פרשת הצוללות: תצהיר לבג"ץ של האלוף במילואים דן הראל העלה שאלות רבות בנוגע ללחצים שהופעלו לטענתו מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, זאת כדי שהמדינה תרכוש צוללות דווקא מהתאגיד 'טיסנקרופ'. גיא פלג, הכתב המשפטי של "חדשות 12" ושדרן 103FM שחשף אמש את התצהיר, שפך אור נוסף על הסוגיה הבוקר (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז ב-103FM.

גולן: תצהיר של מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר מעלה שרה"מ נתניהו הפעיל לכאורה לחץ חריג וכבד כדי שהמדינה תרכוש כלי שיט, ספינות מגן וצוללת מתאגיד טיסנקרופ. תן לנו תמצית מהתצהיר שמלא בציטוטים מאוד קשים כלפי רה"מ וצמרת משרד הביטחון.
"קודם כל צריכים להבין את ההקשר. התצהיר הזה הוגש כנספח במעטפה חתומה לשופטי בג"ץ שצפויים לדון בעוד כשבועיים בעתירה של התנועה לאיכות השלטון, שתובעת להקים ועדת חקירה לחקור את עניין רכש הצוללות".

גולן: אמור היה להיות תצהיר סודי?
"הגישו אותו במעטפה חתומה, אין צו איסור פרסום למיטב ידיעתי, היו שביקשו. אגב דן הראל בפתח התחקיר שלו מציין שיש נושאים נרחבים שהוא לא יכול להתייחס אליהם בשל הסודיות וטוען שחוקרי משטרת ישראל לא יכולים להיות חשופים למידע הזה, והוא מתייחס בתצהירו רק למידע גלוי, כלומר לתהליכי רכש שהיו מוכרים וידועים, ובקיצור אומר לשופטים שבדלתיים סגורות יהיה לו עוד הרבה  מה לספר על הפרשה הזאת. הוא מתאר בפתח הדברים קריירה עשירה במערכת הביטחון, 35 שנה, הוא מזכיר שהיה אלוף פיקוד הדרום, ראש אגף המבצעים במטה הכללי, סגן הרמטכ"ל, מזכירם הצבאי של שלושה שרי ביטחון וראש ממשלה אחד, ועל רקע זה הוא אומר שהוא נתקל בכל מה שקשור ברכש הצוללות וכלי השיט בהתנהלות חריגה ומדאיגה מאוד לדבירו, כמוה לא נתקל בכל שנותיו במערכת הביטחון".

ענת: מכבש לחצים חזק מאוד שהופעל עליו מצדו של רה"מ ואנשיו.
"הוא מחלק את זה לפרקים אבל הפרק הראשון מתייחס לרכישת כלי השיט להגנת אסדות הגז של המדינה. הוא מתאר החלטה שלו ושל משרד הביטחון לעשות מכרז בינלאומי בשל המחיר הכבד של אותן ספינות מגן, וכבר אז כשנודע לטענתו ללשכת רה"מ, לרה"מ ולצמרת המל"ל התחילו לחצים כדי לא לפרסם מכרז ולהתקשר ישירות עם התאגיד הגרמני טיסנקרופ, והוא מתאר שהוא ואנשי צוותו ממש בחשאי פרסמו את המכרז הבינלאומי כדי לייצר מצב שהדברים הם דברים שכבר נעשו, להעמיד את רה"מ בפני עובדה מוגמרת. אז מתאר את הלחצים הכבדים כדי לבטל את המכרז".

גולן: הוא מנסה לשאול את עצמו מה הוביל ללחץ הבלתי סביר? מתי הוא מבין שיש בעיה?
"קודם כל בזה חתמתי אתמול את הכתבה כי דן הראל, כשהוא מסכם את התצהיר שלו, בעצם הוא מספר שיש הרבה מאוד נקודות והוא מתקשה למתוח בין הנקודות קו ישר, או לא יכול או לא יודע לומר מה המניע. אבל מה הוא אומר בשורה התחתונה? ביטול מכרז בינלאומי, דרשו כנגד כל ההחלטות וכל האפשרויות הכספיות של מערכת הביטחון לרכוש צוללת שביעית, הלחץ היה לחץ מאוד ממוקד בכיוון אחד, להתקשר עם התאגיד הגרמני טיסנקרופ. הוא אומר שנודע לו שעו"ד מקורבו של רה"מ שמרון פנה ליועץ המשפטי של מערכת הביטחון בבקשה גם לבטל את המכרז, ואמר שלא העלה על דעתו שאותו עו"ד מייצג או נמצא בקשר עם הנציג של טיסנקרופ בישראל מיקי גנור, מי שהפך אח"כ לעד מדינה ומחולל פרשת השוחד הגדולה הזאת. הוא אומר רבותיי זו התמונה, היו לחצים לא סבירים".

