שר החינוך, נפתלי בנט, כינה הבוקר (שישי) את רצף השריפות בימים האחרונים "גל טרור". בנט צייץ בטוויטר: "אין 'גל שריפות' מקרי; יש גל טרור לאומני של מחבלי אש שנועד לרצוח אזרחים ולהטיל אימה. כשנזהה נכון את הבעיה, נתמודד".



דבריו של בנט מגיעים לאחר הצהרות ברורות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "כל הצתה או הסתה היא טרור. מי שמנסה לשרוף חלקים ממדינת ישראל – ייענש”, כך הזהיר אתמול נתניהו במסיבת עיתונאים שנערכה בנוכחות השר לביטחון הפנים גלעד ארדן. הלילה המריא מארצות הברית לישראל מטוס הכיבוי סופר־טנקר, שכבר ביקר בישראל באסון הכרמל ב־2010.



במערכת הפוליטית, כצפוי, נשמעו תגובות מימין ומשמאל. שרת המשפטים איילת שקד צייצה בטוויטר וציטטה סעיף מתוך חוק העונשים הקובע כי "המשלח אש במזיד בדבר לא לו דינו 15 שנים. עשה כן במטרה לפגוע בנכס של המדינה דינו מאסר 20 שנה".



שר התחבורה ישראל כץ (הליכוד) הודיע כי בכוונתו ליזום את שינוי החוק ולאפשר לחלט את ביתו ורכושו של מי שיורשע בהצתה. גם לשרת התרבות והספורט מירי רגב (הליכוד) היה ברור מי עומד מאחורי גל השריפות: "כל מי שעיניו בראשו וכל בר דעת יודע שהשריפות במוקדים הרבים בישראל אינן דרך הטבע. חייבים לשים יד על הטרוריסטים שמבעירים את היערות שלנו ומסכנים חיי אדם".



נזקי האש בצפון. צילום: רויטרס
נזקי האש בצפון. צילום: רויטרס



"מי שמצית אש - הוא בגדר רוצח"



יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם־רפאלי אמרה כי "זה טרור לכל דבר ועניין". חבר סיעתה ח"כ מוטי יוגב הוסיף: "טרור האש הוא עוד דרך של אויבינו לנסות ולפגוע בנו. מי שמצית אש במטרה לפגוע באנשים, בבתים, בצמחייה וביערות הוא בגדר רוצח, כך צריך לדון אותו".



ברשימה המשותפת טענו כי גורמים בממשלה ובימין מנצלים את גל השריפות כדי להסית נגד ערביי ישראל ונגד הפלסטינים, והזכירו כי הדליקה הראשונה פרצה בכלל בנווה שלום, יישוב יהודי־ערבי, וכי שריפות פרצו גם בטולכרם, במחנה הפליטים אל־יאמון ליד ג׳נין, במטעי הזיתים בכפר מעיליא בגליל ובאזורים נוספים בצפון.



יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, תושב חיפה, ביקר אתמול בחפ"ק בעיר, שוחח עם ראש העירייה יונה יהב והביע מחאה על מה שכינה גל ההסתה נגד הציבור הערבי. "נשבר הלב לראות את הכרמל בוער. זה לא הזמן להסתה. זה הזמן לשלב ידיים ולעשות הכל כדי להציל את הכרמל", אמר עודה. "עכשיו הזמן להתנדב, ערבים ויהודים, ולעזור לפנות את הקשישים ואת כל מי שצריכים עזרה".



יו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל מוחמד ברכה גינה את "מסע ההסתה", כלשונו, "שמוביל נתניהו נגד הערבים והניסיון להדביק להם את האחריות על השריפות".