ח"כ אביגדור ליברמן הסכים להצעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וצפוי לקבל לידיו את תיק הביטחון ותיק העלייה, כפי שרצה מלכתחילה. כזכור, השניים נפגשו היום (רביעי) בשעה 16:00 לפגישה שארכה כשעה וחצי, ובסיומה דווח על אווירה חיובית. 



מיד לאחר שלשכת ראש הממשלה הודיעה כי ליברמן מוזמן לפגישה אצל נתניהו, מיהרו מרבית השרים הבכירים של הליכוד לברך על כך וקראו לליברמן לסיים את המשא ומתן בתוך זמן קצר, שכן הם רואים בו שותף טבעי לקואליציה של הליכוד ומעדיפים אותו על פני יעלון. קודם לפגישה עם ליברמן, נועד ראש הממשלה נתניהו לשיחה עם שר הביטחון יעלון. לגבי שיחה זאת, נפוצו שמועות כי נתניהו הודיע במהלך השיחה ליעלון על כוונתו לקחת ממנו את משרד הביטחון, אך משני הצדדים הודיעו כי הנושא כלל לא עלה בשיחה, וכי השיחה זומנה לצורך עדכון ביטחוני שוטף. עם זאת, הדגישו בליכוד, כי ברור שסוגיית תיק הביטחון היא נושא מרכזי בפגישה בין שני הצדדים. כעת, כאמור, מתגלה כי תיק הביטחון עלול להילקח מיעלון. 

 


 כל הדרמה הפוליטית החלה לאחר מסיבת העיתונאים של ליברמן, בה אותת לראש הממשלה כי הוא מוכן לשבת ולדבר על האפשרות לכניסה לקואליציה. נתניהו הרים טלפון ליו"ר ישראל ביתנו, והשניים קבעו להיפגש כבר היום. כאן החל הניסיון הנוסף של נתניהו להגדיל את הקואליציה, שעומדת כעת על 61 חברי כנסת בלבד. כזכור, ליברמן אמר במסיבת העיתונאים שכינס בשעות הצהריים כי "אם זה נכון שהוצע לנו ביטחון, עונש מוות למחבלים, רפורמה פנסיונית ונושאים אחרים, זאת הצעה רצינית ומכובדת ויש על מה לדבר". השר יריב לוין, אחד משושביני ההסכם, שהיה בפגישה, אמר לפניה: "אני חושב שהדבר החשוב הוא שמתקיימת פגישה בין ליברמן לראש הממשלה, אחרי חודשים ארוכים של ניסיון להגיע למצב הזה. ישראל ביתנו צריכה להיות חלק מהממשלה, זה היה רצונם של 67 חברי הימין, ואני חושב שאם נצליח להגיע להסכם, הדבר הזה יהיה מצוין, השאלות האלה פתוחות, והן הובאו לפתחם של שני האישים".
"אני לא יכול לומר מה תצורתו הסופית של ההסכם, כי אנחנו במשא ומתן עכשיו. ליברמן אמר את זה בצורה ברורה - אי אפשר להיענות לכל הדרישות, הצטרפות של ישראל ביתנו לקואליציה. זה ברור ומובן לכולם. ליברמן ויתר על חוק השיוויון בנטל, כי יש חברים חרדים בקואליציה. עכשיו צריך ללבן את עניין התיקים והסוגיות העקרוניות". 
ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי אמר גם כן: "אני מברך על ההרחבה הטבעית של הקואליציה, זה היה רצון הבוחר, זאת המחויבות שלנו. זאת הרחבה טבעית, שנוכל להמשיך כך עוד שלוש שנים. הדיבורים על המחנ"צ היו לא טובים עבורינו. יעלון הוא איש עתיר זכויות במדינת ישראל, אבל אנחנו חלוקים על הדרך שלו, וחושבים ומצפים שמול שר הביטחון ליברמן העניינים יתנהלו אחרת, עם יותר הקשבה, שיתוף קואליציוני ואני מקווה שאנחנו יוצאים לדרך חדשה וטובה".

 "הרצוג צריך לשים את המפתחות", ח"כ שפיר. צילום: פלאש 90
"הרצוג צריך לשים את המפתחות", ח"כ שפיר. צילום: פלאש 90


בתוך כך, הסערה שפקדה את המחנה הציוני מעט שככה לאור סערת נתניהו-ליברמן-יעלון, אך המשא ומתן הקואליציוני שניהל יצחק הרצוג עם נתניהו גרר ביקורות רבות. ח"כ סתיו שפיר, בראיון נוקב לבן כספית ואריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" תקפה את הרצוג: "המשא ומתן המתמשך, המשפיל והמעליב הזה, לכל חברי מפלגת 'העבודה', חברי הכנסת של מפלגת 'העבודה', ל-800 אלף האנשים שהצביעו לנו בבחירות, הוא הסכם כניעה של הרצוג בפני המדיניות הכושלת של נתניהו, ואם הוא מוכן לחתום, או היה מוכן לחתום על הסכם כזה, עד כדי שזה יהיה ביזוי של התנועה שלנו, אני חושבת שהוא צריך לשים את המפתחות, מאוד ברור".


"זה הזמן להכריז על מועד לפריימריז, וכל מועמד שמבין שפוליטיקאים צריכים לא לרמות את הציבור אלא לשרת אותו, ומוכן להיאבק בימין הקיצוני של נתניהו כדי לעשות את זה, צריך להגיע ולהתמודד, וברגע שנראה את המועמדים, אני גם אחליט במי לתמוך", אמרה ח"כ שפיר. כספית טען שמול נתניהו אי אפשר להציב "חנון" כמו הרצוג, אלא צריך "גורילה", גנרל שיעניק לאזרחים תחושת ביטחון. ח"כ שפיר ענתה: "אנשי ביטחון, שמסתכלים מהצד, ומדי פעם זורקים הערות בתקשורת או בפייסבוק, ומתחננים לראות פה שינוי, בבקשה, קדימה תצעדו קדימה, תכריזו על מועמדותכם, תיכנסו לתוך המערכת הזאת, שהיא לא מקום נעים להיות בו, אבל היא המקום היחיד להיות בו אם אנחנו רוצים שינוי".