גולן: הוא כותב 'התרשמי שיוזמת רכש זה יש אינטרס שטיבו לא ברור לי, להרחיב את ההיקף ההתקשרות עם טיסנקרופ ולהגדיל את התמורה לחברה באופן שיאן לו הצדקה', מתייחס גם לרכישת שתי ספינות נגד צוללות חדשות בהיקף של מיליארד דולר. הדברים של האלוף במיל' הובאו למשטרה לפני שלוש שנים ובסוף התהליך הוחלט על ידי היועמ"ש שנתניהו לא חלק מהפרשה.
"זה בדיוק הנתון החמקמק שלעיתים קשה להסביר אותו כי חקירת משטרה נפתחת כאשר יש חשד לביצוע עבירה פלילית. החשד הזה לא עולה מהתנהגות תמוהה, לא הגיונית, לא סבירה, לא מתקבלת על הדעת, מחשידה. צריכים איזו שהיא ראיה שתקשור באופן ישיר לביצוע עבירה פלילית".

גולן: לא קיימת בדברים האלה?
"אנחנו יכולים לבחון את הדברים האלה רק בפרספקטיבה, הדברים של דן הראל הם דברים מטלטלים, וודאי שראויים לבחינה פלילית, ציבורית, ממלכתית. איני יודע אבל הדברים האלה אני יכול להניח נאמרו בחריפות הזאת לחוקרי המשטרה כבר בשנת 2017, כלומר כשמנדלבליט היועמ"ש וצוותו וחוקרי המשטרה שעסקו ועוסקים בתיק הצוללות שמעו את הכתבה אצלנו אמש, הם לא נפלו מהכיסא, הם שמעו את הדברים מהראל בשעתו והגיעו לאותה מסקנה. על רקע זה תהיה מעניינת מאוד ההחלטה של שופטי בג"ץ, כי באופן מסורתי אומרת המדינה אנחנו לא רוצים שני מסלולים.

כלומר, אנחנו יודעים שיש הליך פלילי בפרשת הצוללות להעמיד לדין, בין היתר את מפקד חיל הים ובכירים אחרים, הם עומדים בפני שימוע ואח"כ כנראה כתבי אישום חריפים. בעצם כאן מתבקשת לכל הפחות ועדת חקירה, עכשיו האם בג"ץ יאפשר משפט פלילי בבית המשפט המחוזי בתל אביב במקביל לוועדת חקירה כשהעדים חלקם לפחות יהיו אותם עדים. הפרקליטות תמיד אומרת בשום פנים ואופן לא סביר שהאלוף הראל יעיד בבית המשפט מהחוזי בתיק הפלילי, ואח"כ יקפוץ ותהיה עדות נוספת שלו בוועדת חקירה אבל הדברים ראויים לליבון אין שאלה".

ענת: אני מבינה שדן הראל ביקש להיפגש עם רה"מ וסורב?
"זה מה שהוא כותב, אני לא כתב שמסקר באופן קבוע את מערכת הביטחון אבל זה מה שעולה מהתצהיר שלו. הוא אומר שהוא קיבל הוראה לבטל את המכרז לכלי השיט, ואז טוען שקיבל הוראה מיוסי כהן ראש המל"ל שאמר לו שרה"מ ביקש שתבטל את המכרז. אז הוא אמר 'אני מבקש את זה בכתב' והוא כותב 'הייתי בטוח לא אקבל שום דבר', ואז בא יוסי כהן והעלה בכתב וכתב רה"מ מבקש שתבטל. חרף זאת ראש המל"ל כותב לו רה"מ הורה לי להורות לך לבטל את המכרז וחרף זאת הוא אומר זה לא סביר, לא הגיוני ולא מתקבל על הדעת, משהו מסריח ובעייתי, אני מבקש להיפגש עם רה"מ , והוא אומר – 'דרישתי לא נענתה'".

גולן: צריך להקים ועדה לדעתך?
"אני חושב שמכיוון שאנחנו יודעים שהדברים האלה הובאו בפני היועמ"ש וכנראה שהדברים האלה לא גרמו להם להורות על חקירה כנגד רה"מ, אי אפשר להשאיר אותם בלי תשובה, כשמנכ"ל משרד הביטחון והתצהיר הוא חלק מפסיפס של תצהירים אחרים שמתארים תמונה בעיתית מדאיגה, קשה ולא ברורה. אני חושב שמישהו צריך לברר את העובדות ולהבין מה המניע לשרשרת ההתנהלויות החריגות האלה בין היתר של רה"מ".

גולן: היה דיווח של אמנון אברמוביץ' לפיו אחד הבכירים המעורבים בפרשה חזר בו מהכוונה שלו להיות עד מדינה בגלל ההודעה המזכה של היועמ"ש כלפי רה"מ, אתה יכול לשפוך אור?
"ההודעה לא מזכה, זה לא שהיועמ"ש קבע".

גולן: אבל מרחיקה אותו מהפרשה.
"ההודעה שלו אומרת שלעת הזאת, וזה טוב לכל עת אלא אם כן יש נתון פורץ דרך, אין מקום לחקור את רה"מ. אני מודה שהידיעה של אברמוביץ' באולפן שישי הפתיעה אותי והדהימה אותי, אלא שאברמוביץ' כספת, ואפילו לי בחדר האיפור הוא סירב למסור פרטים נוספים".

גולן: ידיעה מדהימה כשצוללים לתוכה, אחד האנשים הכי מקורבים לנתניהו שמעורב בפרשה חזר בו מכוונתו להיות עד מדינה בפרשת הצוללות
"אף פעם לא מאוחר אגב".