עימותים קשים במהלך הריסת בתים בישוב אום חיראן שמתרחשים כבר משעות הבוקר המוקדמות (רביעי). כבר משעות הלילה, לאחר שהתברר כי המשא ומתן בין הצדדים על פינוי שקט עלה על שרטון, החלו עימותים לאחר שהגיעו למקום כוחות הביטחון. הלוחמים הגיעו בשעת בוקר מוקדמת לשם אבטחת פעילות מנהל מקרקעי ישראל במימוש צו הריסה וזאת לאחר הידברות מקדימה. בשעות הבוקר התרחש גם פיגוע דריסה כנגד כוחות המשטרה, וכתוצאה מכך נרצח רס"מ ארז לוי (34), לאחר שרכב נסע לעברו ופגע בו. כוחות המשטרה פתחו באש לעבר הרכב והרגו את המחבל. 



ראאד, אחד האנשים שנמצאים בתוך המסגד, סיפר: "אנחנו נמצאים בתוך המסגד. יש פה בין 800 עד 1000 איש בתוך המסגד. מוציאים את הדברים מהבתים לתוך המשאיות, ואחרי זה אמורים להיכנס הטרקטורים. אני קורא להידברות, במקום למזער נזקים, בואו נעצור ונרגיע את הרוחות ונעשה זאת בהסכמה. אנחנו אזרחי המדינה. אנחנו ישבנו עד חצות בלילה כדי להגיע להסכמה ולא הגענו, אבל צריך לנסות עוד". על פי הדיווחים מהשטח, החלה הריסת הבתים במקום.

עימותים בין חה"כ איימן עודה למשטרה באום חיראן


חבר הכנסת איימן עודה (הרשימה המשותפת) נפצע בראשו ופונה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. על פי המשטרה, המחבל הוא חבר התנועה האסלאמית הדרומית אשר ייתכן והיה מקושר לדאעש, בנוסף לכך נמסר כי הוא עבד במערכת החינוך. מי שעוד נפצע במהלך העימותים הוא יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, כשבמשטרה טוענים כי הח"כ נפצע כתוצאה מזריקת אבנים שביצעו המפגינים, בעוד בסביבתו של עודה טוענים כי הח"כ נפצע מכדור גומי שנורה לעברו מידי המשטרה.



מהמשטרה נמסר כי האירוע התרחש כאשר כוחות הביטחון הגיעו הבוקר לאום אל חיראן לפעילות אכיפת חוק. לקראת הגעתם הגיח רכב של מחבל תושב האזור פעיל תנועה אסלאמית אשר שעט לעבר הלוחמים מתוך כוונה לבצע פיגוע דריסה. המחבל נוטרל. 



חבר הכנסת איימן עודה אחרי שנפגע בעימותים. צילום: טוויטר
חבר הכנסת איימן עודה אחרי שנפגע בעימותים. צילום: טוויטר



השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, קרא לציבור הערבי לשמור על החוק והאשים את מנהיגי הציבור הערבי, בהם חברי הרשימה המשותפת, בליבוי היצרים. 



"מדובר באירוע קשה לכוחותינו ולמדינת ישראל בכלל. מחבל השייך לתנועה האסלאמית דהר לעבר כוחותינו במטרה להרוג כמה שיותר שוטרים עוד לפני תחילת הפינוי. אני מקווה שיום זה לא יהפוך ליום שמסמן תפנית ביחסים של הבדואים עם רשויות המדינה אך אם כן, לח"כ עודה יש תרומה מאוד גדולה לעניין. יש החלטת בג"צ והיא תבוצע, גם באום אל חיראן. לכוחות המשטרה אין שום שיקול דעת בנוגע לביצוע המשימה, ככה זה במדינה דמוקרטית. התנהל משא ומתן שבועות ארוכים, מי שניהל את זה הן גורמי המדינה מול התושבים, עודה לא מנהל משא ומתן. הוא היה שם כדי ללבות יצרים ולהסית לאלימות. מה שקרה הלילה מחבל ביצע פיגוע דריסה כנגד כוחות המשטרה שהיו במקום, עודה היה בין אלה שליבו את היצרים. כרגע המשטרה הערכת מצב. האלימות והטרור לא ינצחו את החוק".



מאוחר יותר, הוסיף ארדן וקרא לח"כים הערבים לעצור את ההסתה: "מאז האירועים בבוקר אני שומע עוד ועוד קריאות מסיתות אשר מעוותות את תמונת המצב של מה שקרה בשטח. אני קורא לחכ"ים מהרשימה המשותפת - עיצרו את ההסתה. לכל אמירה עכשיו עלולות להיות תוצאות קשות בשטח. קחו אחריות על דבריכם ותפסיקו להסית וללבות אלימות".



