לא רק נהגים: בקרוב יוכלו מפקדים של צה"ל בשטח לנווט באמצעות תוכנת ניווט קרבית שתדע לתכנן להם ציר, בהתייחס לנתוני השטח והאויב. מערכת ניווט מבצעית תסמן למפקדים התקרבות חוליית נ"ט של האויב וחשיפתה, בדיוק כמו שווייז מתריעה על ניידת משטרה או מכשול בכביש. למפקדים ותיקים מערכת כזו נראית אולי כסוג של מדע בדיוני. אולם, בצבא סבורים שהעתיד כבר כאן. 

הרמטכ"ל כוכבי בסיור בצפון (צילום: דובר צה"ל)

מפקדי השטח הצעירים, מרמת מפקדי המחלקות ומפקדי פלוגות ועד מפקדי הגדודים והחטיבות, והמפקדים על יחידות מתמרנות, יקבלו, על בסיס המכשירים הטכנולוגיים והמפות הדיגיטליות שאיתם הם פועלים כבר היום בשטח, מערכת ניווט ממוחשבת, שתכלול את כל המידע המודיעיני הרלוונטי להם - אויב, קווי ראייה, עבירות בשטח וכו'.

נכון להיום, על בסיס הפיתוח של יחידה 9900 באגף המודיעין, שאחראית על תחום הלוחמ"ם (לוחמה מעושרת מודיעין), שמטרתה העיקרית להנגיש לדרג הטקטי את המודיעין שקיים בצה"ל במהלך הלחימה, המפקדים יכולים לתכנן את ציר ההתקדמות שלהם לפני ביצוע המשימה. אולם, בצבא מעריכים כי כבר בעתיד הקרוב הם יוכלו לעשות שימוש במערכת הניווט בזמן אמת. מפקד שיעשה שימוש במערכת יוכל לספק מראש תחזית מדויקת יותר לכאורה, בנוגע לזמנים שבהם הוא עתיד לבצע את משימותיו.

המפקד יקבל באמצעות מערכת הניווט המבצעית את האיומים העומדים בפניו, למשל - חוליות אויב, בתים וצירים ממולכדים. המערכת תתריע בפניו על נקודות לאורך הציר הנבחר, שבהן הוא נחשף לאיום נ"ט או לצלפים.

אלא שלצד היתרונות במערכת מהסוג הזה, יש מפקדים שמעלים חששות שמערכת ניווט חכמה יכולה גם לנוון את יכולות ההתמצאות של המפקדים בשטח. בצה"ל מדגישים כי בכל מקרה המערכת אמורה לשמש ככלי תומך החלטה וכי המפקד יידרש להפעיל שיקול דעת בשימוש במערכת. לפני כשבועיים נוסתה המערכת לראשונה בתרגיל החטיבתי של גולני.