בשנת 2020 נמשכה מגמתה ירידה במספר החללים בצה"ל, והוא עמד השנה על 28 חללים. גם במקרי האובדנות העצמית נמשכת הירידה בצה"ל, ומספר המתאבדים עמד על תשעה חיילים.

בשנת 2020 נהרג לוחם אחד בפעילות מבצעית, עמית בן יגאל ז"ל - לוחם סיירת גולני שנהרג מאבן שנזרקה ופגעה בראשו במהלך פעילות מבצעית. בנוסף לכך נהרגו שישה חיילים בתאונות דרכים, שניים בתאונת עבודה, שלושה בתאונות המוגדרות כתאונות אחרות, חמישה חיילים מתו כתוצאה ממחלות, ושניים נהרגו בהתרסקות מטוס הסנונית של בית הספר לטיסה: רב סרן במיל' איתי זיידן ופרח הטייס רב-טוראי ליהוא בן-בסה.

אביו של איתי בן יגאל ז"ל. צילום: אבשלום ששוני

תשעה חיילים התאבדו השנה בצה"ל, בנתון שנחשב נמוך יחסית, לעומת 12 מתאבדים בשנת 2019, והוא המשך מגמה של השנים האחרונות, בשבעה מתוך תשעת המקרים לא הייתה מוכרת מצוקה קודמת, לעומת שניים שהיתה מוכרת בעיה עמם. ראש אגף כוח אדם, האלוף מוטי אלמוז, ציין בשיחה עם כתבים כי בשנתיים האחרונות יש התקדמות בנושא של איתור מהיר של חיילים שנעדרים מהיחידות שלהם, באמצעות אמצעי איכון טכנלוגיים ויחידות שפועלות בשטח לאיתור החייל.

סיכום נתוני חללי צה''ל ל-2020 (צילום: דובר צה''ל)
סיכום נתוני חללי צה''ל ל-2020 (צילום: דובר צה''ל)

ראש אכ"א ציין בשיחה כי התרחשו בשנה החולפת ארבעה מקרים שבהם אותרו חיילים שעמדו להתאבד ובכך ניצלו חייהם. ראש אכ"א הוסיף בשיחה כי למרות שצה"ל הוריד בשנים האחרונות את שיעור המתאבדים בצבא ב-75 אחוז, והוא נמוך משיעורי ההתאבדות בעולם של צעירים בני אותו גיל, השינוי הזה הוא לא מובן מאליו והוא דורש מצה"ל להמשיך להפעיל מנגנוני פיקוח, בקרה וליווי צמוד של חיילים הנמצאים במצוקה נפשית, ומראים סימנים מטרידים לפני ההחלטה שלהם לפגוע בעצמם.

בצה"ל ערים לכך שכתוצאה מהשלכות הקורונה ומצוקות כלכליות בבית, חיילים רבים יותר יכולים לחוש במצוקה נפשית. בשנה החולפת לנתון הזה לא הייתה השפעה נראית לעין כגורם המשפיע על ניסיונות אובדנות, אבל בצה"ל יעקבו גם בשנה הקרובה על השלכות נפשיות אפשריות כתוצאה מהדרדרות של המצב הכלכלי בבית. 

עוד דיווח צה"ל כי ב-2020 נרשמו 40 נפגעים במצב קשה, וכאן דווקא מדובר בעלייה לעומת השנה שעברה בה נרשמו 35 בלבד. 22 מהם נפגעו כתוצאה ממחלות.