ראש האופוזיציה ויו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד מתח הבוקר (חמישי) ביקורת חריפה על השרים בני גנץ וגדי איזנקוט ("המחנה הממלכתי") וקרא להם לצאת מהממשלה. "הם מחזיקים בחיים ממשלה לא לגיטימית וכושלת. על שום דבר הם לא משפיעים אז לכו הביתה ותנו לנו לעבוד בלהפיל את הממשלה הזו", אמר בשיחה שקיים עם אודי סגל וטל שלו ב-103FM. בנוסף קרא לבצע עסקת חטופים מידית ומתח ביקורת קשה על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שימוש באלות וביצוע מעצרים: בארה"ב משיבים מלחמה להפגנות השנאה נגד ישראל
צריך לנצל את שבירת "מחסום הפחד" הישראלי ולהוציא את משמרות המהפכה מסוריה

בפתח השיחה נשאל לפיד מה היה עושה אם היה עכשיו ראש ממשלה. על כך השיב: "הייתי מפסיק את הלחימה, דוחה את רפיח ועושה את העסקה ומחזיר את החטופים. הממשלה הזו הפקירה אותם, חובתה להחזיר אותם. האחריות על ראשם והם צריכים לחזור הביתה. יש לחימה, אין מלחמה בעזה, אז בעצם מבקשים משהו שהוא בכלל אינטרס ישראלי. רצוי לא להיכנס לרפיח לפני שתסגור עם המצרים הסדר מאורגן על ציר פילדלפי, על מעבר רפיח, מה שהממשלה לא עושה כרגע, כי המצרים רוצים שהרשות הפלסטינית תהיה חלק מהניהול של המעבר ואתה צריך לפנות 1.3 מיליון בני אדם צפונה, אז ממילא אין עכשיו מלחמה, אז תעשה עסקה ותחזיר את החטופים. זו חובתך, זה הדבר היחיד שמצדיק את קיומה של הממשלה הזאת שגם ככה הייתה צריכה ללכת הביתה, אז מה הייתי עושה? זה מה שהייתי עושה".

עוד אמר לפיד, כי "מעבר לזה, יש סדרה של דברים שהממשלה צריכה לעשות ולא עושה, כמו לנהל נכון את הסיוע ההומניטרי, לקבוע תאריך להחזרת המפונים לצפון, להציג תוכנית מסודרת ל'יום שאחרי', כמו להגיד לסעודים ולאמריקאים 'בואו נתחיל לדבר על מה אנחנו רוצים שיהיה במזרח התיכון', בטח מול האיראנים, כמו לשנות את כל מדיניות החוץ וכל תפיסת ההסברה שלנו ובעיקר להקים ממשלה אחרת, זה מה שהייתי עושה".  

כשאתה מדבר על הפסקת המלחמה, חמאס אולי לא היה משחרר את כל החטופים, הוא היה משתמש בדבר הזה כניצחון על ישראל. במהלך כזה של עסקה מקיימים את מדיניות ישראל בכל השנים האחרונות של הרתעה כאילו של חמאס, החלשה של חמאס, אבל השארתו בשלטון. 
"זו פרשנות מאוד מורכבת לדבר הפשוט, בסוף לירי אלבג צריכה לחזור הביתה, בדיוק בגלל הסיבות שאתה תיארת, החרדה של ממשלת הימין על מלא עאלק, שאולי מישהו יגיד שהם לא ממשלת ניצחון מוחלט - לא מחזירים הביתה את הרש ואת לירי ואחרים. מי שאתה יכול להחזיר, תחזיר ואז תמשיך לנסות עד שתחזיר גם את האחרים. הם מתים שם, כל יום הם מתים שם".

אלי אלבג, אבא של לירי אלבג (צילום: צילום מסך, מטה המאבק להשבת החטופים)
אלי אלבג, אבא של לירי אלבג (צילום: צילום מסך, מטה המאבק להשבת החטופים)

יש מי שאפשר להחזיר עכשיו והממשלה לא מחזירה?
"אני חושב שבדצמבר היינו על סף עסקה והיה צריך לעשות אותה והתברברו וניסו להשיג עוד הישג, ומפחדים מבן גביר ומסמוטריץ' ומתעסקים בפוליטיקה במקום במהות. המלחמה הזו היא הדבר הכי נורא שקרה לעם ישראל ולמדינת ישראל, והדבר הכי נורא בתוך הדבר הכי נורא אלה החטופים וזה שהם עוד לא בבית. כל ההסתבכויות האלה ו'אולי חמאס יגיד', את חמאס אנחנו נצטרך להרוג, את יחיא סינוואר צריך להרוג, את מוחמד דף צריך להרוג, צריך להשמיד את גדודי חמאס, אבל את זה אתה תעשה במהלך של שנים, במהלך מורכב. 15 שנה שילמת להם, עזרת להם, סייעת להם, עכשיו מבקשים ממך דבר אחד. קודם כל תחזיר את החטופים וננצח אותם בתהליך מורכב".

