ברחבי העולם הנוצרי חוגגים הערב (חמישי) את חג המולד, ובעיתוי מפתיע פסל שיש מרשים של איל, אחד הסמלים הבולטים באיקונוגרפיה הנוצרית, התגלה בסמוך לכנסייה קדומה בנמל קיסריה. האיל התגלה במהלך חפירה ארכאולוגית שעורכת רשות העתיקות בגן הלאומי בנמל קיסריה, ביוזמת החברה לפיתוח קיסריה וקרן רוטשילד. על פי ההערכות, הפסל הוצב במקום בתקופה הביזנטית.
באמנות הנוצרית מופיע האיל כאשר הוא נישא על כתפי הרועה הטוב (ישו, המתואר כרועה הדואג לצאנו), ולעתים ניצב לימינו או לשמאלו. האילים מייצגים בנצרות את המאמינים, או את ישו עצמו, שייסוריו ומותו נועדו, לפי האמונה, לכפר על החטא הקדמון (מקור הדימוי של האיל בנצרות בספר יוחנן 29:1).
 

"קיסריה לא מפסיקה להפתיע"

באמנות הרומית הופיע האיל לצד אלי המיתולוגיה היוונית הרמס או מרקוריוס, או כייצוג של האל אמון מהמיתולוגיה המצרית. לדברי ד"ר פטר גנדלמן ומוחמד חאטר, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות, "קיסריה לא מפסיקה להפתיע. בנצרות העתיקה לא נהגו לתאר את ישו כאדם. במקום זאת, השתמשו בסמלים, כאשר האיל היה אחד מהם. במקרה או שלא, נחשף הפסל בדיוק בערב חג המולד. יתכן שהפסל שמצאנו היה חלק מעיטור כנסייה ביזנטית מהמאה ה-6 או ה-7 בקיסריה, אבל ייתכן גם שהוא קדום יותר, מהתקופה הרומית, ושולב במבנה הכנסייה בשימוש משני".