במערכת הביטחון מעריכים כי השקט ברצועת עזה לא יימשך עוד זמן רב. לפי ההערכות, חמאס נתון ללחץ פנימי גדול, וגורמים בישראל מעריכים כי יש סבירות גבוהה לכך שהפרחת בלוני הנפץ מהרצועה תתחדש בקרוב ואולי גם הפרות סדר סמוך לגדר.

פיצוץ בלוני תבערה בעוטף עזה. קרדיט: ביטחון נתיב העשרה


גורם ביטחוני בכיר אמר ל"מעריב" כי חמאס חש לחץ ובמצוקה לנוכח המצב הקשה ברצועה. אומנם בחודש האחרון הוא מצליח לבלום ביעילות יחסית את התפרצות הקורונה, שעד עכשיו לא יצאה משליטה, אף שבימים האחרונים שוב יש עלייה קלה בשיעור החולים, לאחר תקופה רצופה של ירידה. אולם מעל ומתחת לפני השטח רצועת עזה מבעבעת, והלחץ בשל המצוקה הכלכלית הקשה מופנה כלפי שלטון חמאס.

ברקע מזכיר הגורם הביטחוני הבכיר שחידוש המענק הקטארי שוב עומד על סדר היום. מנהיגות חמאס מעוניינת להגדיל את המענק לכ־303 מיליון דולר - כמעט כפול ממה שהארגון אמור לקבל. לא מן הנמנע שגם הפעם, כפי שהיה בפעמים קודמות, חמאס יפעיל לחץ באמצעות טרור נגד ישראל כדי להגדיל את המענק.

לפי הערכות בישראל, חמאס מעדיף לבלום ניסיונות של ארגוני טרור אחרים לירות רקטות לעבר ישראל. אולם מרגע שהשטח מתחמם, מהר מאוד שיגור בלוני נפץ מחייב את ישראל להגיב, ומכאן הדרך לחידוש ירי הרקטות קצרה.

 הגורם מסכם כי אומנם תקופת החגים עברה בשקט כמעט מוחלט ברצועה, אך לפי הערכתו - השקט הזה לא יימשך עוד זמן רב.