"אי אפשר לנצח אותם עד שאתה לא מגדיר מה יהיה במקומם", המשיך ראש האופוזיציה. "מה הבעיה הגדולה של הצבא? הצבא יצא למלחמה בלי שהגדירו לו את מטרות המלחמה, ולא הגדירו לו את מטרות המלחמה מסיבות פוליטיות כדי לא להגיד חס וחלילה שבמינהל האזרחי של עזה ב'יום שאחרי', הרשות הפלסטינית תהיה חלק ממנו, כי לך תדע מה יחשוב סמוטריץ'. על השטות הזו, אם לא מגדירים לצבא מה המטרה שלו, אז איך יש ניצחון אם אתה לא יודע מה מטרת המלחמה? כל העסק הזה לא מנוהל כי זו ממשלה לא כשירה והיא צריכה ללכת הביתה. היא לא תצליח לנהל את המלחמה הזאת".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד (צילום :עידו רימון)

לגבי איזנקוט וגנץ. הם מספרים לנו שיש להם השפעה אמיתית על מה שקורה ובעיקר על המשא ומתן עם החטופים. 
"אז איפה החטופים? בסופו של דבר, הרי זה אפילו לא היה סוד שנתניהו משך אליו את הסמכויות והוא עושה מה שהוא רוצה. בסוף יש איזשהו מבחן תוצאה, אם אתה מסתכל ואין חטופים והצבא לא באמת נלחם עכשיו בתוך עזה, ובצפון, קרוב למאה אלף אזרחים... הייתי בצפון השבוע, אתה עומד בכפר גלעדי, מסתכל מהמרפסת על יישוב ריק והייתי בקרית שמונה המופצצת, עיר רפאים, על מה הם משפיעים?" 

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)

אולי בשביל הרגע האחד, אם תיווצר הזדמנות לעסקה ולהגיד לנתניהו 'די, זה מה שעושים עכשיו'.
"ההמתנה לרגע האחד הזה מחזיקה את הממשלה הזאת בחיים כבר חצי שנה. נתניהו היה צריך ללכת הביתה ב-8 באוקטובר. כל אדם הגון היה מתפטר ב־8 באוקטובר, אומר 'כשלתי, פשעתי, גרמתי לאסון הכי גדול על עם ישראל, אני הולך הביתה'. במקום זה, הם נכנסו לממשלה ומחזיקים אותה בחיים חצי שנה ואסון רודף אסון ותקלה רודפת תקלה, ומחזיקים בחיים ממשלה לא לגיטימית וכושלת, אז יש גבול כמה זמן אפשר לשמוע את ההסבר הזה של 'המשפיעים מבפנים'. משפיעים מבפנים זה הדבר שאומר כל אדם שלא רוצה לצאת. הם צריכים לצאת משם, הממשלה הזאת צריכה ללכת הביתה כי האירוע לא מנוהל. ואני רוצה להזכיר, כל הדברים שהם אמרו שהם ישפיעו עליהם, ממינויים בכירים, דרך התקציב, על שום דבר הם לא משפיעים, אז לכו הביתה. תנו לנו לעבוד בלהפיל את הממשלה הזאת".

הייתה אמורה להיות לך אתמול פגישת עדכון ביטחוני עם רה"מ והיא נדחתה. 
"כן, להיום בערב". 

אתה חושב שיש סיבה שרה"מ דוחה את העדכון הביטחוני?
"אני חושב שראש הממשלה צריך לקיים את החוק. לא שיש לי בעיה להשיג עדכון על מה שקורה, בכל זאת יש כלים, אבל עדיין, סוג חילופי הדברים שיש בין ראש ממשלה לראש אופוזיציה, ששניהם חשופים לאותם חומרים מודיעיניים, יש בו חשיבות. אני הקפדתי מאוד כשהייתי ראש ממשלה והוא היה ראש האופוזיציה, לקיים את זה. זה לא מועדון חברים, זה מוסד ישראלי שמתקיים בדמוקרטיה. ראש הממשלה הזה, כל החובות הדמוקרטיות זרות לו, אז גם זו זרה לו. זה לא הדבר הכי חשוב שהוא לא מנהל".

האמריקאים מנסים למכור למזרח התיכון איזושהי עסקה גדולה עם סעודיה שתכלול נורמליזציה, שתכלול גם איזושהי התחייבות ישראלית כלשהי לשתי מדינות או למדינה פלסטינית בעתיד. גם בזה אתה מעורב? 
"כן, ותומך". 

