האם שוב מעדיפים בצה"ל להאשים את הש"ג ולפטור את המפקדים הבכירים מאחריות? מפקדת הפלוגה בבה"ד 1, שהודחה מתפקידה, כלל לא לקחה חלק בתחקירים שנערכו ושקדמו להחלטה להדיח אותה בשל אחריותה לכאורה להתפרצות הקורונה בפלוגתה, כך טוען אביה.

בשיחה עם "מעריב" טוען האב, גמלאי צה"ל ששירת שנים רבות בקבע, כי מהתחקיר שנערך עולים אי־דיוקים רבים. "גרסתה של בתי לא נשמעה במסגרת התחקירים שהתקיימו. לתחקיר הפלוגתי שקיימה לא הייתה כל התייחסות, ובקשתה מהמג"ד לקחת חלק בתחקיר מפקד הבה"ד סורבה, אף שביקשה זאת מספר פעמים", הוא אומר.

"עוד לפני התפרצות המגיפה בבסיס, הודיעה בתי למג"ד, יחד עם מפקדים נוספים, על כשלים ובעיות קשות בתפקוד הבסיס בהתמודדות עם הקורונה. פניות אלו נותרו ללא מענה", מוסיף האב. "לא ניתן להתעלם מכך שבתי, לצד חיילים נוספים, שימשה כשעיר לעזאזל בהסטת האחריות מהבכירים בבסיס".

בשבוע שעבר פורסם ב"מעריב" על אי־דיוקים ונתונים לא נכונים בתחקיר שנערך בבית הספר לקצינים. באחד מהם נטען כלפי אחת הצוערות כי לא דיווחה על חששו של אביה כי נחשף לחולה קורונה מאומת. בצה"ל מאשרים כעת כי היה נתון שגוי שעלה בתחקיר הראשון שנערך בפיקוד בית הספר לקצינים, בראשות אל"ם גיא לוי.  

בערעור שהגישה גיבתה מפקדת הפלוגה את טענות הצוערת, והוסיפה כי הפרטים שהעבירה לגביה סולפו והוצגו בתחקיר בצורה שקרית ולא נכונה. מטענותיה עולה כי בתחקיר נכתב שהיא נכחה בתחקיר הגדודי, אך בפועל המג"ד הסתפק בשיחת טלפון קצרה שבה שאל אותה מספר שאלות בודדות בנושא.

עוד נטען כי תחקיר מקיף שקיימה המפקדת שהודחה בנוגע לרצף האירועים שקדמו להתפרצות הנגיף ושהועבר למפקד הגדוד ולקצין ההדרכה שכתב את התחקיר (שעליו חתום גם מפקד הבה"ד) זכה להתעלמות מוחלטת. על פי דברי האב, התחקיר שבוצע היה חלקי מאוד ולא כלל פרטים מהותיים, ובהם ערבוב קפסולות פלוגתיות, בידוד חיילים באוהלים בצפיפות, נסיעות באוטובוסים צפופים בניגוד להנחיות רבות ועוד. טענות אלה, כך מתברר, נדחו על הסף על ידי המג"ד. בצה"ל אישרו אומנם את הטענה לאי־דיוקים בתחקיר, אך טענו כי הדבר תוקן בתחקירים שנערכו בהמשך, וכי לא על בסיסם התקבלו ההחלטות הפיקודיות בנושא הזה.

מדובר צה"ל נמסר: "לאחר התפרצות הנגיף ביחידה, בוצע תחקיר ראשוני בנסיבות של בידוד, ועם חזרתה של הקצינה בוצעו השלמות ותיקונים בהקשר למספר נתונים ותובנות שהתגלו, ולאחריהם הופץ תחקיר מלא ועדכני".

עוד נמסר: "ההחלטה לסיום תפקידה של הקצינה התקבלה בעקבות אי־מימוש אחריותה הפיקודית, לאחר בירור שבוצע עמה ובמהלכו ניתנה לה ההזדמנות להציג את טענותיה למפקדים. מפקדי בה״ד 1 בכל שרשרת הפיקוד לקחו אחריות מלאה על שהתרחש והופקו לקחים בהתאם".

קורונה - פעילות פיקוד העורף לקראת כניסתו לתוקף של סגר בחגים. צילום: דובר צה"ל