מועצת הביטחון של האו"ם אישרה היום (שני) פה אחד את הסרת הסנקציות על איראן, כפי שהוסכם במו"מ בין המעצמות לרפובליקה האיסלאמית. ההחלטה תיכנס לתוקף בעוד 90 יום. עם זאת, המועצה תוכל לחזיר אותן על כנן אם טהרן תפר את ההסכם.



על פי ההסכם, בתמורה להסרת הסנקציות שהוטלו על ידי האו"ם, ארצות הברית והאיחוד האירופי, איראן התחייבה להגבלה ארוכת טווח על תכנית הגרעין.



על פי החלטת המועצה, הסנקציות לא יוסרו לפני שפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יגישו דוח המאשר שאיראן נקטה בצעדים מסוימים המפורטים בהסכם.



גם האיחוד האירופי אישר את ההסכם ואיטלו לקונגרס האמריקאי יש 60 יום לעבור על ההסכם ולהחליט אם לקבלו או לדחות אותו, דבר שיגרור וטו מצדו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה.



החלטת מועצת הביטחון מאפשרת אספקה של טכנולוגיית טילים בליסטים ונשק כבד כמו טנקים ומסוקי תקיפה לאיראן באישור המועצה, אולם ארצות הברית כבר הודיעה שתטיל וטו על כל הצעה כזאת.



אם איראן תפר את ההסכם, יוחזרו הסנקציות לתוקף. מועצת הביטחון, תוכל, תוך 30 יום, לקבל החלטה להאריך את הסרת הסנקציות, אחרת הן יוחזרו באופן אוטומטי. על פי ההסכם, רוסיה וסין לא יוכלו להטיל וטו על ההחלטה. 


לפני ההצבעה במועצת הביטחון, יצא בכיר איראני נגד ההחלטה. מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי, צוטט בסוכנות הידיעות תסנים כאומר שההחלטה מועצת הביטחון אינה מקובלת.
 
"חלק ההחלטה נוגדים את הקווים האדומים של איראן, בייחוד במה שקשור ליכולותיה הצבאיות. לעולם לא נקבל אותה", אמר ג'עפרי.