זאת אומרת שאם נתניהו יבוא עכשיו ויציג הסכם נורמליזיציה עם סעודיה, אתה תתמוך בזה?
"אני אתמוך בזה. לא צריך להיות בממשלה בשביל זה, אבל אפשר לתמוך בזה. מה שטוב למדינת ישראל, אני אתמוך. העסקה הזאת, קיבלנו דווקא הדגמה בהתקפה האיראנית לחשיבות של עומק אסטרטגי ושל שיתוף פעולה, גם עם האמריקאים ובטח עם מדינות במזרח התיכון. זה משהו שבמשך שנים ישראל שאפה לו ודווקא מסיבות רעות, קרה, וצריך היה לטפח אותו וצריך עדיין לטפח אותו. אני לא חושב שזה יכול לקרות עם הממשלה הנוכחית, כי הדרישה הכי בסיסית גם של הסעודים, אבל גם של האמריקאים במובן מסוים, זה שממשלת ישראל תגיד מה החזון שלה ליהודה ושומרון ולעזה, ועם איזה פלסטינים היא כן מוכנה לדבר, ואת זה הממשלה הזו לא יודעת לעשות ובגלל זה היא מחמיצה לנו הזדמנות היסטורית".

"יכולה הייתה להיות פה הזדמנות היסטורית, במקום זה מה שנראה כרגע שמתפתח זה שהאמריקאים והסעודים יכתבו נייר מסגרת על היחסים ביניהן ועוד נייר מסגרת למגירה על מה צריך לעשות עם מדינת ישראל, ואנחנו מחמיצים הזדמנות להיות מעורבים, להשפיע על הסכם המסגרת הזה, להגיד את דעתנו. במקום זה, מסתובב דרמר בוושינגטון וכולם אומרים לו 'אתם מוכרחים להגיד מה אתם רוצים שיקרה, אם אתם רוצים להיות מעורבים בתהליך'. זו לא דרך לנהל את זה". 

לגבי איזנקוט וגנץ. 
"אני מחויב להמשיך לעבוד, בוקר, ערב, צהריים, לילה, מתי שצריך, בשביל להוציא אותם מהממשלה הזו, ואז לעשות הכל בשביל שהיא תיפול". 

אותה ממשלה של 7 באוקטובר עדיין נמצאת במקום. 
"בחודשיים הראשונים, גם חברי הליכוד הסתובבו בתחושות קשות ואמרו לעצמם 'זה אסון ואנחנו גרמנו לו ואנחנו אשמים', אבל העובדה שגנץ ואיזנקוט היו בממשלה גרמה להם לאט לאט לחזור לעצמם. זה בעיניי חטא חמור מאוד וחבל מאוד שזה קרה וחבל מאוד שהם שם. גם לא משפיעים וגם הופכים את הממשלה הזו ללגיטימית, היא לא לגיטימית. הוא (נתניהו) צריך ללכת הביתה בשביל מדינת ישראל, בשביל להציל את מדינת ישראל מהתפרקות פנימית, מכאב אין סופי ומפגיעה חמורה מאוד גם בביטחון, גם בכלכלה". 

מי שהולך הביתה זה ראש אמ"ן אהרון חליוה ושר האוצר סמוטריץ' אומר שהרמטכ"ל הוא לא זה שצריך לעשות את המינויים הבכירים בצמרת צה"ל. מה דעתך?
"מי אז יעשה את המינויים הבכירים בצמרת צה"ל, סמוטריץ'? כי הוא רוצה למנות את החברים שלו? חוסר הבושה שלהם תמיד עוצר נשימה מחדש. אצל חליוה, במכתב ההתפטרות שלו, הופיע משפט ש'אין סמכות בלי אחריות', כנראה משפט בעברית שהממשלה הזו לא הבינה. הסמכות העליונה היא של הדרג המדיני. חליוה עשה נכון שהתפטר, בסוף זה כישלון מודיעיני שאין שני לו וטוב עשה שהתפטר, אבל הראשון שצריך להתפטר, קוראים לו נתניהו וכל האחרים זו הממשלה שלו, הסמכות שלהם, האחריות שלהם". 

ומה עם הרמטכ"ל?
"וגם, הצמרת הביטחונית כבר אמרה שהיא תתפטר, אבל קודם מי שצריך להתפטר זה נתניהו, אחרת הוא סתם ינצל את ההזדמנות למנות אנשים שיגידו שהוא לא צריך להתפטר. זו הזדמנות שאסור לתת. הם צריכים ללכת הביתה. עם ישראל באזור אסון וצריך לחלץ אותו".