קורונה בצה"ל: בעקבות התחלואה הרבה בקורונה ובתום הערכת מצב החליט היום (ראשון) הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי על עוצר יציאות למערך הלוחם ולחיילים בהכשרות של עד חודש ימים, שיחל ביום שלישי הקרוב. 

קורונה - פעילות פיקוד העורף לקראת כניסתו לתוקף של סגר בחגים. צילום: דובר צה"ל

לפי ההחלטה, כלל המשרתים במערך הלוחם, בבסיסי ההכשרה וביחידות הסגורות יצטרכו להגיע לבסיסים ביום שלישי כשהם ערוכים לשהות ממושכת, לתקופה של עד חודש ימים. חריגות יאושרו בסמכות מפקד בדרגת אלוף בלבד. בבסיסים הפתוחים, הונחו המשרתים לעבוד במשמרות תוך שמירה על קפסולות, ללא קיום מפגש ביניהן.

הרמטכ"ל מסר בסיכום הערכת המצב: "מצב התחלואה במרחב האזרחי ובצה"ל מחייב אותנו לנקוט בסדרת פעולות להידוק והחמרת הנהלים בכל יחידות הצבא. שמירת כשירותו של צה"ל היא משימה עליונה, וכפועל יוצא מכך, המאבק במגיפת הקורונה בתוך צה"ל הינו משימה מרכזית. עלינו לפעול מידית ובמלוא העוצמה לצמצום התחלואה בצה"ל פנימה".

"הדבר הכרחי משני היבטים", הסביר כוכבי. "הראשון - שימור הכשירות של הצבא למשימותיו הביטחוניות, והשני - היכולת להמשיך בסיוע הנרחב שהצבא מספק למרחב האזרחי. רק מאמץ משותף של המדינה, צה"ל והאזרחים יביא לצמצום התחלואה".

"חובה עלינו כצבא, מראשון החיילים ועד אחרון המפקדים, לשמש בימים אלה דוגמה, ולממש את יעודנו בעת הזאת, שמירה על ביטחון המדינה ושותפות מלאה במאבק בקורונה, תוך מתן סיוע נרחב וככל שידרש למדינת ישראל", סיכם הרמטכ"ל.

הרמטכ''ל, רא''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל, רא''ל אביב כוכבי (צילום: דובר צה''ל)

עוד הוחלט בצה"ל בתום הערכת המצב כי אנשי קבע יצמצמו את יציאותיהם מהצבא, וכך גם כל המשרתים ביחידות פתוחות. בנוסף, נדרשים המפקדים בצה"ל לחדד לחיילים את נהלי היציאה. הצבא יקפיד הקפדה יתרה על עבודה בהתאם למתווה הקפסולות וינהג במדיניות הבידודים הצבאית "ללא פשרות". 

תתבצע הערכת מצב מטכ"לית בנושא קורונה מדי יום, בראשות ראש אמ"ץ או סגן הרמטכ"ל וכן תתצבע הערכת מצב בנושא קורונה בנוכחות הרמטכ"ל פעמיים בשבוע. בצה"ל מבקשים להדגיש כי המאבק הצבאי בקורונה משותף לכלל הצבא, אולם כל יחידה תמדד בפני עצמה בהצלחתה לצמצם את התחלואה. מנגד, כל עלייה בתחלואה תיחשב ל"כישלון" של היחידה.