המשך המלחמה בעזה והסדקים בקואליציית נתניהו ממשיכים להעסיק את התקשורת הבינלאומית בשאלה - עד מתי תשרוד ממשלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו? היום (שני) העיתון האמריקני "הניו יורק טיימס" העריך מה הם ארבעת השלבים להפלת הממשלה.

נתיב 1: התפרקות הקואליציה
הדרך הפשוטה ביותר להדיח את נתניהו מכיסא ראש הממשלה, כך על פי העיתון, היא פירוק הקואליציה בת 64 החברים, שהרכבי ראש הממשלה. על כן, עריקתם של חמישה חברים בלבד תמוטט את ממשלתו ותאלץ בחירה בתוך שלושה חודשים בלבד. "נתניהו עומד בראש מפלגת הליכוד, שזכתה ב-32 מושבים בבחירות האחרונות בנובמבר 2022. אך כדי להקים ממשלה, נתניהו נאלץ לצרף חמש מפלגות שונות, כולל שתי מפלגות מהימין הקיצוני", נכתב בעיתון.

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

"13 מושבים מוחזקים על ידי הימין הקיצוני ומשמרות כאופוזיציה ימנית בתוך הממשלה עצמה. סמוטריץ' ובן גביר אינם חלק מקבינט המלחמה, שכולל דמויות כמו בני גנץ וגדי איזנקוט, שהסכימו להצטרף לממשלה בזמן המלחמה לאחר ה-7 באוקטובר. סמוטריץ' ובן גביר התנגדו בחריפות לרעיון של הקמת מדינה פלסטינית, בשעה שהם מנסים לקדם התנחלויות בעזה לאחר המלחמה. אם סמוטריץ' ובן גביר היו עוזבים את הממשלה, אפשרות סבירה שנתניהו היה מסכים לרעיון הפסקת האש, מפלגת אופוזיציה אחרת, בהנהגת יאיר לפיד, יכלה להיכנס זמנית כדי להציל את עסקת החטופים, אבל לא כדי למנוע בחירות מוקדמות".

נתיב 2: אי-אמון קונסטרוקטיבי
"בממשלת הליכוד הנוכחית הצבעה שכזו היא אתגר גדול, שכן כל חבר מפלגה יכול להצביע. ההנהגה של הליכוד גם יותר שעל פי הסקרים הנוכחיים, המפלגה תפסיד מנדטים רבים". "יש סיבוך נוסף", טוען העיתון", שכן החוק הנורווגי, שמאפשר לשרים לעזוב את מושביהם בכנסת כדי להתמקד בעבודתם כשרים, כל מנהיג חדש בראש הליכוד, יצטרך להבטיח להם שיחזרו למושביהם, בתמורה לתמיכה.

בן גביר וחבריו לקואליציה בכנסת (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
בן גביר וחבריו לקואליציה בכנסת (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

נתיב 3: גנץ ואיזנקוט יעזבו את ממשלת האחדות
"גנץ ואיזנקוט, שני קצינים בכירים ונערצים, יכולים לעזוב את הממשלה בזמן המלחמה ולנסות להוביל את המערכת הפוליטית לקראת בחירות מוקדמות. אבל מאחר שלכל אחד מהם אין רוב, אף אחד מהם לא יוכל להפיל את הממשלה בעצמו. בהינתן שגם בחירות חדשות ידרשו קמפיין של לפחות 3 חודשים, נתניהו יישאר ראש הממשלה".

לטענת העיתון, "גנץ, שנחשב לפוליטיקאי הפופולרי ביותר בישראל, נחשב למי שמתבלט בשאלה - אם ומתי לעזוב את הממשלה, בזמן שאיזנקוט היה ביקורתי יותר כלפי הממשלה במהלך במלחמה".

בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
בני גנץ, גדי איזנקוט (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

נתיב 4: מחאה אזרחית
זה החלק "הסביר ביותר", טוען הניו יורק טיימס. "המחאה הכוחנית תחדש את עצמה, והמחאות נגד ראש הממשלה, שפילג את ישראל במשך כמעט תשעה חודשים, תתחזק. המלחמה יצרה סוג של אחדות, אבל כבר עכשיו היא מתערערת בנושאים שונים כמו החטופים, היום שאחרי המלחמה, ומה לעשות בנוגע לעזה ולפלסטינים כשהמלחמה תסתיים".

"אם גנץ ואיזינקוט יעזבו את הממשלה, השאלה תהיה באיזה מידה יריביו של נתניהו ומשפחות החטופים יציפו את הרחובות". עוד נכתב כי "הנשיא ביידן יעמוד בפני דילמה, מכיוון שהצעתו לפתרון שתי המדינות לאחר המלחמה נדחתה על ידי נתניהו וגם תלויה בממשלה החדשה שתקום לאחר הבחירות. אך גם בכירים אמריקנים מציינים שעימות ישיר עם נתניהו כנראה יהיה בלתי פרודוקטיבי, ויחזק את הקמפיין שלו בתוך הליכוד ובארץ בכלל, כמחסום למדינה פלסטינית".