צה"ל מפרסם היום (חמישי) ממצאי דו"ח ביניים נוסף, שני במספר, שבחן את תאונת מטוס הסנונית בחודש שעבר, בה נהרגו מדריך הטיסה רב-סרן (מיל׳) איתי זיידן ז״ל ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז״ל. על פי ממצאי הדו"ח, תאונת המטוס נגרמה בשל חוסר שליטה בטיסה שהתפתח במלך התרגול. הממצאים מחזקים את הכיוון כי טעות אנוש היא שהובילה לאיבוד השליטה. עם זאת, לא נשללה עדיין לחלוטין אפשרות של כשל טכני.

אתמול, הציג צוות המומחים, בראשות אלוף-משנה א' למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, את ממצאי דו"ח. זאת, לאחר שדו"ח הביניים הראשון לא הצביע על ממצאים משמעותיים שהוכיחו מה הוביל להתרסקות. ממסקנות הדו"ח החדש עולה כי "בשלב זה ניתן לקבוע שהתאונה נגרמה בשל חוסר שליטה בטיסה שהתפתח במהלך התרגול. צוות התחקיר אינו יכול להצביע בשלב זה מה גרם למטוס להיכנס לתמרון לא נשלט". 

מצה"ל נמסר כי "צוות התחקיר ממשיך לבדוק שני כיוונים עיקריים: תפעול הטסתי שהוציא את המטוס מחוץ למעטפת הטיסה; תקלה טכנית במנוע או בהגאים במהלך תפעול הטסתי, שתרמה ליציאת המטוס ממעטפת הטיסה".

עוד עולה מדו"ח הביניים השני כי "עברו ככל הנראה בין 10 ל-20 שניות ממגע המכ"ם האחרון של המטוס ועד פגיעתו בקרקע, ומניתוח הממצאים באתר התאונה ושברי המטוס, המטוס פגע בקרקע, לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס, הצוות נהרג כתוצאה מהפגיעה בקרקע והמטוס נמחה ברובו".

זירת התרסקות המטוס בדרום  (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)
זירת התרסקות המטוס בדרום (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

בנוסף, מציינים בצה"ל, התבצעה טיסת בדיקה ייעודית על מטוס ה"סנונית" ע"י טייסי ניסוי מטייסת מנ"ט (מרכז ניסויי טיסה), ששחזרו את מתווה הטיסה במאפיינים שדמו ליום התאונה (שעה ומזג אוויר). כמו כן, בוצעה פנייה ליצרנית המטוס שביצעה גם היא טיסת בדיקה לבקשת חיל האוויר. "חברת המטוס הגיעה לארץ לסייע בבדיקות הטכניות. בנוסף, המנוע ומדחף המטוס נשלחו לבדיקות מקיפות בארה"ב ועברו תהליך חקירה יסודי", נמסר מצה"ל.

בחיל האוויר מדגישים כי חקירת המנוע וחקירת מערכת ההיגוי לא הסתיימו, לא נמצאו עדויות לכשל טכני במנוע או במערכת ההיגוי. בנוסף, קיימים רכיבים שבשל מצבם לאחר התאונה לא ניתן למצות את חקירתם ולשלול את תרומתם לתאונה.

צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א׳ ממשיך לחקור את נסיבות התאונה, והמליץ למפקד חיל האוויר על החזרת סד"כ מטוסי ה"סנונית" לטיסות, לאחר בדיקות טכניות מקיפות ומיוחדות שיבוצעו לכלל הרכיבים שלא ניתן לשלול האם תרמו לתאונה. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, קיבל את ממצאי דו"ח הביניים השני ואישר את כיווני החקירה להמשך. בנוסף, החליט מפקד חיל האוויר, בהמשך למסקנות דו"ח הביניים ולהמלצת הצוות, להחזיר את מערך מטוסי ה״סנונית״ לטיסות אימונים ומיון באופן הדרגתי, ולאחר כלל הבדיקות והפעולות שנקבעו. 

מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"על אף מורכבות והקושי הרב בחקירה בעקבות מחיית המטוס אנחנו נמשיך לחקור במקצועיות ונהפוך כל אבן על מנת שנדע להגיד מה קרה ואיך קרה", אמר מפקד חיל האוויר, שהורה להשלים את החקירה המקיפה של התאונה. 

כזכור, מדריך הטיסה, רב-סרן (מיל') איתי זיידן, היה טייס קרב מבצעי במילואים בטייסת 201 וצבר למעלה מ-3,000 שעות טיסה על מטוסי קרב. בעבר פיקד על טייסת מיון, בתקופה זו ביצע כ-470 שעות טיסה על מטוס ה"סנונית". לאחר פרישתו משירות קבע, שירת כמדריך טיסה בטייסת מיון ומונה לפקד עליה כממלא מקום מפקד הטייסת. החניך, רב"ט ליהוא בן-בסה, היה בשלב "המכין" בקורס הטיס, כארבעה חודשים מתחילתו, בשלב הטיסות הממיינות, וזו הייתה טיסתו התשיעית (צ'ק 9) על מטוס ה"סנונית".