בדיון שנערך הבוקר (שני) בוועדה לביקורת המדינה, בראשות ח"כ עפר שלח, בנושא קריסת אגף השיקום והטיפול בנכי צה"ל, מתח יו"ר ארגון נכי צה"ל, עו"ד עידן קלימן, ביקורת על קביעת משרד הביטחון כי נכי צה"ל לא נמצאים בקבוצת סיכון, אשר נחשפה אמש במעריב.

הדיון בכנסת בעניין אגף השיקום, קרדיט: ערוץ כנסת

"אדם כמוני משותק מהחזה ומטה עם לוקמיה, מסכן את הבריאות ומגיע לוועדה כי אני צריך לעמוד מול פטרנליזם של מערכת הביטחון. הכוחניות הזאת לא מתאימה לטפל בנכי צה"ל. המצב קטסטרופאלי ומי שמולי אומר שהמצב מצוין. סורבנו לקבל מיגון עבור מלווים לנכי צה"ל. אני יצאתי עם פנקס צ'קים לקרב? כשנכנסתי ללבנון דרשו ממני שלמות חיילים ולתת את המקסימום. אז למה אתה מבקשים מאתנו להתפשר עכשיו? מולנו חבורה של בריונים שמטילים אימה על נכי צה"ל מזדקנים. אנשים אמיצי לב שהסתערו על מחבלים, מפחדים עכשיו שיסמנו אותם באגף השיקום", אמר קלימן.

חה״כ עפר שלח, יו״ר הוועדה, סיכם את הדיון:  ״אני לא חושב שצריך להאשים את יו״ר ועובדי אגף השיקום. כמי שעוסק שנים רבות בנושא, משרד הביטחון צריך להפנים שהעיסוק בנכי צה״ל הוא עיסוק ליבה ולא צדדי. לכן, שר הביטחון צריך לעסוק בנושא ולא שר כזה או אחר במשרדו - כמו ששר הביטחון לא יעביר את העיסוק בחיל האוויר לשר אחר. כל התפיסה בנוגע לנכי צה״ל חייבת להשתנות ולשים דגש על הדברים הבאים: שיקום, שירות, שייכות. אגף השיקום צריך למדוד את עצמו ע״פ מדדים של שירות כאילו היו החברה המסחרית הכי טובה בארץ ונמצאת בתחרות קשה. עד שהדבר הזה לא יקרה, נחזור ונמצא את עצמנו פעם אחר פעם דנים על כך בוועדה״.

כזכור, במשרד הביטחון טוענים כי אוכלוסיית נכי צה"ל שפצועים באופן קשה היא לא קבוצה הנמצאת בקבוצת סיכון למגיפת הקורונה. עמדה זו של נציגי המשרד נחשפה במהלך דיון שנערך לאחרונה בבית הדין לעבודה, במסגרת סכסוך עבודה בין המלווים של הנכים הקשים לבין משרד הביטחון ואגף שיקום נכי צה"ל, על רקע התפרצות מגיפת הקורונה בישראל.

במסמך פנימי, שעל בסיסו נמסרה עמדת משרד הביטחון לבית המשפט, נכתב בין השאר: "ההתנהלות מול המלווה של הנכה בכל דבר, ובכלל זה להתניידותו, אינה אמורה להיות שונה מזאת של כל אזרח אחר במדינה. חריגה מכללים אלה של משרד הבריאות לאוכלסיית המלווים לנכים אינה מוצדקת, מקצועית או ציבורית".