הערכת מצב: קבינט הקורונה התכנס היום (שני) במטרה לבצע הערכת הן בהיבט הבריאותי והן בהיבט הכלכלי, ובתוך כך, לדון בצעדים נוספים להמשך המאבק הלאומי להורדת התחלואה בקורונה. במהלך הדיון התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לפרשת גילה גמליאל והדגיש כי "הדבר הנכון כרגע הוא להמתין לתוצאות הבדיקה בעניין, מקווה שבקרוב התמונה תתבהר".

כמו כן, התייחס רה"מ להתקהלות שאירעה במהלך הלויית האדמו"ר מפיטסבורג, תוך הפרה חמורה של הנחיות משרד הבריאות, והזהיר: "אפשר בנקל להפוך את שמחת בית השואבה, לטרגדיית בית השואבה". בהמשך, טען שר הבריאות, חה"כ יולי אדלשטיין כי "יש האטה בעליה של חולים קשים - אני מקווה שזה סימן אופטימי אבל עדיין לא הייתי לוקח סיכונים". עוד ציין אדלשטיין כי "אפשר לומר שלא יהיה מועד ג', אנחנו לא רוצים מועד ג' ואנחנו צריכים לעשות מאמץ כדי להוביל ליציאה הדרגתית".

פרופ' רוני גמזו (צילום:  אוליבייה פיטוסי פלאש 90)
פרופ' רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי פלאש 90)

״הגענו לשיאים של 60-70 אלף בדיקות", הדגיש מנגד פרויקטור הקורונה, רוני גמזו, והוסיף: "מקדם ההדבקה יורד וייתכן שהצלחנו לרדת מתחת ל-1 - אנחנו צריכים להתרחק מנקודת הזמן הזו כדי לבחון את הנתונים״ עוד הוסיף להציג לקבינט את ההצעתו להגדיל משמעותית את הקנסות, אולם מנגד טען השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה כי ״הסכומים מוגזמים״.

שר האוצר, ישראל כ"ץ, הביע התנגדות במהלך הדיון לדרישת ראש הממשלה להאריך את הסגר בשבועיים נוספים לפחות, ואף דרש לאפשר את פתיחתם של העסקים הקטנים מיד לאחר החג. כ"ץ טען כי "לא ייתכן שמשרד הבריאות ישאיר עשרות אלפי עסקים ומאות אלפי עובדים כבני ערובה בידי מפירי החוק".

"צריך לאפשר את פתיחת המשק והעסקים הקטנים מיד לאחר החג, כדי למנוע פגיעה קשה במשק ואבטלה המונית", המשיך שר האוצר הדגיש כי "משרד הבריאות חייב להבחין בין מקומות העבודה לבין הפרות המוניות של יחידים וקהילות מסוימות - לא יתכן שמשרד הבריאות ישאיר עשרות אלפי עסקים ומאות אלפי עובדים כבני ערובה בידי מפירי החוק".

ישראל כץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ישראל כץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

השר עמיר פרץ הביע התנגדות להצעה שהועלתה בקבינט להגדלת הקנסות, ובמיוחד  לההצעה שמבקשת למנוע  קבלת מענקים  מבעלי עסק שיפרו את ההנחיות ואף לסגור להם את העסקים. לדבריו: "אנו צריכים לייצר אמון מול הציבור. זה המפתח להצלחה. איומים בהגדלת קנסות , מניעת מענקים ועד סגירת עסקים יעשו בדיוק את ההפך. לכן, התנגדתי נחרצות לעניין, והצעתי להשאיר את הקנסות על כנן,  בעל עסק שיפר פעם נוספת ישלם כפל קנס , ומי שיפר שלוש פעמים, יופעלו נגדו סנקציות מחמירות יותר. כמו כן דרשתי לקיים כבר בשבוע הבא הקלות בסגר ודיון מעמיק במודל החל״ת הגמיש הידוע כמודל הגרמני כדרך להתמודד עם תשע מאות אלף המובטלים שמתוכם כשש מאות אלף מקבלי חל״ת".

ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, מוטי כהן, התייחס אף הוא סוגיית הגברת האכיפה, וביקש במפתיע להעניק סמכות לשוטרים להיכנס לבתים או חצרות פרטיים במקרה של חשד להתקהלות אסורה, ללא צורך בצו שיפוטי. עוד ביקש מ"מ המפכ"ל להטיל קנסות מרתיעים ומשמעותיים על בעלי נכסים פרטיים המאפשרים קיום אירועים תוך הפרה על התקנה האוסרת התקהלות.

