המשבר בין ישראל ושבדיה הולך ומחריף: ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף הערב (חמישי) את שרת החוץ השבדית, מרגוט וולסטרום, בהתייחסו לדבריה על כך שיש לחקור את ישראל בשל חשד להוצאה להורג של פלסטינים ללא משפט, ואמר: "זו אמירה שערורייתית, לא מוסרית, לא צודקת וטיפשית",.

נתניהו אמר את הדברים בירושלים מהלך מפגש שנתי עם תא הכתבים הזרים בישראל. "אנשים מגנים על עצמם מפני תוקפים שרוצים לרצוח אותם בסכין והם יורים בתוקף. למה סן ברנרדינו זו לא הוצאה להורג ללא משפט? למה מה שקרה בפריז לא דומה? זה מייחד לרעה את ישראל. זה אבסורד, זה שערורייתי וזה טיפשי", אמר ראש הממשלה.

נתניהו אף התייחס לחוק העמותות שעורר מחלוקת ציבורית, ואמר כי לא מדובר בחוק אנטי דמוקרטי: "
אני לא מבין כיצד יתר שקיפות היא אנטי דמוקרטית. איך גילוי של מימון מצד ממשלות זרות הוא בלתי דמוקרטי? אני חושב שזאת דרישה מובנת מאליה בכל דמוקרטיה".

"זאת לא רק דעתי", אמר נתניהו, "אני מחזיק כאן בהחלטת בית הנבחרים האמריקני מלפני שנה: גילויים של תשלומים זרים לעדים בבית הנבחרים במקרה של עד המופיע שלא במסגרת ממשלתית: הצהרה כתובה של העדות המוצעת חייבת לכלול קורות חיים וגילוי של כל מענקים פדרליים או חוזים או חוזים ותשלומים שמקורם בממשלה זרה שהתקבלו בשנה הקלנדרית הנוכחית או בשתיים שקדמו לה. לא מדובר ב-50 אחוז, אלא בכל אחוז שהוא, דולר אחד! דולר אחד מכל ממשלה זרה צריך להיות גלוי. ואז אומרים שהגילוי יכלול את הסכום ואת המדינה שעומדת מאחורי כל תשלום או חוזה שמקורו במדינה זרה והוא נוגע לנושא הנדון". 

אתמול תקף גם משרד החוץ את דברי השרה השבדית, והחליט שוולסטרום וסגנה לא יורשו לבקר בישראלסגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי (הליכוד), אמרה במהלך סיור של צוערי משרד החוץ ביהודה ושומרון, כי "לצערי יש מדינות שעוד לא מבינות את האיום כמו שבדיה, ששרת החוץ שלה מיטיבה להתבטא באמירות מעוותות שמסרבות לראות את המציאות. מדינת ישראל לא תקבל ביקורים רשמיים משבדיה".

בסוכנות הידיעות השבדית דווח כי וולסטרום אמרה בדיון בפרלמנט, כי "חיוני שתהיה חקירה יסודית ואמינה בנוגע למותם של הפלסטינים הללו כדי להבהיר את הנושא וכדי שיהיה דין וחשבון". ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "בהצהרותיה חסרות האחריות וההזויות, שרת החוץ השבדית נותנת רוח גבית לטרור ובכך מעודדת אלימות".

בעקבות דבריה של וולסטרום, פנה אתמול גם יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, בקריאה לבטל את אגודת הידידות הפרלמנטרית ישראל-שבדיה. במכתבו כתב ביטן כי "לאור ההתנהלות החמורה של ממשלת שבדיה, בהובלת שרת החוץ, שמדי שבוע מביאה מחדש את המושג תמיכה בטרור לשיאים החדש, יש להורות על ביטול אגודת הידידות ישראל-שבדיה, לחדול מחילופי משלחות פרלמנטריות ומכל פעילות עמם". 

לדברי ביטן, מדינות יצטרכו להרוויח ביושר את הכינוי 'ידידות של ישראל'. "ההתנהלות השבדית מעידה באופן ברור כי שבדיה אינה ראויה להיקרא עוד ידידה של ישראל". הוא האשים את השרה בכך שבהתבטאויותיה היא מעניקה תמיכה בלתי מסויגת לגל הטרור המתחולל בישראל בתקופה האחרונה, מציבה את הטרוריסטים בצד הקורבן ובכך מעודדת את שנאת ישראל בעולם.