הסערה בישיבת הממשלה על עסקת שחרור החטופים: השרים קיבלו מוקדם יותר היום (ראשון) סקירה על המגעים לעסקה המתגבשת, והישיבה יצאה משליטה כאשר שרי הליכוד התנגדו וקראו נגדו. כעת נחשף על ידי גורמים המעורים בדבר שאמרו ל"מעריב", כי המתקפה המסיבית הייתה יזומה ותוכננה מראש.

"נתניהו קיבל רגליים קרות": בישראל אישרו את דבריו של טראמפ | דיווח
הפור נפל: למרות המלצות צה"ל - ישראל בדרך לפרק את אונר״א
100 ימים בשבי החמאס בעזה: הפנים והשמות של החטופים

על פי יודעי דבר, מספר שרים מהליכוד התבקשו להתבטא בתקשורת נגד מרכיבי העסקה. הגורמים הבהירו, כי הדבר לא אומר שהשרים התבקשו לומר דברים שאיתם אינם מסכימים, אלא בעיקר התבקשו להבליט ולפרסם את עמדתם. כאמור, המתקפה תוקשרה היטב.

נזכיר כי המתנגדים מהליכוד היו השרים ניר ברקת, עמיחי שיקלי, ישראל כ"ץ, אבי דיכטר, יריב לוין, יואב קיש ומירי רגב. באשר לדבריהם, נזכיר כי שר המשפטים יריב לוין אמר בישיבה, כי המפתח שנקבע למספר האסירים על כל חטוף הוא "בלתי מתקבל על הדעת", והוסיף וציין כי "גם לא ייתכן שנשחרר אותם ליהודה ושומרון. צריך למצוא לזה פתרון".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: לשכת ראש הממשלה)

שר החינוך יואב קיש הוסיף בישיבה: "לא יכול להיות שזו העסקה. מה שפורסם בתקשורת לא נראה טוב בכלל. זה מטריד". השר מאיר פרוש אמר, "למה הדיון הזה עולה פה ולא בקבינט?", וקיש ענה: "זה חייב לעלות בממשלה. מה זאת אומרת?". השר ברקת הוסיף: "רק הממשלה היא הגורם המוסמך לדון בעסקה ולהחליט עליה. אסור לנו ללכת על עסקה חלקית. או שמחזירים את כולם או שלא מסכימים. אין חצי היריון. אחרת זה לא ייגמר".

עוד באשר לאמירות השרים בישיבה, קיש אמר: "אני דורש שלא תהיה עסקה נדיבה מידי. זה לא מתקבל על הדעת", וברקת הוסיף: "המפתח של יום הפוגה על כל חטוף הוא הזוי. בסיבוב הקודם על כל עשרה חטופים קיבלו יום הפוגה". לוין הסכים, ואמר: "זה מפתח שאסור להסכים לו". בנוסף, השרה גילה גמליאל זעמה: "במקום שנשמע בתקשורת, כדאי שיעדכנו אותנו ולא שנקבל עסקה ורק נגיע להצביע". 

ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר ברקת (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נזכיר כי ראש הממשלה נתניהו ענה לכלל הטענות: "הממשלה תגדיר את גבולות הגזרה ולא קבינט המלחמה. מי שיבנה את המסגרת זה הקבינט המורחב. ואז זה יגיע להחלטת הממשלה". לדבריו, ברקת ענה בזעם, כי "אין סיכוי שאחרי ארבעה חודשים נשאיר מישהו מאחור. חובתנו להחזיר את כולם. כולל את כל החיילים. עד אחרון החטופים. עסקה אחת כוללת שמחזירה את כולם. לצערי חמאס מריח ריח של חולשה מקבינט הקונספציה ומרשה לעצמו לנסות לסחוט אותנו".

נזכיר כי ברצועת עזה נמצאים כעת 137 חטופים, שנחטפו בשבת השחורה ב-7 באוקטובר.