כמו כן, המליץ כהן לחברי הקבינט לערוך הבחנה בין חולים מאומתים למחויבי בידוד, ולהחמיר את הקנס שינתן לחולה מאומת שהפר את הבידוד. בנוגע להטלת צו סגירה על עסקים, ביקשה המשטרה להאריך את תקופת הצו המינהלי, תוך הרחבת נסיבות בקרב עסקים בהם הפרת הנחיות היא נורמה חוזרת.

משטרה אוכפת הנחיות בשוק לקראת הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
משטרה אוכפת הנחיות בשוק לקראת הסגר (צילום: אבשלום ששוני)

"אנחנו צריכים לגבות את המשטרה ולתת להם את הכלים לאכוף", אמר שר הביטחון, בני גנץ, והדגיש: "הם לא אוכפים בשביל רה"מ או בשבילי, אנחנו צריכים לצאת נגד כל אלימות". גנץ הוסיף להתייחס למקרה התקיפה שאירע במוצאי שבת האחרונה, במהלך הפגנה ברמת החייל והבהיר: "אני לא מוכן שיתקפו שוטר במשימה ולא מוכן שאישה בת 57 תקבל בוקס".

בתום ועדת הקבינט ולאחר שעות ארוכות של דיונים סוכם:

1. קיים קושי להסיק מסקנות מבוססות מהנתונים עד כה, לאור השפעות יום הכיפורים וחג הסוכות.

2. יוארך תוקפן של התקנות הקיימות עד ל-14/10 בהליכים המתחייבים על פי חוק, לרבות התקנות להגבלת הפעילות של מוסדות חינוך.

3. ימשך המיקוד במאמצי הבלימה ובהורדת התחלואה כיעד המידי של הממשלה.

4. צוות מקצועי ייבחן את ההצעות שעלו בישיבה בעניין ייעול האכיפה והחמרתה.

5. הצוות שגיבש את ההצעה למדדי היציאה, ימשיך בעבודתו ויציג תכנית מפורטת לכל שלב ושלב, בשעה שרה״מ יקיים דיון על תכנית זו ביום ראשון הקרוב.

6. בהמשך לעבודת המטה שבוצעה, יגובש מענה שיאפשר ביקורים לקשישים החיים בגפם.

7. צוות השרים לנושא השימוש באמצעים דיגיטליים יבחן אפשרות לעודד את הורדת אפליקציית ״מגן 2״. הצוות יציג המלצותיו לראש הממשלה.

8. יימשכו המאמצים בעניין ערכות הבדיקה המהירות וההצטיידות בחיסון, בהתאם לסיכומי ראש הממשלה בדיונים הייעודיים שהתקיימו.

9. ישיבה נוספת של הקבינט תכונס כבר בשבוע הבא.

ברקע החלטות אלה, נזכיר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם אתמול בשעות הערב סרטון, בו עדכן כי ההחלטות על המשך הסגר מעבר למוצאי שמחת תורה יתקבלו בישיבת קבינט הקורונה שתיערך ביום חמישי. נתניהו הדגיש כי בישיבה שתתקים היום ידון הקבינט בהגדלת הקנסות, במתכונת היציאה מהסגר, ואף יעסוק ככל הנראה בשינוי מתווה ההפגנות ובפתיחת נתב"ג באופן כמעט מלא כבר בשבוע הבא.

נתניהו מעדכן על המשך הסגר

"מצב התחלואה מראה סימני בלימה ראשונים", טען רה"מ בסרטון חדש שפרסם היום וסייג כי "מוקדם מדי להגיד אם יחזיק מעמד - כל המומחים אומרים לנו, גם בקבינט הקורונה, חכו עוד שבוע לחפחות שנדע אם ישבאמת ירידה לפני שנחליט על צעדי ההמשך". עוד אמר נתניהו: "חרדים, חילונים, בתפילות, בהלוויות, בהפגנות - כולם חייבים לכבד את הכללים".

"אין לנו שום פריווילגיה לסטות מזה", המשיך נתניהו ופירט: לא למוכר הפלאפל לא לחבר או חברת הכנסת ולא לשר או שרה בממשלה". נתניהו הדגיש בדבריו: "עשינו את זה בגל הראשון, כשהבאנו את התחלואה כמעט לאפס, וכל העולם בא אלינו ורצה ללמוד מאיתנו".  עוד הוסיף רה"מ כי "עכשיו, בגל השני ,אנחנו היינו הראשונים לסגור, ואירופה בעקבותינו. כולם בדרך לסגר. אבל אנחנו צריכים לצאת ממנו ראשונים, וזה יעשה רק על-ידי כיבוד הכללים".

שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, אמר לקראת קבינט הקורונה כי "אם ירידת התחלואה תימשך- נפעל לאפשר את צמצום המגבלות ופתיחת עסקים שאינם מקבלים קהל והפעלת החינוך לגיל הרך אחרי חג הסוכות". עוד הדגיש גנץ כי "צוות השרים החברים בקבינט, נפגש הבוקר וקיבל את ההחלטות הבאות בהתאם להמלצות גורמי המקצוע:

1. קבלת אסטרטגיית יציאה מדורגת, במסגרתה יוצבו יעדי תחלואה ברורים למעבר ממדרגה למדרגה: מספר הנדבקים היומי, מקדם ההדבקה, אחוז המאומתים בבדיקות ותחזית החולים הקשים.

2. פתיחת העסקים שאינם מקבלים קהל במתווה התו הסגול והפעלת החינוך לגיל הרך".

בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: צילום מסך)
בני גנץ בישיבת הסיעה (צילום: צילום מסך)

״נתניהו חייב לרדת מהעץ ולהקשיב לאנשי המקצוע בוועדה", אמר שר הכלכלה, עמיר פרץ, והדגיש: "אי אפשר להתייחס לאנשי רפואה בכירים כעלה תאנה". השר פרץ אמר את הדברים לפני הכניסה לישיבת קבינט הקורונה, והוסיף: "מיטב המומחים טוענים שסגר מהודק אינו אפקטיבי והנזק הכלכלי בו גובר על התועלת, לכן אין כל סיבה שלא לאפשר לעסקים קטנים שאינם מקבלים קהל  ולמעונות יום לפעול כבר אחרי החגים".

בנימין נתניהו, עמיר פרץ (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)
בנימין נתניהו, עמיר פרץ (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)

במהלך הדיון, צפויים צוות חוקרי האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה עין-כרם להעביר מצגת נתונים שכותרתה: תחלואה קשה – המשך עליה בהתאם לתחזית, ללא האצה חריגה". בדוח שהציגו ניכרת ירידה במקדם ההכפלה היומי של הנדבקים, אולם ירידה זו עלולה לנבוע מאפקט שמכנים "סופ"ש+יום כיפור" ומגבלות הענות לבדיקה.

בין המלצותיהם, ציינו החוקרים מטרה של הגעה למקדם יומי של 0.9, שכן רק כך לטענתם, יתאפשר דיכוי ההתפרצות בזמן של כשלושה שבועות. המומחים מבהירים כי יש לשקול את החזרת מערכת החינוך בכיתות נמוכות בלבד עם הפרדת סגל, והדגישו כי אין להחזיר לפעילות מסגרות של בני עשר ומעלה.

שר העבודה והרווחה, חה"כ איציק שמולי התייחס לנתונים באופטימיות זהירה וציין כי ״הירידה בתחלואה מעודדת ויש לשמור על המגמה בצד התנעה מבוקרת של המאמץ לשיקום החברה והמשק". עוד ציין שמולי, לקראת הדיון הצפוי בקבינט הקורונה, כי "יש לאשר פתיחת עסקים ללא קבלת קהל, כולל שירות איסוף עצמי ממסעדות, תוך הטלת מגבלה על מספר האנשים בחדר". בהמשך דבריו דרש השר "פתיחת מערכת הגיל הרך לפי מתווה משרד העבודה בחודש מאי והסרת מגבלת התנועה מהבית, כדי לאפשר לציבור לצאת לפעילויות פנאי או מחאה (לפי מתווה היועמש וגורמי המקצוע) באוויר הפתוח, תוך הקפדה ואכיפה יתרה של הכללים״.

נציין כי גם שר האנרגיה, יובל שטייניץ, זומן לקבינט הקורונה. השר תומך בסגר הדוק, כאשר מקומות העבודה פתוחים עם תו סגול, כמו כן, השר מציע יציאה של עד 200 מטרים מהבית, ללא התקהלויות גדולות בן בהפגנות והן בבתי כנסת. השר מגדיש כי יש להוציא לפועל תוכנית יציאה, רק בשעה שמגיעים ל-100-200 חולים לכל היותר.

הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)
הפגנות בת''א (צילום: אבשלום ששוני)

סוגייה בולטת, ומעוררת סערה, שצפויה לעלות בדיון היא נושא ההגבלות על ההפגנות, שכן מצב החירום שהגביל אותן למרחק של קילומטר מבתי האזרחים - יפוג ביום שלישי. על פי הדיווח בכאן 11, נתניהו צפוי לדרוש להאריך את ההגבלות בשבוע, אך מנגד בכחול לבן טוענים שהתחלואה נמצאת בירידה יחסית, ולכן אין כל הצדקה להמשיך ההגבלות.