רבים מהאנשים לא מודעים לכך שבמקרה שנולד ילד הסובל מנכות, שיתוק מוחין או שנולד ילד כשהוא סובל מתסמונת כלשהי ניתן לבחון אפשרות להגיש תביעה ברשלנות רפואית כנגד הרופאים אשר טיפלו באם במהלך ההיריון.

מהו למעשה הקשר בין ילד שנולד נכה ובין הרופאים המטפלים במהלך ההיריון?
כשנולד ילד הסובל מנכות כלשהי יש לבחון האם ניתן היה לאבחן את המום כבר במהלך ההיריון. יש לבחון האם הרופאים המטפלים הפנו לכל הבדיקות הנדרשות והאם על בסיס הבדיקות והממצאים שעמדו בפניהם כבר במהלך ההיריון ניתן היה לאבחן את המום ולהביא בפני ההורים את האופציה לבצע הפסקת היריון.

לפניה ישירה אל עורכת דין דיקלה ואנונו, לחץ/י כאן

כיצד הרופאים המטפלים יכולים לאבחן מום במהלך היריון?

  • ישנן מגוון בדיקות שיכולות לאבחן מומים במהלך ההיריון- כך למשל בדיקת מי שפיר, מיעוט מי שפיר או ריבוי מי שפיר יכולים להוות אינדיקציה לקיומו של מום בעובר. סקירות - סקירה ראשונה, סקירה שניה, בדיקת סיסי שליה. 
  • יש לבחון האם הרופאים המטפלים הפנו לכל הבדיקות הנדרשות. ובמידה והפנו לכל הבדיקות האם ניתן היה לאבחן את המום על בסיס הבדיקות שבוצעו. לעיתים ניתן היה לאבחן את המום כבר בסקירה עצמה שבוצעה במהלך ההיריון.
  • אם למשל ישנם זוג הורים שהם בני דודים מדרגה ראשונה- על הרופאים המטפלים להפנות את ההורים לייעוץ גנטי על מנת לבחון האם יש מחלות גנטיות להורים ו/או במשפחה ובכך ניתן למנוע את לידתו של הילד הסובל מתסמונת גנטית.
  • ישנם מגזרים מסוימים שלא מבצעים הפסקת היריון בכל שלב של ההיריון – ישנם יהודים חרדים שמבצעים הפסקת היריון עד 40 יום, ישנם ערבים שמבצעים הפסקת היריון עד 120 יום, כך שיש לבחון האם על בסיס הנתונים הקיימים היה מקום להפנות לבדיקות כבר בשלב מוקדם של ההיריון.
  • ישנם מגזרים מסוימים בהם לא מבצעים הפסקת היריון כלל כמו במגזר החרדי והערבי. כך שבמידה והיו מחלות קודמות במשפחה יש לבחון האם כבר לפני ההיריון, אחרי הריונות קודמים עם ילדים חולים, הרופאים היו אמורים להמליץ לבצע בהיריון הנוכחי הפריה חוץ גופית ובכך לבצע היריון מבוקר שבו ניתן היה למנוע את המום אצל היילוד.

מה הם סכומי הפיצוי?
בתיקים אלו הפיצוי המשולם לילד הוא משמעותי ביותר, הפיצוי המשולם מגלם פיצוי של "השבת המצב לקדמותו" ולמעשה מגלם עלויות של חיים שלמים של אדם נכה, כך שברוב המקרים מדובר על פיצוי של מיליוני שקלים.

לפני מספר שנים בית המשפט המחוזי בתל אביב אף פסק סכום של 12,000,000 שקלים לזוג הורים חרדים אשר נולד להם ילד הסובל משיתוק מוחין, על כך שבמהלך טיפולי פוריות לא הוסברו להורים אודות הסיכונים בהחזרת שלושה עוברים לגופה של האם.

מהו פרק הזמן שבו ניתן להגיש תביעה?
יש לשים לב כי לאחרונה הפסיקה השתנתה וניתן להגיש תביעה ברשלנות רפואית במהלך ההיריון עד 7 שנים לאחר התרחשות אירוע הרשלנות הרפואית. 

עורכת דין דיקלה ואנונו בעלת ניסיון רב בתחום הרשלנות הרפואית, עוסקת בין היתר ברשלנות בלידה והיריון, רשלנות בניתוחים וטיפולים אסתטיים, רשלנות ברפואת שינים, רשלנות באבחון ורשלנות ברפואת משפחה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית בהיריון LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.