הריסת היישוב אום חיראן
הריסת היישוב אום חיראן



ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) הגיב לאירועים ואמר כי: "דמם של הנפגעים בהתפרעויות ובפיגוע בנגב על ידיהם של המסיתים מבין חברי הכנסת ברשימה המשותפת. ניסיון פיגוע הדריסה הוא תוצאה ישירה של ההסתה הפרועה וניסיונם של הח"כים הערבים להבעיר את השטח נגד החלטות בית המשפט. יש קו ישיר בין ההסתה של הח"כים הערבים בשנה האחרונה לבין הפיגוע הקשה הבוקר".



תת ניצב פרץ עמר, המשמש כסגן מפקד מחוז הדרום במשטרה: "אנו יצאנו בכוחות גדולים להערך לביצוע מימוש צווי הריסה. ממש לקראת הפעילות, הגיח רכב שטח ופגע בקבוצת שוטרים. מדובר במפגע שפגע בשוטרים שבאו לבצע את פעולתם החוקית. נכון לעכשיו האירוע די נשלט ואין הפרות סדר".


"נתניהו מבקש להסיט את תשומת הלב מהסתבכותו"

בתנועת חד"ש האשימו את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנמצא תחת חקירה משטרתית בחשד לשחיתות, בכך שהוא מסלים את העימותים עם האוכלוסייה הערבית בכדי לחזק את מעמדו. "ראש הממשלה המושחת, נתניהו, מבקש להסיט את תשומת הלב הציבורית מהסתבכותו הפלילית, על גבם של אזרחים ערבים, ובאמצעות דמם השפוך ובתיהם ההרוסים", נאמר בהודעת התנועה בחשבון הטוויטר שלה.

גם חבר הכנסת אראל מרגלית (המחנה הציוני) האשים את נתניהו בליבוי האש. "נתניהו החליט בגלל החקירות שלו להבעיר את המדינה, וזאת רק ההתחלה. וכל מי ששותק ידו במעל".

מהמרכז המשפטי עדאלה, שייצג את תושבי אום אל-חיראן בהליכים המשפטיים נגד הריסת הכפר, נמסר בתגובה כי לאירועים כי: "המערכת המשפטית הישראלית וממשלת ישראל הן האחראיות להרג בכפר עתיר/אום אל-חיראן. פסק הדין של בית המשפט העליון, שמאפשר הריסת כפר שקיים כבר יותר מ- 60 שנה על מנת להקים יישוב יהודי על חורבותיו, הנו אחד מפסקי הדין הגזעניים ביותר שהוציא בית המשפט העליון. ממשלת ישראל והעומד בראשה ניצלו את פסק הדין הזה על מנת להמשיך במדיניות ההריסות, תוך שנתניהו מהלל את השימוש של המדינה בכוח כלפי אזרחים ערבים, באום אלחיראן ובקלנסווה. משטרת ישראל, בתורה, מוכיחה שוב שהיא רואה בציבור הערבי כולו כאויב. האצבע של משטרת ישראל מאד קלה על ההדק כאשר מדובר באזרחים ערבים, והשוטרים היורים זוכים לחסינות מצד המחלקה לחקירות שוטרים".

ד"ר תאבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של יוזמת קרן אברהם לשילוב האוכלוסייה הערבית הישראלית, שנמצא יחד עם ח"כ עודה סיפר ל"מעריב-אונליין": "כוחות המשטרה הגיעו להרוס מבנים לישוב, מה שהתפתח לעימות עם התושבים, זה מצער משום שהוועד המקומי התקרב להסכם על פינוי בשלום, אבל הכל נתקע. היום אמרו לאנשים שבאים לפנות אותם והם התנגדו. התפתח עימות שיצא משליטה".

ומה עשה שם עודה?
"איימן הוזמן על ידי התושבים לבלות עימם את הלילה, הוא בעמדה שצריך לסיים את כל העניין הזה בדיאלוג, לדבר ולסגור בדרכי שלום ולא בעימות. העימות נוצר כי הגיעו כוחות גדולים של המשטרה שכיתרו את היישוב וניסו לפנות בכוח את הבתים ולהרוס אותם ואז הכל יצר משליטה, אני מעורב בניסיון לייצר פתרון בהסכמה. חבל שהממשלה השתמשה בכוח. עם עמונה מסתדרים במתן פיצויים ובהסכם ודיאלוג, למה לא נוהגים כך עם הבדואים, הם לא פולשים, הם היו שם ברשות והמדינה רוצה לפנות אותם ולבנות שם ישוב יהודי. האבסורד הוא שמי ששלח אותם לשם הייתה המדינה כדי לשמור על גבולות הקו הירוק. אנו חוזרים ואומרים: הדרך לייצר דיאלוג".