בליכוד פרסמו היום (רביעי) תגובה חריפה למסקנות ועדת החקירה לאסון מירון, שפורסמו הבוקר בדו"ח, ותקפו את הממשלה הקודמת על ה"התרסה הפוליטית", כביכול, בהקמת ועדת החקירה.

מסקנות חמורות בדו"ח מירון: אחריות אישית לנתניהו, צעדים נגד אוחנה ושבתאי | הציטוטים המלאים

"אסון מירון הוא אסון טראגי. ליבינו עם משפחות הקורבנות. בפועל הממשלה כבר יישמה מסקנות מתבקשות והאירוע האחרון במירון התנהל עם קהל גדול וללא דופי. הממשלה תבחן את הצורך בהפקת לקחים אופרטיביים נוספים כדי למנוע הישנות של אסון מעין זה", נכתב בהודעה.

עוד נכתב, "עם זאת, צר לנו על כך שלראשונה בתולדות המדינה הממשלה בראשות בנט ולפיד הקימה ועדת חקירה נגד קודמתה בימין הפוליטי, ושחבר מרכזי בוועדה הוא מקורבו של לפיד, שלמה ינאי, שקיבל הצעה ממנו למקום ברשימת ״יש עתיד״ לכנסת. זוהי התרסה פוליטית מובהקת לחלוטין. הניסיון הציני והמכוון של לפיד להפוך את אסון מירון לכלי ניגוח פוליטי - לא יצלח".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חבר ועדת החקירה לאסון מירון שלמה ינאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חבר ועדת החקירה לאסון מירון שלמה ינאי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה, מסר ואמר כי "מאז אסון מירון, אני נושא עימי את צער המשפחות, אלה שניחמתי במהלך השבעה ואלה שלא, על אובדן יקיריהן. בשעה זו, מחשבותיי נתונות להם. מסקנות הוועדה אינן מהוות סגירת מעגל, אלא כי אם פתיחת הפרק החשוב ביותר — תיקון המצב כך שאסון כזה לא יקרה שוב. לא במירון ולא באף מקום אחר בישראל".

"כפי שתואר בדו"ח, מדובר בכשל ארוך שנים בהסדרת האירוע ובתשתיות המקום, אך האסון קרה במשמרת שלי כשר הבט"פ, ועל כן יש לי אחריות. אלמד את הדו"ח ואפעל ככל יכולתי להפיק ממנו את הלקחים הדרושים״, הוסיף. 

ברקת נגד נתניהו: "מנהיגות אחראית צריכה לקחת אחריות"

מנגד, ח"כ טלי גוטליב כתבה כי "אני חברת ליכוד. ואינני מסכימה עם תגובת הליכוד המקוממת למסקנות וועדת מירון. 45 אנשים נהרגו באסון מירון. ברור שיש אחריות לגורמים רבים. ברור שחובה להפיק לקחים. מוטב למי שניסח את הודעת הליכוד להסתפק בהבעת צער עמוק, והתחייבות ללימוד המסקנות לעומק. ברור כשמש שרוה״מ לא אשם, אך הוא אחראי מעצם היותו רוה״מ. מי שאשם הוא בגץ שביטל את החלטות הפקעת ההר ע״י הממשלה, ואין סיכוי שבגץ ייקח אחריות. שנדע ימים טובים".

השר ניר ברקת: ״מנהיגות אחראית צריכה לקחת אחריות כדי להפיק לקחים ולמנוע מחדלים עתידיים. זו טעות קשה להפוך את ועדת החקירה של אסון מירון לאירוע פוליטי. מדובר באסון כבד עם מחירים קשים מאוד בחיי אדם וכדי למנוע אסון נוסף חובת נבחרי הציבור ללמוד מועדת החקירה ולהפיק לקחים. לתפישתי, נבחרנו כדי לשרת את הציבור ולדאוג לביטחונו ולשלומו. מוטלת עלינו החובה לקחת אחריות על החלטות שקיבלנו וליישם את המסקנות שיבטיחו שהמחדלים לא יחזרו על עצמם שוב״.

ח"כ אלי דלל: "אם אין משהו טוב, חכם, מנהיגותי להגיד - עדיף לא להגיד כלום". ח"כ צבי סוכות: "כמי שהגיע להר בעשרות השנים האחרונות, לצערי אני יודע לומר שהסמוך והחפיף היו הסמל המארגן של מירון בלג בעומר. חוסר סדר משווע, יחד עם דחיפות ובלאגן במדרגות צרות ומחליקות היו השם השני של אירועי מירון. הניסיון להגדיר את מסקנות וועדת החקירה כפוליטיות עצוב, מכעיס ומזלזל בעשרות הקרבנות".

שר הפנים משה ארבל: ״אני קורא לדובר הליכוד לחזור בו מהתגובה המבישה ביחס לוועדת החקירה לאסון מירון ומסקנותיה. על כולנו לכבד את ההרוגים ומשפחותיהם ולהבטיח שנעשה הכל ליישום מסקנות הועדה במלואן להציל חיי אדם״.

משה ארבל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משה ארבל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: "המסקנה ברורה - מי שלא ידע, מי שלא לקח אחריות ומי שמתעסק יום יום, שעה שעה, בפוליטיקה קטנה על חשבונם של מיטב בנינו ובנותינו שלחמו ונלחמים בשדה הקרב , לא ראוי להמשיך ולהנהיג את מדינת ישראל אפילו לא דקה אחת נוספת". 

יו"ר חוג נאמני חירות בליכוד והפורום לצדק חברתי, גיל שמואלי: "הודעת הליכוד ביחס למסקנות הועדה הממלכתית לחקירת אסון מירון היא בושה וחרפה ונסיון ציני להפנות עורף לממצעים ולעובדות וזאת אחרי 3 שנות עבודה וחקירה  ובשעה שהמשפחות השכולות שאיבדו את יקיריהם ממתינות למסקנות וללקיחת אחריות. צר לנו כי הצוות המייעץ ליו"ר התנועה בחר לבזות את זכר הנספים ולפגוע בכבודם של אלה המבקשים אמת וצדק. הפוך לגמרי מין המסורת והיחס של מורנו מנחם בגין ויצחק שמיר לוועדות חקירה קודמות. נשמתם עדן . הודעת הליכוד פוגעת במפלגה וגורמת לאובדן אמון ותמיכה הן מציבור בוחרי הליכוד והן מהציבור הכללי". 

גם הפרשן החרדי אריה ארליך הצטרף לביקורת וכתב כי "אחרי הודעת הליכוד המופקרת היום, הבזה לחיי אנשים, הולכת ומבססת אצלי ההכרה: נתניהו לא כשיר יותר לתפקידו. שלוש שנים ישבו ארבעה חברי ועדה, אחת מהם נפטרה במהלך העבודה, קיימו 134 דיונים, חקרו מאות עדים, עשו את מלאכתם ביושרה ובהגינות. בא נתניהו ובמופע של ניתוק, אטימות והפקרות זורק את המסקנות לפח. איזה ביזיון. איזה חוסר מנהיגות".