נשיאה ה-40 של ארה"ב, רונלד רייגן, נהג להקליט חלק משיחותיו עם מנהיגי העולם. כעת, עשר שנים לאחר מותו, חמש שיחות מתפרסמות לארשונה. בין המנהיגים שהשיחות איתם הוקלטו, נמצאים ראש ממשלת ישראל מנחם בגין, נשיא סוריה חאפז אל אסד, ראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר, נשיר פקיסטן מוחמד זיא אל חאק, וראש ממשלת דומיניקה, מארי יוג'ניה צ'ארלס.

בשיחה עם בגין, ביקש רייגן מראש הממשלה הישראלי לדחות את נסיגת כוחות צה"ל מהרי השוף בלבנון עד שהצבא הלבנוני יתפוס את מקומו בפברואר 1983.

רייגן אמר לבגין: "לא רציתי לקיים את השיחה הזאת, אבל בימים האחרונים מאז הסכמת לדחות את הנסיגה חלה התקדמות משמעותית. אבל הלבנונים צריכים עוד כמה ימים כדי להיכנס להרי השוף, ואני בטוח שאתה מודע לטבח בכפר הנוצרי שם, ואני חושש מהלהטת הרוחות על ידי הסורים".

"לכן אני מבקש ממך את הדבר היחיד שאמרת לי לא לבקש: אתה יכול לדחות את הנסיגה במספר ימים כדי שהצבא הלבנוני יוכל להגיע למקום?"


קיווה שלא יתבקש לדחות שוב. בגין. צילום: ויקיפדיה

בגין: "רון, הרגע שוחחתי עם שר החוץ, שכעת הוא גם שר הביטחון. הוא חזר מלבנון. אני יודע שהפינוי צריך להתחיל הלילה...".

"אני אשוחח עם שר הביטחון ואז אחזור אליך. שתי הדחיות הקודמות, שקיבלנו בגלל שביקשת מאיתנו, ידענו שהן יעוררו תרעומת. כתוצאה מהניסיון הזה קיוויתי שלא שנצטרך לדחות שוב".

גם שיחה בין הנשיא האמריקאי לנשיא סוריה חאפז אל אסד הוקלטה. רייגן החזיק את אסד על הקו במשך 13 דקות בעוד הוא רוכב על סוסו בחוותו בקליפורניה.

בשיחה עצמה, אמר רייגן לדיקטטור מדמשק: "הרשה לי לברך אותך על בחירתך מחד לנשיאות סוריה".