ח"כ עמית הלוי, חבר בוועדת חוץ וביטחון, שוחח הבוקר (ראשון) עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM על המשך הלחימה ברצועת עזה, שנמשכת כבר 135 ימים, כאשר יותר מ-100 חטופים עדיין נמצאים בשבי החמאס.

"ישראל דוחה תכתיבים בינלאומיים": נתניהו במסר לארה"ב
מאחורי גבה של ישראל: תוכנית העל להקמת מדינה פלסטינית יוצאת לדרך | דיווח

לדבריו, "המחויבות המוסרית עליונה, היא לא מוטלת בספק, וברור שיש גבולות במו"מ עם הארגון הרצחני והברברי הזה. אני חושב שכולם עושים כל מה שאפשר, הדבר המרכזי שצריך לעשות לפי דעתי זה להכות בהם שוק על ירך, ראינו שזה הוכיח את עצמו. כל הדברים האחרים על השולחן. אני חושב שהדברים נאמרו אתמול על ידי ראש הממשלה, ברור שלכולם יש מחיר, זה ברור לגמרי, זו לא מערכת שאין לה גבולות, לא חושב שיש על כך מחלוקת. וברור שהמחויבות המוסרית ראשונה במעלה, ומכאן צריך לעשות את הדבר הכי נכון למען ביטחון ישראל. על כף המאזניים מונחים גם ביטחונם של 10 מיליון אזרחי ישראל, הכול צריך להישקל. השיקולים די ברורים לכל אזרח, אף אחד לא רוצה שהחמאס יצא מפה עם ניצחון מלא והשלכות ארוכות טווח".

באשר לטענה כי אם חמאס לא ייסוג מהעמדות, זאת אומרת שמוותרים על 134 אנשים, השיב: "אף אחד לא מוותר, אנחנו בתוך מלחמה. אחים שלנו שם נלחמים בשביל להשיב את החטופים ולחסל את החמאס, זה לא וויתור. אם חמאס אומר 'תיסוגי מירושלים ותל אביב', ברור שיש גבול. לכולם יש גבול. ברור גם שהדרך המרכזית שאנחנו צריכים לדבר עם החמאס זה להכות בהם, כיוון שזו השפה היחידה שמבחינתם מותרת". 

הלוי נשאל האם יכול להיות ניצחון במידה וימותו עוד חטופים בשבי, וענה: "אני לא חושב שזו שאלה של מינון, זו שאלה של להבין לעומק את האויב שאתה מולו. צריך לעשות את הדבר, שכמובן החטופים האלו שנבגדו והופקרו על ידי מדינת ישראל, מדינת ישראל מחויבת להם באופן מלא, אין שום באלה בעניין הזה בכלל. אני מצטמרר ובלתי נתפס בעיניי שהאחים והאחיות שלנו שם, במרחק של ק"מ בודדים ואנחנו כאן יושבים. בתוך המצב הבלתי נסבל הזה, אנחנו צריכים לעשות את הדבר הכי נכון. אני לא רואה פה עניין של מינון, אני רואה עניין של אסטרטגיה. אני אומר במה יש לי ביקורת על הממשלה ועל צה"ל, אני חושב שהמערכת המבצעית צריכה להשתנות, את פילדלפי היה צריך לתפוס בשמונה באוקטובר, לחתוך את הרצועה לחמישה חלקים".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "הצורך לשלוט במרחב שליטה מלאה כמו שעשו גורמים שבאמת נלחמו בטרור והכריעו אותם עד הסוף, פירוק המסגרות של החמאס כמו שאומר הרמטכ"ל ודובר צה"ל כל פעם, הוא דבר לא מספק. אנחנו נישאר עם עשרות אלפי מחבלי חמאס. כדי להכריע צריך לשלוט בסיוע האזרחי, בוודאי שבמקורות האנרגיה, במקומות שצריך, נניח מבחינה הומניטרית, צה"ל יחלק, צה"ל יחבר. אנחנו חייבים להכניס את היד יותר לעומק ברצועת עזה, אחרת זה לא ייגמר. יהיה קשה מאוד לכסח את הדשא שוב ושוב, בלי לעקור את השורשים".

הלוי הגיב לדבריו של יו"ר ההסתדרות ארגנון בר דוד שקרא לבחירות: "אני אומר קודם כל שיש מלחמה עכשיו, אני לא חושב שהאמירה הזו בזמן מלחמה היא דבר ראוי. אנשים כנראה לא חיים את המלחמה. לא קוראים לפיטוריי ראש ממשלה באמצע מלחמה. יש מצבים מאוד קיצוניים, אנחנו בתוך מלחמה, הייתי מצפה שלפיד וליברמן שיצטרפו לקבינט המלחמה לכל הפחות. אנחנו באירוע רב זירתי, ישראל תחת חרם אנטישמי, אין אוניה אחת שעוברת, לא היה דבר כזה. מעל חמישים אחוזים מהסחר של ישראל, זו משמעות גדולה למשק הישראלי". 

עוד נשאל האם הוא מחברי הכנסת של הליכוד שאומרים בשקט 'שראש הממשלה יצטרך ללכת בסיום המלחמה', ועל כך הגיב: "אני חושב שאת הדיון הזה צריך לעשות בסוף המלחמה. יש דבר שצריך לשבח את ראש הממשלה עליו, הוא עומד מול פרץ של פלסטיניזציה של האזור, שזה הלחץ הגלוי של הממשל האמריקני, זה דבר שיכול להוביל לאסון למדינת ישראל. וודאי שצריך להציג תוכנית חלופית, אבל דווקא נתניהו אומר את עמדתו והוא אומר 'אנחנו לא מוכנים לקבל מדינה במובן הקלאסי', הוא מדבר על מדינה מפורזת, בלי יכולות. הוא אמר את עמדתו. אני חושב שכל שלטון ריכוזי שבעצם נותן לפלסטיניות להרים ראש, שהפכה להיות עם מדומיין לחלוטין, הכול בשביל לנגח את ישראל, הדבר הזה הוא אסון למדינת ישראל".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM