% מרוויחים שכר של עד 4,000 שקל בחודש. 64% מנתמכי הסיוע שעובדים אינם מקבלים זכויות בסיסיות במקום עבודתם.